Jak Keres
Estoński szachista Paul Keres (1916-75) jest czczony w swoim kraju – zwłaszcza po odzyskaniu niepodległości w 1991 roku – niemal jak bohater narodowy. Pomniki, wizerunki na banknotach, monetach, znaczkach pocztowych, nazwy ulic, placów, nawet dzielnica miasta, a wreszcie tytuł najlepszego estońskiego sportowca XX wieku. Nikomu nie przeszkadza, że Keres był traktowany przez niemieckich okupantów jak swój (uczestniczył w turniejach w III Rzeszy podczas wojny i udzielał lekcji żołnierzom Wehrmachtu), a później mimo antyradzieckiego nastawienia zdecydował się reprezentować ZSRR. Wprawdzie nie został mistrzem świata, ale był przez ponad 20 lat głównym pretendentem („wiecznie drugim”) i miał „na rozkładzie” dziewięciu mistrzów świata, współczesnych mu oraz byłych i przyszłych – od Capablanki po Fischera – z którymi zdarzyło mu się rywalizować w turniejach. Ceniony jest i podziwiany głównie za zróżnicowany, nieszablonowy styl gry, a także za mistrzostwo w grze końcowej.
Szachy rzadko goszczą w Łamiblogu. Zwykle w postaci prostych dwu- lub trzychodówek. Tym razem postanowiłem zaryzykować i zaproponować rozegranie końcówki partii, która miała miejsce na turnieju w Leningradzie w 1939 roku. Białymi grał przyszły rosyjski arcymistrz Aleksander Tołusz, czarnymi Keres. W sytuacji przedstawionej na diagramie białe grożą matem Hc7-g7X, ale ruch przypada na czarne.

Jak zagrał Keres, jeśli po odpowiedzi białych i następnym posunięciu Keresa białe poddały się?
Komentarze
https://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1071949
Hg3+
Hg3+!! (Chyba poprawnie użyłem tych znaków wykrzyknienia?)
Myślę, że w pozycjach szachowych jest bardzo dużo podobnych, zaskakujących „rozwiązań”, ale nie wychodzą one na światło dzienne, bo gracz nie miał „noża na gardle” i po prostu „realizował materiał”, bez potrzeby szukania czegoś ekstraordynaryjnego.
Nie wiem, jak zagrał Keres. Ja bym zagrał Hg3+
tylko damą na g3
… Hg3+
Kh2xHg3 … e1Q+
„Tym razem postanowiłem zaryzykować”.
Poproszę o przedstawienie struktury drzewa decyzyjnego oraz konfiguracji jego parametrów.
A w temacie szachów:
W takich zadaniach pierwszy ruch jest oczywisty – musi być ofiara, najlepiej z hetmana, bo inaczej nie będzie warta pochylenia się na nią. Pozostaje pytanie, na którym polu? Oczywiście na tym, gdzie będzie można za chwilę szachować, w tym przypadku – Feniksem:
1. Hg3+!
Teraz, po ucieczce:
2. Kh1(g1) e1H mat
Trzeba jednak bić, więc:
2. K:g3 e1H+
Są trzy warianty ucieczki dla białego króla:
a)
3. Kf3(f4) He3 mat
b)
3. Kh2 H:h4+
4. Kg1 We1 mat
c)
oraz:
3. Kh3 We3+ (po He3+ będzie g3 i po ptakach)
4. Kh2 Hg3+
5. Kh1(g1) We1 mat
Bardzo ładne dzięki temu, że z rzeczywistej partii, a nie skomponowane.
Ja bym, tak „na palę” dał szacha hetmanem na g3. Nie policzyłem tego do końca, ale tam „powinien być” mat zaraz po zmartwychwstaniu czarnego hetmana…
He, he, jestem arcymistrzem!
https://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1071949
… Hg3 szach
Nie wiem, co zrobił Keres, ale ja spróbowałabym Hb3-g3 (szach).
– Jeśli biały król salwowałby się ucieczką h2- h1 lub h2-g1, to awans pionka na wieżę e2-e1 dawałby mata. Ale tak nie zrobił, skoro mowa o poddaniu się, a nie o macie.
– Zatem biały król zbił czarnego hetmana h2-g3. Można by teraz awansować pionka na gońca e2-e1 (szach), ale do beznadziei białych jeszcze daleko…
Elementarne, moj Watsonie: 1…Hg3+ 2.K:g3 e1H+
g3+, xg3, e1+ dalej jeżeli f4 to He3X, jeżeli h3 to We3+ i po h2 lub od razu h2, xHh4+, g1, We1X
…Hg3+
K:g3 e1H+
Ładne.
Nie widzę ratunku dla czarnych! Może mała podpowiedź? Pozdrawiam
Trudno o małą, więc duża: szach.
mp
@Antyp1958 193862, @zza kałuży 193869
https://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1071949
Hg3+
To nierycerskie. Hańba, na pohybel, palić żywym ogniem!
xswedc
Mea culpa
jestem leniwy
@xswedc 31 stycznia o godz. 23:18 193877
To nierycerskie. Hańba, na pohybel, palić żywym ogniem!
Nie ściągałem, przysięgam się!!!
Najpierw zauważyłem, przecież to było bardzo łatwe. Skoro grozi ci mat w jednym ruchu i nie masz żadnej przed nim obrony to nie pozostaje ci nic innego jak zaszachować samemu. Przecież to jest no-brainer. Zaszachuj, przedłuż sobie życie o jeden ruch, a potem się zobaczy….
Idąc za tą „naukową strategią” natychmiast zobaczyłem, że szachowanie może być powiązane ze ściągnięciem królika na pole znowu szachowane, tym razem zmartwychwstałym hetmanem. Hej, dobra nasza, przedłużyłem sobie życie o 2 ruchy, odzyskałem materiał i dalej mam inicjatywę, znowu królik musi się gdzieś chować.
Dopiero potem obudził się we mnie gimnazjalista i wpisałem w google nazwiska szachistów, rok i turniejowe miasto.