Dla wodniaków
W przedpoprzednim wpisie ”zapachniało” bezwonnym tlenkiem węgla, czyli czadem, czyli CO, co apartado skwitował ironiczno-retorycznym pytaniem: Czy następny wpis będzie miał tytuł związany z wodą? Pytanie jest, wbrew pozorom, całkiem sensowne, bo w analogicznych „chemicznych” zadaniach logicznych pojawiają się także cząsteczki H2O. W rozwiązaniu poniższego przykładu takiej łamigłówki cząsteczek jest pięć (można by też zastąpić je cząsteczkami CO2).
Z przykładu łatwo się zorientować, na czym polega zadanie: ujawnione są wszystkie atomy wodoru; brakuje atomów tlenu, zatem w niektóre puste kratki należy wpisać symbole O i połączyć każdy dwoma wiązaniami, czyli krótkimi kreseczkami, z dwoma atomami wodoru, tworząc cząsteczkę. Żadne dwa symbole O nie mogą znaleźć się w sąsiednich polach, nawet stykających się tylko rogiem.
W zadaniu wodorów jest 30, więc tlenów i cząsteczek powinno pojawić się 15.
Jeśli w rozwiązaniu „zaszarzyć” pola zajęte przez cząsteczki, to podzielą one diagram na jasne części. Jako rozwiązanie wystarczy podać, ile jest tych jasnych części i z ilu pól składa się każda z nich (w przykładzie części są cztery – 1-, 2-, 3- i 4-kratkowa).
Komentarze
1, 1, 2, 2, 3, 5, 6, 6, 29
1,2,2,3,5,6,6,29
Ostatnio nie idzie mi zbyt dobrze liczenie i przepisywanie
XXHOHXHOXX
XXXHXXXHXH
XHXOXOHXHO
XOHHXHHXHX
XXHOHXOHOX
XOHXXHHXXX
XHXXXOXOHX
XXHOHHXHXH
XXXXXXXXHO
XXXXXHOHXX
__HOH_HO__
___H___H_H
_H_O_OH_HO
_OHH_HH_H_
__HOH_OHO_
_OH__HH___
_H___O_OH_
__HOHH_H_H
________HO
_____HOH__
Obszary (9): 29, 6, 6, 5, 3, 2, 2, 1, 1
29,2,1,6,2,3,6,5,1.
1-kratkowa * 2
2-kratkowa * 2
3-kratkowa * 1
5-kratkowa * 1
6-kratkowa * 2
29-kratkowa * 1
Czterech robotników kopie studnię w trzy dni. Trzech robotników kopie taką samą studnię w cztery dni. Jak długo będzie kopać tę studnię 10000 robotników ? 😉 😉 😉
To zależy, czy będą pracować po trzech czy po czterech jednocześnie, bo więcej ich pewnie do tej studni nie wejdzie 🙂
Tę już chyba nie trzeba kopać 🙂
Myślałem, że komputer będzie dłużej liczył niż Daję czadu ze względu na rozmiar zadania ale nic z tych rzeczy:
http://pokazywarka.pl/l8y85f/
Jeśli chodzi o kopanie studni to chciałem sprowokować do prezentacji zadań w których teoria nie zgadza się z praktyką ze względu na to że, model teoretyczny nie uwzględnia pewnych dodatkowych czynników występujących w praktyce. Gdyby słowo „studnia” zamienić na klasyczny „rów”, który powszechnie występuje w tego rodzaju zadaniach, to wszystko staje się poważne i obliczalne 🙂