Shikaku-krewniaku
Zasady łamigłówki shikaku, która gościła już kiedyś w Łamiblogu, są bardzo proste: diagram należy podzielić wzdłuż przerywanych linii na prostokątne działki tak, aby w każdej znalazła się jedna liczba – równa liczbie kratek tworzących tę działkę.
Przykład:
A oto przykład innego zadania, które można uznać za krewniaka shikaku.
Tym razem zasady zabawy nie są już tak proste. Jakie są konkretnie – to należy ustalić samemu na podstawie przykładu. A zatem już niemal tradycyjnie proponuję Państwu uporanie się najpierw z zagadką indukcyjną, a potem rozwiązanie poniższego zadania.
W rozwiązaniu wystarczy podać, ile jest działek 1×3.
Komentarze z prawidłowymi rozwiązaniami uwalniane są wieczorem w przeddzień kolejnego wpisu. Wpisy pojawiają się co kilka dni.
Komentarze
Hmmm…
Dzielimy na prostokąty tak by w każdym była jedna kropka.
Liczba oznacza sumę długości odcinków wychodzących z punktu.
i coś jeszcze… (bo inaczej zadanie ma wiele rozwiązań). Może coś o łączeniu małych prostokątów w większe…
Coś jeszcze o odcinkach
mp
Nie było łatwo wytyczyć działki.
Odpowiedź-zagadka do wyboru:
1011, 102, 23, 21, 15, 14, 13, 12, … .
Wybieram 14, bo ma szczęśliwą podstawę
mp
Podoba mi się… nie jest trywialne, ale w pewnym momencie wymaga metody prób i błędów, chyba że z logiką u mnie teraz dołek 🙂
odp: 11
zasady:
1. planszę należy podzielić na obszary prostokątne
2. każdy obszar musi zawierać dokładnie jedną kropkę
3. każda liczba podana na skrzyżowaniach informuje do ilu sumują się długości linii wychodzących z danego skrzyżowania, przy czym na tych liniach nie może wystąpić skrzyżowanie poczwórne, natomiast na końcu linii występuje zawsze skrzyżowanie potrójne
http://www.bankfotek.pl/view/1460619
korzystając z okazji.. czy wie Pan może lub ktoś z szanownych forumowiczów jak nazywa się stara łamigłówka z czasów PRL i/lub gdzie można ją kupić?
http://www.bankfotek.pl/view/1460621
W Polsce „Magiczna siódemka” – gra roku 1986. Robił ją jakiś rzemieślnik. Dziś nie produkowana, pojawia się czasem na Allegro.
W oryginale „Hepta”
mp
Ja znalazlem tylko jedno rozwiazanie, ale nie metoda prob i bledow, tylko logiki. Wystarczylo znalezc miejsca gdzie musi byc linia, albo gdzie na pewno linii nie bedzie.
http://s1.pokazywarka.pl/i/1897417/622355/shikaku-krewniaku.jpg
Już wiem. W żadnym punkcie nie mogą się schodzić cztery odcinki. Z takim warunkiem rozwiązuje się to bardzo sympatycznie.
3×1 wyszło mi 11 (5 poziomo i 6 pionowo); ale oczywiście mogłem się machnąć w zliczaniu.
Machnięcia brak 🙂
mp
Jeśli dobrze zgadłem reguły, to jest jedno z kilku rozwiązań:
http://img707.imageshack.us/img707/7306/shk3972x1024.jpg
To nie to. Reguły są (powinny być) takie, że (aby) rozwiązanie jest (było) jedno.
mp
Mi wyszło 10 prostokątów o wymiarach 3×1
7 – wyższych i 3 szersze jak wyższe 😉
Ale nie jestem pewien (niestety) czy to (aby)jedyne rozwiązanie (prawidłowe). 😉
Po komentarzu pomyślałem, że prostokąty muszą być kształtu 1x…, ale to niemożliwe. Ciężko wywnioskować coś więcej z przykładu… ja w każdym bądź razie nie mam juz pomysłu.
Mam pytania:
1. A dlaczego rozwiazanie Wiąz’a jest nieprawidłowe?
2. Czy moje rozwiązanie jest poprawne:
http://s1.pokazywarka.pl/i/1897417/622355/shikaku-krewniaku.jpg
?
Oba rozwiązania – powyższe i Wiąza – są błędne. Pominięty jest w nich pewien warunek dodatkowy. Jaki – okaże się dziś wieczorem, gdy uwolnię rozwiązania.
mp
Jedyny warunek jaki mi dodatkowo przychodzi do głowy to taki, że kropka powinna być w środku prostokąta 3×1 – tak jak na przykładzie.
Ale gdy wychodzę z 5 już w zadaniu to zakreślam prostokąt 2×1
przy lewej ścianie, a następny prostokącik może być tylko 3×1 z kropką nie w środku. 🙁
Jak wpadłem na ten drugi warunek, to zadanie było już banalne.
http://img13.imageshack.us/img13/8061/shk3972x1024v2.jpg