Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
Łamiblog - Blog Marka Penszko Łamiblog - Blog Marka Penszko Łamiblog - Blog Marka Penszko

28.06.2011
wtorek

Sprawa ważka

28 czerwca 2011, wtorek,

Postanowiłem poprzekomarzać się w drobnej sprawie z Wikipedią. Zresztą nie tylko z nią, bo chodzi o informację dostępną w wielu źródłach – ale co Wiki, to Wiki.

Gdy Japończycy podkradli Amerykanom łamigłówkę Number Place, to zanim jako sudoku zaszczepili ją u siebie, wprowadzili w niej parę drobnych zmian, aby stała się bardziej strawna, przyjazna i urokliwa. Jedna z modyfikacji polegała na symetrycznym rozmieszczaniu ujawnianych w diagramie cyfr. Przyjęło się to jako reguła w zadaniach publikowanych w latach 90 w ojczyźnie sushi i sake. Symetrie bywały oczywiście różne, ale obrotowa pojawiała się znacznie częściej niż osiowa. Wyjątkowo zdarzało się, że symetrii nie było, ale wtedy układ cyfr przypominał kształtem np. jakiś symbol, przedmiot, zwierzę itp.

Reszta świata zarażona przed 6 laty wirusem sudoku przestała się przejmować symetrią, bo to podobno estetyka wiadomo kogo. Mimo to symetria wciąż jest w cenie, a jej brak bywa równoznaczny z zakwalifikowaniem zadania do gorszej kategorii, bo autor nie musi się wysilać przy układaniu (zakładając, że nie mamy do czynienia z komputerową masówką).

Jest prawie pewne, że 17 cyfr ujawnionych na początku w diagramie to sudokowe minimum, bowiem przy 16 pojawia się więcej niż jedno rozwiązanie. Tej informacji zwykle towarzyszy inna, dotycząca właśnie symetrii, jak np. w angielskiej Wikipedii:
(…) the lowest number yet found for the standard variation without a symmetry constraint is 17, (…).

Poniżej przykład świadczący o tym, że fragment „without a symmetry” należałoby usunąć albo doprecyzować, o jaką symetrię chodzi:

 

Zapewne zadanie, ze względu na to, że cyfr jest tylko 17, to bardzo twardy orzech. Gdyby mimo wszystko ktoś z Państwa spróbował się z nim zmierzyć, proszę o informację, w którym momencie (ile pustych pól pozostaje do wypełnienia) należy skorzystać z metody prób i błędów? 🙂

Komentarze z prawidłowymi rozwiązaniami uwalniane są wieczorem w przeddzień kolejnego wpisu. Wpisy pojawiają się co 3-4 dni.

Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_mobile
Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_desktop

Komentarze: 9

Dodaj komentarz »
  1. W żadnym momencie nie trzeba korzystać z metody prób i błędów, wystarczy zauważyć, że w polach (1,1), (1,5) i (1,7) muszą wystąpić liczby 1,5,9 (nieważne w jakiej kolejności).

  2. Podczas rozwiązywania tego sudoku nie trzeba korzystać z metody prób i błędów.

  3. zadanie zajęlo mi poniżej 7 minut. nie strzelałem, wykorzystałem jedynie informację o jednym rozwiązaniu, co pozwoliło mi w 7 sektorze wpisać cyfrę 9 w 3 kolumnie 7 rzedzie

    pozdrawiam

  4. Reklama
    Polityka_blog_komentarze_rec_mobile
    Polityka_blog_komentarze_rec_desktop
  5. Świetny tytuł wpisu 🙂 Fantastycznie się Pan przeKOMARza tą ważką 🙂

    124 896 573
    356 271 984
    798 453 621

    913 725 468
    285 164 397
    467 938 152

    549 387 216
    671 542 839
    832 619 745

    Zaczęłam strzelać przy 26 pustych polach. Być może dość wcześnie, ale… mam w tym wprawę. Nigdy chyba nie rozwiązałam sudoku do końca na logikę – zwykle gdzieś tak w drugiej połowie rozwiązywania, jeśli mam sparowane jakieś kratki, to włączam metodę prób i błędów, czyli wpisuję w kratkę jedną liczbę z wytypowanej pary. Albo szybko doprowadzi mnie to do rozwiązania, albo do sprzeczności, a zarazem pewności, że to ta druga z liczb jest właściwa. Tak jest łatwiej i szybciej niż na logikę.

  6. Ładnie to tak podpuszczać czytelników?

    Przygotowywałem się na najgorsze, zacząłem wpisywać wszystkie możliwości w kratkach…..

    Zadanie rozwiązuje się do końca prawie bez użycia żadnych technik (piszę prawie, bo mogłem coś prostego zastosować bezmyślnie)

    Podaję pierwsze dwa rzędy i ostatni:
    124896573
    356271984

    832619745

  7. Przekomarzania się ciąg dalszy.
    Wydaje mi się, że początkowa ilość liczb w diagramie nie jest najistotniejsza przy ocenie trudności zadania. Ważniejsze jest to, jakie i gdzie liczby są ustawione.
    Mała ilość liczb, np. 17, daje większe pole manewru (bo jest dużo pustych pól) do stwarzania utrudnień.
    Przykładowe zadanie z wpisu nie pozwoliło mi – zaznaczam, że rozwiązywaczem sudoku jestem przeciętnym – doczekać momentu próbowania czy zgadywania.
    Czyli, wg mnie, z twardego orzecha miękki orzeszek.

  8. Nie wydaje mi się, że wtym zadaniu trzeba korzystać z metody prób i błędów. Jest wbrew pozorom raczej dość proste. Od razu można wypełnić ponad 30 takich pól, które jednoznacznie wynikają z układu liczb. Poniżej rozwiązanie:
    124896573
    356271984
    798453621
    913725468
    285164397
    467938152
    549387216
    671542839
    832619745

  9. Idąc „owadzim” tropem podrzuconym w powyższym wpisie, spróbowałem swoich sił w tworzeniu symetrycznego sudoku z 17 literami podpowiedzi. Oto co mi wyszło. Nazwa owada w ostatniej linii.
    http://pokazywarka.pl/0nigku/

  10. Właściwy adres strony do „owada” to
    http://pokazywarka.pl/52ds7i/

css.php