Z archiwum BBC
Emisja teleturnieju z łamigłówkami takimi, jak zamieszczane w Łamiblogu, byłaby z komercyjnego punktu widzenia szaleństwem – czymś w rodzaju transmisji sportowej z meczu szachowego. Takie „misyjne” programy były możliwe w czasach monopolu TVP – zdarzały się wówczas teleturnieje, których uczestnicy rozwiązywali zadania matematyczne (np. Śladami Pitagorasa w latach 60.).
A jednak i dziś stać na podobne szaleństwa nację najbardziej masowo łamiącą głowy, czyli wyspiarzy. Pomijam kilka teleturniejów sudokowych, obecnych w telewizji brytyjskiej przed paru laty, bo sytuacja była szczególna. Szczytem ryzykanctwa wydawał się natomiast na początku 2003 roku start teleturnieju Mind Games na kanale BBC4. Ryzyko było tym większe, że poprzedni bliźniaczy program sprzed dwóch lat, o takim samym tytule, padł po trzech tygodniach. Nowy przetrwał trzy lata i miał przyzwoitą oglądalność, choć gospodarzem był profesor matematyki Marcus du Sautoy, ale nie ma się co dziwić, bo to „rozrywkowy” profesor. Towarzyszyła mu równie elokwentna oraz urodziwa pani fizyk Kathy Sykes, wówczas najmłodsza w Wielkiej Brytanii osoba z tytułem profesorskim. Rozwiązywane przez dwie drużyny łamigłówki były nietrudne, zwykle na błyskotliwość, często perełki z lamusa. Oto przykład:
Zmień układ 16 monet na rysunku tak, by utworzyły kwadrat, którego każdy bok będzie składał się z sześciu monet.
Zachęcone powodzeniem programu BBC zdecydowało się wydawać od lipca 2006 roku miesięcznik o takim samym tytule jak teleturniej. Niestety, ambitne przedsięwzięcie okazało się nieopłacalne dla dużego wydawcy i pismo dotrwało tylko do dziewiątego numeru. Na jego łamach debiutowało sporo oryginalnych łamigłówek. Jedną z nich postanowiłem przedstawić Państwu – podobnie jak tę w poprzednim wpisie – w formie zagadki indukcyjnej. Wydaje się jednak, że tym razem z indukcją nie pójdzie tak łatwo.
Oto przykład, na podstawie którego należy rozszyfrować reguły:
I zadanie – do rozwiązania po skorzystaniu z odgadniętych reguł:
Komentarze z prawidłowymi rozwiązaniami uwalniane są wieczorem w przeddzień kolejnego wpisu. Wpisy pojawiają się co 3 dni.
Komentarze
Te monety zafrapowały mnie:) ale na szczęście jakaś iskra przemknęła przez umysł:)
Cztery monety ze środka kwadratu proszę położyć na czterech narożnych monetach, będziemy mieli wtedy w rogach kwadratu po dwie monety leżące jedna na drugiej, da nam to boki liczące po 6 monet. Fajne:)
Teraz zabieram się za następną łamigłówkę!
Hmmm, zadanko wbrew pozorom łatwe:) przynajmniej tak mi się wydaje. Na początku kłóciły mi się te obrócone kwadratu z planszą, ale ewidentnie jest pokazane do czego służą: poprzez ‚strzałki’ z liczbami. Otóż strzałki te wskazują marszrutę z ilością kratek do pokonania w odpowiednim kierunku do następnej liczby, po kolei od 1 do 9. Należy tę drogę znaleźć i po kolei oznaczyć kwadraty. A oto rozwiązanie:
_53_
_9__
6428
_7_1
Tą łamigłówkę należy tylko i wyłącznie dawać do rozwiązania jako indugadkę bo jako normalne zadanie jest po prostu trywialna, no chyba że na jakiejś większej planszy.
A nawiązując do treści wpisu: szkoda, że u nas nie ma pisma z łamigłówkami z prawdziwego zdarzenia, właśnie takimi, jednorazowymi pomysłami, choćby nawet i nie super, ale po prostu z takimi, nad którymi można chwilkę pomyśleć, a nie koniecznie powtarzającymi się w odcinkach jak sudoku, kakuro czy też inne. Swego czasu, bodajże z miesiąc temu, kupiłem dodatek z łamigłówkami do pisma, nie pamietam juz jakiego, czy to świat nauki czy focus. Po przejrzeniu naprędce uznałem, że na coś ciekawego trafiłem, ale później już w domu… niestety kiepsko. Szkoda, że to takie niedochodowe:), nie wiem czy teraz zachwyciłoby mnie pisemko w stylu „Sam na sam z sobą”, ale, jak sięgam pamięcią, bawiłem się tym przednio, choć nie pamiętam za bardzo, czy to dla dzieci było, czy też niezupełnie:) A teraz? Chyba nic, choć muszę przyznać, że nie buszuję po salonach z prasą namiętnie, więc możliwe, że coś mi umyka (ale szczerze w to wątpię).
Wiązie, prawdziwi miłośnicy łamigłówek delektują się nimi, a trudno się delektować masówką.
mp
Przewróciłem internet do góry nogami i nic:( oprócz dosłownie trzech wpisów na jakichś forach, nic na temat pisma „sam na sam z sobą” :(.
Jedyne co znalazłem to w Polskiej Bibliografii Literakiej:
http://pbl.ibl.poznan.pl/dostep/index.php?s=d_biezacy&f=zapisy&p_zrodlo=1113
……szkoda, miałem tego dużo, ale po kilku przeprowadzkach wsiąkło….
To rozumiem, że BBC się silnie inspiruje dziełami z tej strony – http://www.vexuspuzzle.com/ 🙂
Swoją drogą navigridsy były na WPC w Mińsku.
To nie inspiracja, to BBC, czyli strona autora zadań zamieszczanych w miesięczniku Mind Games.
mp
Monety:
w układzie 4 x 4 wystarczy monety ze środka ułożyć na rogach, czyli coś w stylu
2112
1001
1001
2112
wychodzi po sześć monet na każdym boku 🙂
Jeśli chodzi o drugą zagadkę to była ona prosta:
x 5 3 x
x 9 x x
6 3 2 8
x 7 x 1
Znaczki pod spodem kwadratu to wskazówki dla skoczka, w którym kierunku i o ile pól powinien skoczyć. Wystarczy odnaleźć pole od którego się zaczyna i ustalić kolejność stosowania wskazówek.
Pozdrawiam
Łukasz
o 5 3 o
o 9 o o
6 4 2 8
o 7 o 1
co do monet wystarczy przesunąć po skosie na zewnątrz 4 monety ze środka
pozdrawiam
1) Układamy kwadrat 2×2, na każdą monetę kładziemy po dwie
Obie zagadki bardzo interesujace. Rozwiazanie ich zajelo mi dobra godzine. Zreszta rozwiazania pierwszej nie jestem pewny, ale:
Wydaje mi sie, ze trzeba wewnetrzene monety ustawic na monetach naroznych. Wtedy kwadrat zostaje efektywnie ten sam, ale boki maja po szesc monet.
Co do drugiej zagadki, to wpadlem na sposob rozwiazania dopiero po tym, jak sie porzadnie zastanowilem, dlaczego pod spodem jest dokladnie 8 rombow… wtedy to juz z gorki.
Kazdy romb pokazuje jak przeskoczyc z pola o numerze N do pola o numerze N+1, a dla „ulatwienia” romby nie sa ustawione po kolei…
No i w koncu rozwiazanie:
0530
0900
6428
0701
Pozdrawiam
Buszując w internecie mając w głowie ten artykuł dotarłem do BBC oraz stronki z łamigłóką o nazwie NAVIGRID 🙂
http://en.wikipedia.org/wiki/Navigrid
a później do stronki:
http://www.vexuspuzzle.com/
gdzie znajdują się obie łamigłówki: z tego wpisu jak i z poprzedniego, czyli navigrid i isolate. Jak widzę schowały się jeszcze dwie ciekawe łamigłówki:) tak więc zabieram się za rozwiązywanie przykładów 🙂
(dociekliwy jestem troszkę…)
Odpowiednie (krawędziowe) ustawienie szesnastu monet tworzy rysunek –
6×6 (rozwiązanie analityczne).
Wszystko dobrze, ale jeśli zaczynamy od 1 a kończymy na 9, to skąd diagram (mający chyba obrazować stan pośredni), na którym widac 9 5 6 1 ?
Piotrze, nie ma „stanu pośredniego”. Jest rozmieszczenie cyfr, które trzeba odgadnąć (zgodne z pewną regułą – także do odgadnięcia), a na diagramie z 9, 5, 6 i 1 w przykładzie po prostu ujawnione są niektóre cyfry tego rozmieszczenia.
mp
Panie Marku!
Proszę w takim razie powiedzieć, po co w ogóle jest ten diagram z 9, 5, 6, 1? W dodatku ze strzałką sugerującą, ze stan końcowy w pewien spósob z niego wynika.
Przecież nie wnosi on żadnej informacji… Równie można by pod spodem zamieścić program telewizyjny na środę 😉
Panie Piotrze, nie da się ukryć, że ma Pan trochę racji.
Na swoją obronę mam tylko to, że przykład z założenia jest PEŁNYM zadaniem, tylko mniejszym, uzupełnionym rozwiązaniem.
mp
PS Sprawdziłem: rzeczywiście, wpis ukazał się we wtorek, czyli program TV na środę by pasował:)