Białe gola
Nowe łamigłówki diagramowe z japońskim rodowodem są coraz bardziej złożone, czyli opis zasad staje się coraz bardziej rozbudowany. Nie dotyczy to oczywiście wszystkich nowości, ale trend jest wyraźnie widoczny, a nawet dominujący. Przykładem może być zadanie z fabułką nawiązującą do piłki nożnej.
Diagram jest boiskiem z jedną bramką (błękitne kratki), na którym znajdują się dwie drużyny (kółka) – n graczy białych i n czarnych. Piłkę rozgrywają tylko białe i na początku jest ona w jednej z kratek z białym graczem. Rozgrywka polega na oznaczeniu linii łamanej stanowiącej serię n-1 podań między białymi graczami – tak, aby każdy biały otrzymał piłkę, a n-ty biały, czyli adresat (n-1)-go podania, skierował ją do bramki. Piłka porusza się jak hetman szachowy, czyli w rzędach, kolumnach i na ukos wzdłuż przekątnych kratek. Linia podań nie może przechodzić dwukrotnie przez to samo pole, ani przez kratkę z czarnym graczem i nie może sama siebie przecinać. Liczba k w niektórych kółkach oznacza, że dany gracz powinien jako k-ty dysponować piłką, czyli być adresatem (k-1)-go podania (gracz z k=1 dysponuje więc piłką na początku, ale jedynka z reguły nie jest – jak w poniższym przykładzie – ujawniana).
I wreszcie koronna informacja: podanie do gracza, zajmującego pole x, nie polega wyłącznie na skierowaniu piłki na pole x; celem podania może być także każde z sąsiednich pól, graniczących z polem x bokiem lub tylko rogiem (gracz po otrzymaniu podania jakby wchodzi na to sąsiednie pole i z niego wykonuje podanie do następnego gracza lub – jeśli jest n-tym – strzela bramkę).
Przykład
Szczerze pisząc, podana wyżej instrukcja obsługi nie jest kompletna, ale wygląda na to, że to, czego w niej brak, nie dotyczy każdego zadania – w tym także poniższego.
Jako rozwiązanie wystarczy podać współrzędne pól, w których linia podań się załamuje.
Komentarze z prawidłowym rozwiązaniem ujawniane są wieczorem w przeddzień kolejnego wpisu (z błędnym zwykle od razu). Wpisy pojawiają się co 7 dni.
Komentarze
Czy to nie jest tak, że zaczyna h2, podaje d3, ten podaje karambolem do a3, ten do a8, który wychodzi o jedno pole, jedyne dostępne, podaje po skosie c7, ten do d7, dalej pomiędzy czarnymi do g4, stamtąd do h6, a ten strzela gola.
Gola jako go plus la? W sumie, go przyszło z Azji.
Ciekawe, czy tzw. reprezentacja dałaby radę wygrać chociaż tutaj. Niby przeciwnicy stoją niby słupy, ale za to trzeba główkować (nie chodzi tu o strzelanie głową, tylko z głową).
To jest dokładnie tak.
mp
Zaczyna H2
Pierwsze załamanie C2
Kolejne A4
Kolejne A7
Kolejne B6
Kolejne E6
Kolejne G4
Kolejne strzał to G7
c2,a4,a7,b6,e6,g4,g7
Czy nieopisana reguła to: „wszystkie czarne pola mają kontakt z piłką” ?
Nie, reguła jest bardziej zawiła, ale bez rysunku jej opis byłby zbyt „mętny”.
mp
Zwód, kiwanie, drybling – opisy tych efektownych czynności odbieram jako zawiłe.
Trenerzy nie preferują takiego rozwiązania.
h2,g1,e3,e4,c4,c2,a2,b3,a4,a7,b6,e6,h3,h4,g5,h6,f8
Na przykład tak:
A czemu nie tak:
Dobra reguła byłaby taka, aby czarne nie mogły tej piłki przejąć (mieć do niej jeden krok w żadnym momencie podania), ale nawet w przykładzie nie jest ta reguła dochowana.
Każdy biały powinien sobie kopnąć.
mp
Ach, już rozumiem. No to niech będzie tak:
Czy gracz może podawać/strzelać „przewrotką”. Przykładowo, gracz z pola d7 otrzymuje piłkę na pole d6 i strzela do bramki na pole d8?
🙂 tutaj nie.
mp
Jeżeli dobrze zrozumiałem
h2->d2(e2 c2)->a2->a7->b6->e6->g4->g7->f8
Zamiast pola d2 może być podanie na e2 lub c2
Problem z piłką jest taki, że jest ona widoczna – jej tor toczenia się po murawie planszy jest dość łatwy do prześledzenia / predykcji.
Pomyślałem, że można by tę piłkę jakoś ukryć i wpadłem na pomysł, że to jeden z piłkarzy „wjeżdża z piłką do bramki”.
Dodam, że zwody, drybling i inne sztuczki realizowane są przez figury szachowe.
Sednem tej wariantowej łamigłówki pozostaje praca w kolektywie bo piłka nożna to gra zespołowa.
Krótko mówiąc: piłka jest niewidoczna a bramki są dwie.
Gra / łamigłówka nazywa się CheGola.
(Strzelenie gola w pięciu podaniach jest wyzwaniem dla najlepszych).
h2-a2-a7-b6-e6-g4-g7
@Spytko @mp
Niezależnie od tego, czy przewrotka jest potrzebna w tym rozwiązaniu, moim zdaniem zgodnie z logiką zasad zadania powinno być jak najbardziej dozwolone:)
Racja! I właśnie zabronienie przewrotki jest jedną z dodatkowych reguł, które pominąłem.
mp