Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
Łamiblog - Blog Marka Penszko Łamiblog - Blog Marka Penszko Łamiblog - Blog Marka Penszko

19.06.2016
niedziela

Powrót pasikonika

19 czerwca 2016, niedziela,

Kilka lat temu w Łamiblogu gościł konik polny – figura rodem z szachów bajkowych, czyli nieortodoksyjnych. To jedna z pierwszych fantazyjnych figur, goszczących w kompozycjach szachowych, wymyślona przed ponad wiekiem przez angielskiego problemistę Thomasa R. Dawsona – na tyle oryginalna,  że postanowiłem pozwolić jej jeszcze trochę pohasać.

Konik polny porusza się jak hetman, ale tylko jeśli chodzi o kierunki, bowiem posunięcie jest możliwe jedynie wówczas, jeśli na linii ruchu znajduje się jakakolwiek inna bierka, a pole tuż za nią jest wolne lub zajęte przez wrogą bierkę. Ruch polega na wskoczeniu na to pole za bierką. Jeśli znajduje się na nim bierka przeciwnika – zostaje zbita (król jest szachowany). Jak z tego wynika, bez „wsparcia” odpowiednio ustawionych innych bierek konik polny zamiera w bezruchu. Wystarczy więc zejść mu z drogi, aby ta droga stała się dla niego niedostępna (chyba że na danej drodze są jeszcze inne bierki odpowiednio ustawione).

Jak to działa w praktyce, przypomnę na przykładzie zadania sprzed lat (a dokładnie stąd), ale poprawionego, bo wówczas nieopatrznie przesunąłem figury, co spowodowało, że pojawiły się dwa rozwiązania. Zadanie jest dwuchodówką, czyli zaczynają białe i matują w drugim posunięciu. Symbolem konika polnego na diagramie jest odwrócony hetman, a w zapisie – litera P.

Pp_1

Jak widać czarne są w sytuacji krytycznej. Gdyby to na nie przypadał ruch, miałyby pięć możliwości – trzy skoczkiem (na e7, f6 lub h6) albo pionkiem lub konikiem polnym na d5. Zauważmy, że po ruchach na d5 pole e5 zostaje zaatakowane przez białego konika polnego, co umożliwia zamatowanie skoczkiem na f4. Natomiast w przypadku każdego z możliwych ruchów czarnym skoczkiem matuje wieża na e7. Jak powinny zagrać białe, aby nie popsuć tej krytycznej sytuacji. Ruch królem na g6 nie jest dobry, bo po nim pojawia się możliwość szóstego posunięcia czarnych – skoku konikiem polnym na h5, więc mata w drugim ruchu nie będzie. Idealnym rozwiązaniem jest natomiast skok białego „pasikonika” na a8, bowiem stwarza dwa zagrożenia matem: Pa8:g8X oraz Pa8-a6X – przed obydwoma czarne nie są w stanie równocześnie się obronić.

Po tej szkółce ujeżdżania konika proponuję zmierzyć się z dwoma zadaniami. Oba, podobnie jak przykład,  są dwuchodówkami. Pierwsza wydaje się nieco zabawna, choć żadnego podstępu w niej nie ma, czyli szachownica z dziwnym ustawieniem czarnych figur nie jest odwrócona. Czarne jak zwykle zmierzają „w dół”, a właściwie już prawie wszystkie „zmierzyły” – poza dwoma pionkami.

Pp_2

Natomiast z drugim zadaniem żadnych żartów nie ma.

Pp_3

Jest znacznie trudniejsze (może nawet za trudne jak na blog nie stricte szachowy), ale w rozwiązaniu – podobnie jak w pierwszej dwuchodówce – wystarczy podać tylko pierwszy ruch białych, czyli wypisywanie wszystkich wariantów odpowiedzi czarnych i matujących ruchów białych nie jest konieczne, choć będzie mile widziane i zasługujące na tzw. wzmiankę zaszczytną.

Kom

Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_mobile
Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_desktop

Komentarze: 30

Dodaj komentarz »
  1. Odpowiadam na pytanie drugie:
    Sg7

    Bez wypisywania wariantów, gdyż nie posiadam „parcia na szkło”.

  2. Pierwsze zadanie:
    Król rusza się na E6. I teraz każdy ruch czarnych jest wykorzystywany do mata przez konika polnego. Czarne mogę się ruszyć tylko skoczkami i pionkami. Daje to pasikonikowi ustawienie się na linii strzału (skoku) prosto na Króla

  3. Odpowiadam na pytanie pierwsze:
    Ke6

  4. Reklama
    Polityka_blog_komentarze_rec_mobile
    Polityka_blog_komentarze_rec_desktop
  5. W zadaniu pierwszym koniecznie król w pierwszym ruchu bije piona d5.
    Czarne mogą ruszyć:
    – pionem na b4 wtedy Pb5 i mat lub
    – skoczek na c3 wtedy Pd3 i mat
    – skoczek na e3 wtedy Pf3 i mat
    – skoczek na g3 wtedy Ph3 i mat

    a drugie spróbuję rozkminić wieczorową porą 😉

  6. Nie doczekałem do wieczora 🙂
    Skoczek na f6 załatwia sprawę. W kolejnym ruchu białe albo Ph5 albo Wh5 (w zależności co wymyślą czarne)

  7. @Brzeszczot78

    zadanie pierwsze:
    na posunięcie białych K:d5 (bicie piona), czarne odpowiadają Sc3+
    czyli Skoczek skacze na pole c3 i szachuje.
    Jedyna odpowiedź czarnych to jakieś posunięcie Królem, więc mata w drugim posunięciu nie ma.

  8. @Brzeszczot78

    zadanie drugie:
    Na posunięcie białych Sf6, czarne odpowiadają Se5.
    Mata w następnym posunięciu nie widać…

  9. Myślę, że w zadaniu nr 1 najlepiej zagrać Ke6!! W zależności od odpowiedzi, szach-mat jest po przeskoczeniu pionka na b4, Króla na e6, Skoczka na c3 lub e3, lub drugiego skoczka na g3.

  10. Zadanie1:
    Kd6-e6, b5-b4, Pb3-b5X
    Kd6-e6, d5-d4, Pb3-f7X
    Kd6-e6, Sd1-c3, Pb3-d3X
    Kd6-e6, Sd1-e3, Pb3-f3X
    Kd6-e6, Sh1-g3, Pb3-h3X

    Zadanie2: póki co wydaje się nie mieć rozwiązania 🙁

  11. No tak…pospieszyłem się… Król na e6 w pierwszym zadaniu powinien załatwić problem

  12. Pierwsze zadanie
    1.Kd6-e6 Sd1-e3
    2.Pb3-f3 #

    1.Kd6-e6 Sd1-c3
    2.Pb3-d3 #

    1.Kd6-e6 Sh1-g3
    2.Pb3-h3 #

    1.Kd6-e6 b5-b4
    2.Pb3-b5 #

    1.Kd6-e6 d5-d4
    2.Pb3-f7 #

    Drugie zadanie
    1.Sh5-g7 Wb2-b5
    2.f2-f4 #

    1.Sh5-g7 Wb2:f2
    2.Ph2:f2 #

    1.Sh5-g7 Wb2-e2
    2.He1-b4 #

    1.Sh5-g7 e3-e2
    2.f2-f3 #

    1.Sh5-g7 e3:f2
    2.He1-e4 #

    1.Sh5-g7 Gf2:e6
    2.Wa5-h5 #

    1.Sh5-g7 Sh7-g5
    2.Sg7-f5 #

    Rozwiązanie przykładu
    1.Pa5-a8 d6-d5
    2.Pa8:g8 #

    1.Pa5-a8 Pf7-d5
    2.Pa8-a6 #

    1.Pa5-a8 Sg8-e7
    2.Wa7:e7 #

    1.Pa5-a8 Sg8-f6
    2.Wa7-e7 #

    1.Pa5-a8 Sg8-h6
    2.Wa7-a7 #

  13. Zadanie2:
    Sh5-g3 – grozi mat z odsłony pasikonikiem na h5 lub f4 lub f2 (w przypadku odpowiedzi czarnych Wb2:f2+)
    Jedyna obrona przed matem z odsłony to Sh7-g5. Wówczas białe Sg3-f5X

  14. I.
    Ke6.
    Jeżeli teraz …d4, to nastąpi Pf7x. Każdy inny możliwy ruch czarnych (drugi pion lub któryś skoczek) wystawia pozycję matującą pasikonikowi.
    II.
    Sg7.
    a) Sg5; Sf5x
    b) e2; f3x
    c) We2; Hb4x
    d) Wf3+; P:f3x
    e) Gh5; P:h5x
    f) inny ruch; Ph5x.

  15. @ stud

    Na posunięcie Sh5-g3 czarne przygotowały odpowiedź:
    Goniec bije piona na e6
    I teraz mogą się zasłonić przed szachem z odsłony ruchem tego gońca na h3.

  16. @ apartado
    1.Sg3 – G:e6
    2. Wh5x
    Ruchy „psujące” mata przy Sg3, to e2 oraz Wb5

  17. Przyznam, że słowo „trudniejsze” mnie zachęciło, no i pasikonik… (będę okropny i stwierdzę, że poprzednie ‚szachówki’ były ciut za proste jak na mój gust.) Ale i z tymi chyba tak strasznie nie jest?
    1. Ke6 …
    b4 -> Pb5
    d4 -> Pf7
    Sc3 -> Pd3
    Sg3 -> Ph3

    Drugie:
    1. Sg7, grozi Ph5x
    G:e6 -> Wh5
    Sg5 -> Sf5
    e3:f2 -> He4
    W:f2 -> P:f2
    e2 -> f3
    We2 ->Hb4
    Wb5 -> f4
    Chyba wszystkie możliwości?

  18. @apartado
    No ale po Gxe6 mamy Wh5x.
    Nie znaczy to, że Sg3 jest dobre, bo po We2! Król znajdzie schronienie na g4.

  19. Dzięki ujawnionym komentarzom dopatrzyłem się, że w poprzedniej odpowiedzi do zadania II umknął mi wariant
    ę) G:e6; Wh5x

  20. @apartado, fakt, gońca przeoczyłem ale po Gf7:e6 białe matują Wa5-h5X.
    Tak czy inaczej po pierwszym ruchu białych Sh5-g3 mamy mat w drugim posunięciu, no chyba, że istnieje jeszcze jakas inna obrona czarnych. Pewnie istnieje, skoro komentarz jest widoczny 🙁
    Podsumowując:
    białe Sh5-g3
    po odpowiedzi czarnych Sh7-g5, białe Sg3-f5X
    po odpowiedzi czarnych Gf7:e6, białe Wa5-h5X
    po odpowiedzi czarnych Wb2:f2+, białe Ph2:f2X
    po innej niż powyższe odpowiedzi czarnych, białe Ph2-h5X

  21. wróć… właśnie przeczytałem komentarz Esteona… 🙁

  22. @apartado
    Jeśli po Sg3 czarne G:e6, to Wh5X

  23. ups. Trochę za późno 🙁

  24. Moja odpowiedź dla Studa była – eufemistycznie pisząc – „słabej jakości”.

    @aps1968
    Po ruchu Se3 czarne mogą pójść na e2, ale robią to pionem (co wskazał Esteon) bo ruch wieżą (We2??) pozostawia szansę na mata: Hb4X

  25. @aps1968
    po 1 … We2 2. Hb4x

  26. Zad. 2 No dobrze: Skoczek na g7. Unika wad wszystkich innych ruchów skoczkiem 🙂

  27. pierwsze: K:d6 i potem pasikonik na wiele sposobów daje mata

  28. Szwagier mnie pyta przy partii szachów:

    Sz:”wiesz co to jest BREXIT?”
    Ja: „nie wiem” – tak się odpowiada, żeby podtrzymać rozmowę

    Sz:”BREXIT to jest takie coś CZYM większość żyje i z CZEGO mniejszość żyje”…

    …a kolega malarz zrobił nam portret we wnętrzu.
    Szwagier to ten z fajką
    guglit:
    Chess Players by Alex de Andreis (Belgian, 1880-1929)

  29. Szkoda, że nie był to Sf5, bo kolejny nim ruch na h3 dawałby szacha-mata odwrotnego do tego z odsłony, to nie wiem jak nazwać, z zasłony? Bardzo estetyczny byłby mat, no ale tu właśnie broniła We2, czym się zasugerowałem w wariancie Sg3, dziękuję za zauważenie pomyłki.

  30. Sf4, oczywiście.

  31. mat z zasłony 🙂 super

css.php