Sprawa ważka

Postanowiłem poprzekomarzać się w drobnej sprawie z Wikipedią. Zresztą nie tylko z nią, bo chodzi o informację dostępną w wielu źródłach – ale co Wiki, to Wiki.

Gdy Japończycy podkradli Amerykanom łamigłówkę Number Place, to zanim jako sudoku zaszczepili ją u siebie, wprowadzili w niej parę drobnych zmian, aby stała się bardziej strawna, przyjazna i urokliwa. Jedna z modyfikacji polegała na symetrycznym rozmieszczaniu ujawnianych w diagramie cyfr. Przyjęło się to jako reguła w zadaniach publikowanych w latach 90 w ojczyźnie sushi i sake. Symetrie bywały oczywiście różne, ale obrotowa pojawiała się znacznie częściej niż osiowa. Wyjątkowo zdarzało się, że symetrii nie było, ale wtedy układ cyfr przypominał kształtem np. jakiś symbol, przedmiot, zwierzę itp.

Reszta świata zarażona przed 6 laty wirusem sudoku przestała się przejmować symetrią, bo to podobno estetyka wiadomo kogo. Mimo to symetria wciąż jest w cenie, a jej brak bywa równoznaczny z zakwalifikowaniem zadania do gorszej kategorii, bo autor nie musi się wysilać przy układaniu (zakładając, że nie mamy do czynienia z komputerową masówką).

Jest prawie pewne, że 17 cyfr ujawnionych na początku w diagramie to sudokowe minimum, bowiem przy 16 pojawia się więcej niż jedno rozwiązanie. Tej informacji zwykle towarzyszy inna, dotycząca właśnie symetrii, jak np. w angielskiej Wikipedii:
(…) the lowest number yet found for the standard variation without a symmetry constraint is 17, (…).

Poniżej przykład świadczący o tym, że fragment „without a symmetry” należałoby usunąć albo doprecyzować, o jaką symetrię chodzi:

 

Zapewne zadanie, ze względu na to, że cyfr jest tylko 17, to bardzo twardy orzech. Gdyby mimo wszystko ktoś z Państwa spróbował się z nim zmierzyć, proszę o informację, w którym momencie (ile pustych pól pozostaje do wypełnienia) należy skorzystać z metody prób i błędów? 🙂

Komentarze z prawidłowymi rozwiązaniami uwalniane są wieczorem w przeddzień kolejnego wpisu. Wpisy pojawiają się co 3-4 dni.