Komu truciznę?
Puzelandowy konkurs w listopadowej Wiedzy i Życiu miał wyjątkowo duże powodzenie. To miłe zaskoczenie, zwłaszcza że nie kusił szczególnymi nagrodami. Przeciwnie, były symboliczne jak zwykle, a nawet bardziej, bowiem do wygrania zaoferowałem porcje… „trucizny”. Czyżby aż tak wiele osób chciało się w miarę bezboleśnie wynieść z tego świata? 🙂 Jeśli nie, to przyczyną mogła być tylko atrakcyjność zadań, czyli w tym przypadku łamigłówek szachowych. Ściśle rzecz biorąc, chodziło o łamigłówki zwane szachowym saperem.
Na pięciu polach stoi pięć różnych figur: król, hetman, wieża, skoczek i goniec. Wszystkie te pola są oznaczone literami na rysunku, ale nie wiadomo, jaka konkretnie figura znajduje się na każdym. Należy to ustalić, korzystając z kilku liczb umieszczonych na diagramie – każda oznacza, przez ile figur atakowane jest pole, w którym dana liczba się znajduje.
Oto dwa zadania dla rozgrzania intelektu.
Saper z lewej strony jest historyczny, pierwszy jaki został opublikowany – przed 28 laty w rubryce Martina Gardnera na łamach znanego zapewne miłośnikom fantastyki Issac Asimov’s Sience Fiction Magazine.
Ten z prawej jest natomiast jednym z nielicznych dwucyfrowych (a czy może istnieć jednocyfrowy z jednym rozwiązaniem?).
Ciekawiej i zwykle nieco trudniej jest wówczas, gdy rozmieszczenie figur nie jest znane. Podane są tylko liczby.
Jak szybko uda się Państwu ustalić, na których polach znajdują się poszczególne figury na poniższym diagramie?
Oba rodzaje szachowego sapera znakomicie ćwiczą szare komórki – są mocno logiczne, a przy tym relaksowe, czyli nie grożą przegrzaniem umysłu.
Ponieważ zostało mi jeszcze trochę „trucizny”, więc chętnie odstąpię ją komuś potrzebującemu. Wystarczy nadesłać w komentarzu rozwiązania trzech powyższych zadań w ciągu 5 dób od opublikowania tego wpisu – komentarzy takich nie będę oczywiście uwalniał przed upływem podanego terminu. Toksyczna nagroda powędruje do osoby, która nadeśle rozwiązanie jako n-ta w kolejności, gdzie n będzie najbliższe pierwiastkowi kwadratowemu z ogólnej liczby nadesłanych poprawnych rozwiązań.
Wypada na koniec wyjaśnić, że „trucizna” jest grą – polską wersją niemieckiej karcianki o angielskiej nazwie „poison”.
Komentarze
Witam.
Zadanie 1:
A – wieża
B – goniec
C – skoczek
D – hetman
E – król
Zadanie 2:
A – goniec
B – wieża
C – hetman
D – król
E – skoczek
Zadanie 3:
król – C6
hetman – D4
wieża – D7
skoczek – C3
goniec – F8
pozdrawiam – bloodlord
Coś mi w tym ostatnim nie pasuje ;P Tak jakby nie było rozwiązania.
Legenda:
K – król
Q – królowa
R – wieża
B – goniec/hetman
N – koń/skoczek
1. A(R), B(B), C(N), D(Q), E(K)
2. A(B), B(R), C(Q), D(K), E(N)
3. f8(B), d7(R), f7(Q), c5(K), f4(N)
1.
A=W
B=G
C=S
D=H
E=K
2.
A=K
B=W
C=H
D=G
E=S
3. Tutaj mam problem bo mnie kilka rozwiązań wyszło
K=c4 lub c5
W=d7
H=f7
G=f8
S=f4,f6,e3 i inne
Witam
1. A-wieża, B-goniec, C-skoczek, D-hetman, E-król
2. A-goniec, B-wieża, C-hetman, D-król, E-skoczek
3. goniec-f8, wieża-d7, król-c6, hetman-d4, skoczek-c3
pozdrawiam
peha
do msi
da się rozwiązać 🙂
Zad.1
A-Wieża; B-Goniec; C-Skoczek; D-Hetman; E-Król
Zad.2
A-Goniec; B-Wieża ; C-Hetman; D-Król; E-Skoczek
Zad.3
S:c3; H:d4; K:c6; W:d7; G:f8
Co do pytania o zadanie z jedną podpowiedzią to wydaje mi się, że nie może istnieć. Zawsze wieżę lub gońca można zastąpić hetmanem lub na odwrót hetmana wieżą lub gońcem. Z tego powodu zadanie z jedną podpowiedzią musi mieć więcej niż jedno rozwiązanie.
Rozwiazania wedlug mnie:
1. zadanie: wieza goniec skoczek hetman krol
2. zadanie: goniec wieza hetman krol skoczek
3. zadanie: król C6, hetman D4, wieża D7, skoczek C3 i goniec F8
Zad.1 W kolejności alfabetycznej: W, G, S, H, K
Zad.2 Też alfabetycznie: G, W, H, K, S
Zad.3 S-c3, H-d4, K-c6, W-d7, G-f8
a
1:
A-Wieża
B-Goniec
C-Skoczek
D-Hetman
E-Król
2:
A-Goniec
B-Wieża
C-Hetman
D-Król
E-Skoczek
3:
F8 Goniec
D7-Wieża
C6-Król
D4-Hetman
C3-Skoczek
Pozdrawiam
Michał
Zadanie 1.
A – wieża,
B – goniec,
C – skoczek,
D – hetman,
E – król.
Zadanie 2.
A – goniec,
B – wieża,
C – hetman,
D – król,
E – skoczek.
Zadanie 3.
król – c6,
hetman – d4,
wieża – d7,
goniec – f8,
skoczek – c3.
Pozdrawiam
1)
A-wieża
B-goniec
C-skoczek
D-hetman
E-król
2)
A-goniec
B-wieża
C-hetman
D-król
E-skoczek
3)
f8-goniec
d7-wieża
c6-król
d4-hetman
c3-skoczek
Bardzo lubię tego typu zadania: małe, proste zasady, a jest nad czym pomyśleć.
Czy na polu z liczbą może stać figura?
Zadanie 1.
A – wieża
B – goniec
C – skoczek
D – hetman
E – król
Zadanie 2.
A – goniec
B – wieża
C – hetman
D – król
E – skoczek
Zadanie 3.
król – c6
hetman – d4
wieża – d7
skoczek – c3
goniec – f8
Wydaje mi się, że może ale wtedy pole nie jest przez nią atakowane.
Zadania rozgrzewkowe :
1. A-D to wieża-goniec-skoczek-hetman-król
2. A-D to goniec-wieża-hetman-król-skoczek
Za(danie) główne :
król-c6 , hetman-d4 , wieża-d7 , goniec-f8 , skoczek-c3 .
Dziękuję i proszę o dalsze , ciekawe zadania .
Aleksander
Panie Marku myślałem, że nie upubliczni Pan mojego komentarza z pytaniem, czy figury mogą stać na polach z liczbami zwłaszcza, że po chwili umieściłem (moim zdaniem poprawne) rozwiązanie. Jak się jednak głębiej zastanowić, to rozwiązanie jest niezależne od odpowiedzi na to pytanie.
Pozdrawiam
1. B proste:
A wieża
B goniec
C skoczek
D hetman
E król
2. proste:
A goniec
B wieża
C hetman
D król
E skoczek
3. Nie takie znowu proste:
goniec f8
wieża d7
król c6
hetman d4
skoczek c3
Ad ostatnie:
Pola są atakowane 2+2+3+4 = 11 razy
hetman i wieża mogą atakować maksymalnie 3 pola
król i goniec 2 pola
skoczek 1 pole
Razem 11 -> co oznacza, że atakujemy maksymalnie dużo:
a) Zatem wieża stoi na d7 (mogłaby też na b5, ale trzeba by wtedy zasłonić pole b2, a nie ma czym)
b) goniec stoi na f8 lub c6
c) król na c6 lub c5 lub c4
d) hetman na:
– f7 (atakuje tylko dwa pola, bo zawadza wieża)
– b5 (argument jak przy wieży)
– e4 (wtedy musimy mieć wolne pole c6, co prowadzi do sprzeczności)
– h2 (wtedy skoczek na c2 i goniec na c6, co zasłoni pole b7 przed hetmanem)
– i wreszcie d4, co daje rozwiązanie.
Zad.1
A:W, B:G, C:S, D:H, E:K
Zad.2
A:G, B:W, C:H, D:K, E:S
Zad.3
K-c6,H-d4,W-d7, S-c3, G-f8
Król=c6
Hetman=d4
Wieża=d7
Skoczek=c3
Goniec=f8
———-
Pytanie brzmiało „jak szybko…”. Odpowiedź: około 20 minut (marnie).
No dobra, a co z zadaniem z jedną podpowiedzią ?
Antypie, problem z jedną podpowiedzią wpadł mi do głowy w trakcie wstukiwania wpisu. Nie znałem go wcześniej i nie znam jego rozwiązania. Trochę kombinowałem i Twoje uzasadnienie niemożliwości jednej podpowiedzi (z jednym rozwiązaniem) wydaje się przekonujące. Dodałbym, że „podmiany” figur mogą być też inne, jeśli podpowiedź będzie zerowa. Chyba właśnie to zero stwarza największą, ale jednak bardzo nikłą szansę znalezienia jakiegoś „genialnego” ustawienia.
Pozdrav
mp