Z obrazu bis
Angielska malarka Beryl Fogler (1881-1963) jest autorką „szachowego” dziełka o długim tytule „Young Man Sitting on a Settle Leaning over a Chess Table”.
Jeśli założyć, że to, nad czym głowi się Young Man, jest problemem szachowym, to rozszyfrowanie, o jaki problem chodzi, stanowi problem znacznie trudniejszy, niż sam problem – głównie ze względu na niezbyt precyzyjne przedstawienie sytuacji na planszy. Wydaje się, że malarkę bardziej interesował młody człowiek, niż cała reszta. Mimo to udało mi się jakoś wybrnąć z gąszczu problemów, choć nie mam pewności czy właściwie.
Kluczem do rozwiązania zagadki jest kruczek, polegający na odwróceniu ról, czyli uznaniu, że zaczynają pomarańczowe i dążą do zamatowania białego króla. Inaczej mówiąc, należy zastąpić białe czarnymi, a pomarańczowe białymi. Wtedy problem będzie bardzo podobny (czy identyczny, tego pewny nie jestem) do angielskiej dwuchodówki z końca XIX wieku, przedstawionej poniżej.
Choć zadanie jest dwuchodówką, to jednak nie wydaje mi się, aby było łatwiejsze niż trzychodówka sprzed tygodnia, więc lawiny komentarzy z rozwiązaniem się nie spodziewam, ale mam nadzieję, że przynajmniej mistrzowie Antyp i Spytko jak zwykle dopiszą. Jako rozwiązanie wystarczy podać pierwszy ruch białych.
Komentarze
Podczas rozwiązywania poprzedniej łamiblogówki mogła być przydatna wiedza, że pierwsze posunięcie w zadaniu szachowym dobrej jakości, często NIE jest szachowaniem ani biciem.
Czy i tym razem będzie podobnie?
Odpowiedź na to pytanie znają pewnie „przynajmniej mistrzowie Antyp i Spytko”.
Ale może nie tylko Oni…
Się wymadrzę. Młody człowiek siedzi na kanapie, po angielsku settee. He settled there żeby przemyśleć partię szachów.
1.Sf5-d4 czarne wpadają w zugzwang*
1…Sf3-d2 2.Sd4-c6 X
1…Sf3-g1 2.Sd4-c6 X
1…Sf3-e1 2.Sd4-c6 X
1…Sf3-h2 2.Sd4-c6 X
1…Sf3-g5 2.Sd4-c6 X
1…Sf3-h4 2.Sd4-c6 X
1…Sf3:d4 2.f2-f4 X
1…Ke5:d4 2.Qf8-d6 X
1…Ke5-d5 2.Qf8-c5 X
Wydaje mi się, że rozpatrzyłem wszystkie możliwe odpowiedzi czarnych.
*Zugzwang – sytuacja, w której wykonanie ruchu powoduje pogorszenie pozycji strony przeciwnej.
@EwaAnnaBarbara
https://en.wikipedia.org/wiki/Settle_(furniture)
Słowo to kojarzy mi się z polskim „siodło”, a to już bezpośrednio prowadzi nas do właściwego posunięcia.
Białe Skoczek na d4.
Teraz czarne mają cztery możliwości:
1. Król bije skoczka na d4 wtedy Hetman na d6 mat.
2. Krol na d5 wtedy Hetman na c5 mat.
3. Skoczek bije skoczka na d4 wtedy pion na f4 mat.
4. Skoczek idzie gdzie kolwiek indziej niż na d4 (6 możliwości) wtedy Skoczek na c6 mat.
Generalna zasada z 2/3 chodówkami brzmi:
1. Odrzuć wszystkie ruchy od których masz ochotę zacząć.
2. Skup się na ruchu, który wydaje ci się najgorszy.
🙂
biały koń f5-d4
1) czarny koń f3-h4
biały koń d4-c6
2) czarny król e5-d4
hetman f8-d6
3) czarny król e5-d5
hetman f8-c5
4) czarny koń f3-d4
biały pionek f2-f4