Powrót duchów
Chodzi o duchy szachowe, a „powrót” dlatego, bo przed laty już w Łamiblogu bywały. Z duchami jak wiadomo jest tak, że ich zwykle nie widać, ale efekty ich działań – i owszem. W przypadku szachów duchami są niektóre figury, wiadomo nawet jakie konkretnie. Zadanie polega na wskazaniu pól, na których się znajdują, znając pola, które pozostają przez nie nieatakowane (oznaczone krzyżykiem na diagramie; duch atakuje też pole, na którym stoi). Widzialne postacie uczestniczących w tym incydencie sześciu figur-duchów ujawnione są pod diagramem (hetman, dwie wieże, dwa gońce i skoczek).
Komentarze z prawidłowym rozwiązaniem ujawniane są wieczorem w przeddzień kolejnego wpisu (z błędnym zwykle od razu). Wpisy pojawiają się co 7 dni.
Komentarze
Hb8
Wc1
We6
Gb7
Ge5
Se8
Trochę relaksu też się człowiekowi w życiu należy 🙂
Gdzieś po drodze pojawiają się wątpliwości typu:
”
Duchy, jak sama nazwa wskazuje, nie blokują ataków ?
„… ale nie warto sobie nimi zaprzątać przewodu.
Dedukcyjnego.
Wydaje mi się, że wszystko się zgadza przy takim ustawieniu:
– hetman stoi na b8,
– wieże stoją na c1 i e6,
– gońce stoją na b7 i e5,
– skoczek stoi na e8.
https://images91.fotosik.pl/640/bbd970f173ff2a50.jpg
Hb8, Ke8,Bb7, Be5, Rc1, Re6
Qb8, Ke8,Bb7, Be5, Rc1, Re6 żeby zostać przy jednej terminologii
Antyrentgen
Duch raz pewien sobie żył
przepiękny i odważny
Lecz cóż, figurką tylko był
Z ołowiu był wylany
To zadanie jest bardzo łatwe (5-minutowe), no chyba że zrobiłem gdzieś błąd.
– hetman b8
– skoczek e8
– gońce b7 i e5
– wieże e6 i c1
Wycofana, zanim zgłoszona, wątpliwość apartado oczywiście też mi przeszła przez myśl, ale już wzięcie „do ręki” hetmana rozwiązuje dylemat.
@apartado
bardzo dobre pytanie !!! ale zadanie jest trudniejsze gdy blokują więc raczej tak ma być 🙂 zresztą można próbować oba warianty.
H:b8
W:e6
W:c1
G:b7
G:e5
S:e8
@Spytko z Melsztyna
Jestem ciekaw, gdzie postawisz hetmana w wariancie, w którym figury się nie blokują – czyli tym „łatwiejszym” 😉
@ersonasolidna
Spoko w temacie. Już to zauważyłem jak tylko zaczałem analizę 😉
Czy gońce muszą biegać po różnych kolorach?
Tak
mp
@ersonasolidna rozstrzyga sprawę, że figury blokują.
Wydaje się, że rozwiązań jest kilka.
Hetmana najprościej wstawić na h1. I oczywiście gońca na h2. Wieże na c1 i c6. Białopolowy goniec może iść na a8 lub b7. Skoczek na e8 lub c8, a jeśli goniec na b7, to i na a8 skoczek może.
Prawdopodobnie to byłyby wszystkie rozwiązania (5). Ale jeszcze się przyjrzę.
Hb8, Wc1, We6, Gb7, Ge5, Se8.
Zwiedziłem parę bocznych gałęzi dzięki pomocniczej mapce „gdzie kto nie może stać”, którą sobie dla utrudnienia zrobiłem z błędami.
Już myślałem, że zadanie ma drugie dno w postaci nieujawnionej w opisie, dodatkowej bierki (pion, król).
Wydaje mi się, że do tej planszy można by dorzucić jeszcze króla i drugiego skoczka, żeby był komplet.
@aps1968
„W zadaniach szachowych obowiązuje zasada oszczędności materiału, ekonomii środków, głębi treści przy zachowaniu artystycznej formy”.
G. Grzeban, J. Rusinek w książce „Studium szachowe w Polsce”.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Jan_Rusinek
https://pl.wikipedia.org/wiki/Grzegorz_Grzeban
https://images90.fotosik.pl/641/79ea84ae9106c8ed.jpg
Cytat z pamięci – mogą być nieistotne różnice z oryginałem.
@aps1968
To może nie jest w treści explicite wyartykułowane, ale zaznaczone krzyżykami są WSZYSTKIE pola nieatakowane przez duchy.
Jeszcze można dać hetmana na b8 i przysłonić gońcem na b7, a skoczkiem na c8 lub e8. Wieże bez zmian na c1 i c6. Sporo możliwości zostaje gońcowi czarnopolowemu: h2, e5, h8, a1. A jak stoi na h2, to można przesunąć dowolną wieżę na h1. Jak na e5, to wieżę na e6 dowolną. Dowolna wieża może iść też w każdym, licząc te z poprzedniego komentarza, wariancie na c8, pod warunkiem że skoczek na e8. Wieże można więc kombinować na różne sposoby.
H – b8, h1.
S – a8, c8, e8.
GG – a1, a8, b7, e5, h2, h8.
WW – b8, c1, c6, c8, e6, h1.
40 rozwiązań.
@kobert
Aha 🙂 No nie było wyartykułowane. Myślę, że powinno być. Będę pamiętał przy okazji następnego zadania o duchach.