14 latarń
Na 1. Łamigłówkowych Mistrzostwach Świata (Nowy Jork, 1992) miała światową premierę wzorowana na popularnej grze w okręty Bitwa morska. Rok później, na 2. Mistrzostwach (Brno, 1993) pojawiły się Latarnie morskie, zwane u nas także Latarniowcami (statki przeżytki). Dopiero jednak na 20. Mistrzostwach (Eger, 2011), oba zadania zostały pożenione. Żeniaczka jest taka, jaką lubię, czyli bez przeginania w formie i w treści – aż dziw, że wcześniej do niej nie doszło. Po prostu sposób podania informacji, stanowiących klucz do rozwiązania, został zmieniony z typowego dla Bitwy (liczby obok diagramu) na stosowany w Latarniach (liczby wewnątrz diagramu) z zachowaniem innych latarniowych warunków.
Latarnie dziś trochę trącą myszką, ale ponieważ jeszcze w Łamiblogu nie gościły, więc w ramach mody retro od nich zacznę, a B&L będzie w następnym wpisie.
Na akwenie należy oznaczyć położenie 15 okrętów, ale tylko jednomasztowców – każdy zajmuje jedną kratkę (w Bitwie morskiej, jak wiadomo, rodzajów statków jest więcej) – korzystając z liczb umieszczonych na 14 latarniach morskich. Latarnia świeci tylko w wierszu i kolumnie, czyli rozjaśnia od brzegu do brzegu diagramu dwa prostopadłe rzędy pól, na przecięciu których stoi. Liczba na latarni oznacza, ile wszystkich statków znajduje się w smugach jej światła. Żaden okręt nie sąsiaduje z innym okrętem, ani z latarnią (sąsiednimi są także pola stykające się tylko rogiem).
Mały przykład:
I duże zadanie:
Morską fabułkę można by zastąpić szachową. Byłoby wówczas krócej, ale prozaicznie i mniej kusząco, gdyby 14 wież atakowało 15 pionków.
Zadanie ma dwa rozwiązania, różniące się położeniem jednego okrętu. W końcowym rozwiązaniu wystarczy podać współrzędne pól, na których może pływać ten niezdecydowany okręt.
Komentarze z prawidłowymi rozwiązaniami uwalniane są wieczorem w przeddzień kolejnego wpisu. Wpisy pojawiają się co 3-4 dni.
Komentarze
„Morską fabułkę można by zastąpić szachową. Byłoby wówczas krócej, ale prozaicznie i mniej kusząco, gdyby 14 wież atakowało 15 pionków.”
Z wieżami nie byłoby krócej i prozaicznie, bo pionek za pionkiem nie jest atakowany, ale to szczegół techniczny:)
Wystarczy zauważyć, że każdy statek musi być oświetlany przez dwie latarnie i…
I łamigłówka rozwiązuje się sama, bez większego myślenia… czyli okręt – widmo pojawia się i znika w polach 5c i 3m. Wygląda na to, że to jakiś wysłannik ze Star Treka, ponieważ się potrafi teleportować. Albo jest to okręt podwodny.
c5 albo m3
Współrzędne pól dla „tego” okrętu to:
-c 5 lub -m 3
Okret widmo na c5 albo m3
Zadanie prosciutkie
a
c5,m3