Kobe
Przy okazji i na zakończenie szachowego wątku w Łamiblogu postanowiłem wspomnieć o dorocznej międzynarodowej imprezie, którą trochę przegapiłem. Moje gapiostwo jest tym bardziej naganne, że Polacy już niemal tradycyjnie dali na niej łupnia innym nacjom. Chodzi o mistrzostwa świata w rozwiązywaniu zadań szachowych, które przed miesiącem odbyły się po raz 36, ale po raz pierwszy w Japonii, w Kobe.
Uczestnicy mistrzostw, zwani potocznie solwerami lub solwerowcami, startują jakby w „sześcioboju”, rozwiązując 18 zadań – po trzy z sześciu następujących rodzajów: dwuchodówki, trzychodówki, studia, maty pomocnicze, wielochodówki, samomaty.
W ubiegłym roku mistrzem świata został jeden z naszych dwóch asów atutowych – Kacper Piorun. W tym roku z przebiegu zawodów wynikało, że będzie podobnie, bo Piorun od początku szedł jak burza. Do ostatniej, najbardziej „szalonej” konkurencji dotarł jako pierwszy z 3-punktową przewagą nad następnym solwerem. Niestety, potknął się na najprostszym samomacie i spadł na trzecie miejsce. Wyprzedzili go Piotr Murdzia, który po raz szósty został mistrzem świata i Niemiec Arno Zude. Drużynowo Polska zwyciężyła czwarty raz pod rząd. Pełne wyniki na stronie mistrzostw: 1 – Poland, 2 – Germany, 3 – Russia – miło popatrzeć na taką kolejność, to rzadki widok.
Postanowiłem zaryzykować i zaprezentować zadanie, które okazało się pechowe dla Kacpra. Ryzyko polega na tym, że będę bardzo i mile zdziwiony, jeśli ktoś je rozwiąże. To najprostszy z trzech samomatów z Kobe, ale rozgryzałem go z dużym trudem. Co ciekawe, z trzecim, najtrudniejszym samomatem na mistrzostwach nie poradził sobie nikt z uczestników tej imprezy (dla kogo to było ułożone?).
W samomacie cele gry obu stron są kuriozalne: czarne dążą do tego, aby nie dać mata białemu królowi, a celem białych jest zmuszenie czarnych do zamatowania białego króla. Oto przykład – samomat w dwóch posunięciach, czyli zaczynają białe i wymuszają na czarnych zamatowanie białego króla w drugim ruchu, choć czarne robią wszystko, aby do tego nie doszło:
1.We4 … grozi 2. Hg2+ hgX
Jeśli (a) 1…. K:e4, to 2. Hd3+ K:d3X
Jeśli (b) 1…. H:e4, to 2. H:f2+ K:f2X
Jeśli (c) 1…. Wa1, to 2. We3+ K:e3X
Zadanie jest nieproste ze względu na trzy warianty (pierwszy ruch białych jest i zawsze powinien być jedynym możliwym).
Samomat z mistrzostw w Kobe to także dwuchodówka:
Tym razem wariantów rozwiązania jest więcej niż trzy – dlatego wątpię, czy komuś uda się rozgryźć ten orzech, czyli choćby wskazać pierwszy ruch białych, choć nie tak trudno ustalić, którą figurą należy go wykonać.
Komentarze z prawidłowymi rozwiązaniami uwalniane są wieczorem w przeddzień kolejnego wpisu. Wpisy pojawiają się co kilka dni.
PS A jeśli kogoś nie kręci samomat, ten może samozapatrzy się jesiennie z okien mojej chatki na Pieniny i Tatry.
W dole za mgłą w chowanego bawi się Szczawnica (proszę kliknąć na obrazek – będzie lepszy efekt).
Komentarze
Chyba tylko z pistoletem przy skroni mógłby mnie ktoś zmusić do samozamatowania:)
Najpierw Wd6, a potem, spośród kilku możliwych wariantów dalszej gry, wybrałbym ten najładniejszy – konikowy.
Najtrudniejszy samomat z mistrzostw świata w Kobe był ułożony dla … Łamiblogowiczów.
Rzeczywiście trudne, ale jeszcze przed snem zerknąłem na zadanie i powiem:
Se7.
Ale jeszcze jutro z rana w pracy, jak będzie wolna chwila, przeanalizuję czy nie przegapiłem któregoś z wariantów 🙂
Wlaściwie to musi być dobrze, bo inaczej zadanie nie miałoby rozwiązania 😉
Tyż prowda 🙂
mp
Sb4
cokolwiek
Sc2
Gc2
Jest niejedno „cokolwiek”, po którym samomata nie będzie. Jakie np.?
mp
Widzę, patrząc na mój przedwcześnie uwolniony komentarz, że muszę się poprawić – Sb6.
Łatwo jest przeoczyć, wśród tak wielu bierek na planszy, odpowiedź czarnych.
Chyba będzie tak:
1. Sc7 grozi 2. W:c4+ W:c4X
a) 1… c3 to 2. b:c3+ W:c3X
b) 1… e4 2. H:f6+ G:f6X
c) 1… Se4 2. Hd6+ S:d6X
1. Sb4 broni a1S (i potem zasłona „mata” skoczkiem)
1. Sb6 a:b6 i król może uciec na d5
1. Se7 blokuje hetmana w (c) (tak samo Wd6)
1. S:f6 blokuje (b)
1. S:e3 uwalnia czarnego króla
1. Sc3 blokuje czarną wieżę
Uściślijmy:
po ruchu białych Se7 czarne mogą odpowiedzieć:
I. a) Hetmanem: Hh3-Hh1, Hg3-He1,
b) pionkiem h6, g3,
c) skoczkiem: Sg8, Se8, Sd7, Sd5.
d) Wieżą h6.
Odpowiedź białych Wc4+ wymusza ruch czarnych Wxc4 ++.
II. Ruchem pionka e4.
Odpowiedź białych Hxf6+ wymusza Gxf6 ++!
III. Ruchem skoczka Se4.
Odpowiedź białych Wd6+ wymusza Sxd6 ++.
IV. Ruchem pionka c3.
Odpowiedź białych b2 xc3 wymusza Wxc3 ++.
V. Ruchem pionka c4 xb3.
Odpowiedź białych Wa4 + wymusza Wc4 ++.
VI. Każda możliwa odpowiedź czarnych inna niż wyżej wymieniona prowadzi do mata w pierwszym ruchu.
Uff… rzeczywiście trochę tego się uzbierało… 🙂 chyba o niczym nie zapomniałem.
Piknie!
mp
Po Sc7 c) …, Se4 2. Hd6+, S:d6 nie ma samomata, bo W:d6X i wtedy jest mat normalny.
Zgadywania ciąg dalszy.
Może w ten sposób?
1. Se7 grozi W:c4+, W:c4X
a) 1 …, c3 2. b:c3+, W:c3X
b) 2 …, c:b2 2. Wa4+, Wc4X
c) 3 …, e4 2. H:f6+, G:f6X
d) 4 …, Se4 2. Wd6+, S:Wd6X
No tak, ten komentarz troszkę sobie poczeka na uwolnienie, niestety 🙂
mp
Rozwiązanie:
1. Se7!
Postaram się wypisać wszystkie warianty
01) 1. … h6 2. Wxc4 … Wxc4#
02) 1. … Se8 2. Wd6 … Sxd6#
03) 1. … Se8 2. Wxc4 … Wxc4#
04) 1. … Sg8 2. Wxc4 … Wxc4#
05) 1. … Sd7 2. Wxc4 … Wxc4#
06) 1. … Sd5 2. Wxc4 … Wxc4#
07) 1. … Se4 2. Wd6 … Sxd6#
08) 1. … exf4 2. Wxc4 … Wxc4#
09) 1. … e4 2. Hxf6 … Gxf6#
10) 1. … Wh6 2. Wxc4 … Wxc4#
11) 1. … cxb3 2. Wa4 … Wc4#
12) 1. … c3 2. bxc3 … Wxc3#
13) 1. … g3 2. Wxc4 … Wxc4#
14) 1. … Hh3 2. Wxc4 … Wxc4#
15) 1. … Hh2 2. Wxc4 … Wxc4#
16) 1. … Hh1 2. Wxc4 … Wxc4#
17) 1. … Hg3 2. Wxc4 … Wxc4#
18) 1. … Hf2 2. Wxc4 … Wxc4#
19) 1. … He1 2. Wxc4 … Wxc4#
20) 1. … a1=H 2. Wxc4 … Wxc4#
21) 1. … a1=W 2. Wxc4 … Wxc4#
22) 1. … a1=G 2. Wxc4 … Wxc4#
23) 1. … a1=S 2. Wxc4 … Wxc4#
Zajęło mi to 2 dni! Nigdy więcej szachów.
Wydaje mi się, że rozwiązanie Esteona jest też dobre. W każdym razie nie znalazłem wariantu, dla którego jest niepoprawne.
@antyp: rozwiązanie Esteona Sc7 jest prawie dobre, tzn. prawie na wszystkie odpowiedzi czarnych jest dobre, ale jest jeden wyjątek:
1. Sc7 Se4
2. Wd6 + Sxd6 + wymusza:
3. Hxd6 i… nie ma mata.
Właśnie z powodu tego jednego jedynego wariantu, biały skoczek w pierwszym ruchu musi skoczyć na Se7, aby zasłonić Hetmana, który miałby możliwość, a właściwie obowiązek zbicia czarnego skoczka szachującego białego króla przy ruchu Sc7.
To znaczy, dla ścisłości, po ruchu białych 3. Hxd6 jest mat, ale króla czarnego, a nie białego, czyli warunki zadania nie zostają spełnione.
Zadanie ma dwa rozwiązania : 1. Sd5-e7 i 1.Sd5-b6 co nie powinno mieć miejsca.
Sd5-b6 nie jest rozwiązaniem, bo…
1. … Sf6-e4
mp
Przepraszam za błędne podanie podwójnego rozwiązania (1.Sb6) zadania. Przez nieuwagę zamieniłem czarnego piona a7 na białego i stąd dwa pierwsze otwarcia.
Po prawidłowym 1. Sd5 – e7 (czarny pion na a7) następuje :
1. … Sf6-e4 2.Wa6-d6 Se4 x d6 #, 1. … Sf6-(d7,e8,g8,d5) 2.Wc5 x c4 Wc2 x c4 # ?. 1. … h7-h6 (g4-g3, Wh5-h6, Hh4 na dostępne pola, e5 x f4) 2. Wc5 x c4 Wc2 x c4 #
1. … b4-c3 2.b2xc3 Wc2 x c3 #
04.11.2012 Pozdrowienia
Moja przypadkowa zamiana czarnego piona a7 na piona białego nie daje mi spokoju i dlatego zabieram jeszcze raz głos „w temacie samomata”.
Jak wiadomo w tej przewrotnej opcji szachów czarne utrudniają zamatowanie białych, a białe zmuszają czarne, aby je zamatowały.
Pozycja z czarnym pionem na a7 po 1.Sd5-b6 i odpowiedzi …a6 x b6 nie spełnia już w/w ustaleń dla samomata bo po 2.Wc5 x c4 nastąpi ..Kd4-d5, a po 2.Hf8 x f6 nie musi być …Gg5 x f6 i matów w 2 posunięciach nie ma. Dlatego w tej pozycji 1.Sd5-b6 nie jest rozwiązaniem zadania pomimo, że inne odpowiedzi czarnych w tym 1…..Sf6-e4 2.Hf8-d6 Se4xd6 # – matują.
Jeśli na a7 stoi pion białych, to nie ma już ruchu ….a6 x b6 po 1.Sd5-b6 i to otwarcie jest drugim rozwiązaniem zadania na równi z 1.Sd5-e7.