Do jednej bramki (2)

Goszczący w poprzednim wpisie współmat doczekał się jako rodzaj zadania kilku odmian. Jedna z nich polega na wykonywaniu pierwszego ruchu przez białe, czyli tak, jak najczęściej w zadaniach szachowych. Wówczas np. dwuchodówka praktycznie zmienia się w trzychodówkę, ale dla podkreślenia odstępstwa od reguły pierwszego ruchu czarnych nazywana jest współmatem 2½.
Inną odmianą jest współpat. Teraz celem białych i czarnych jest zapatowanie czarnego króla, czyli doprowadzenie do sytuacji, gdy czarne nie będą mogły wykonać ruchu żadną bierką, a więc także królem, który każdym posunięciem będzie wchodził pod szach.
Poniższe zadanie stanowi połączenie obu wspomnianych odmian, czyli współpat 2½ :

Rozwiązanie jest następujące:
1. Kd1-e2 Rd4-d6
2. Sd3-f4 Rd6-e6
3. Sf4:e6 (pat)
A teraz proszę zmienić pozycję startową, przestawiając pionek z pola e5 na d5 i znaleźć rozwiązanie tego bliźniaczego współpata 2½. Zachęcam do rozwiązywania „na żywo”.

Komentarze z prawidłowym rozwiązaniem ujawniane są wieczorem w przeddzień kolejnego wpisu (z błędnym zwykle od razu). Wpisy pojawiają się co 7 dni.