Rząd i bezrząd

Ogólnie jest tak: w kwadracikach kartki w kratkę jeden gracz stawia krzyżyki, drugi kółka; wygrywa, kto utworzy ciągły rząd złożony z n swoich znaków – poziomy, pionowy lub ukośny. To podstawowa wspólna cecha podrodziny gier rzędowych z rodziny kółkowo-krzyżykowych 🙂 .

W najprostszym przypadku „plansza” ma wymiary 3 x 3, a n = 3 – wówczas mamy dziecinne kółko i krzyżyk.
Strategicznie najtrudniej jest w kilku grach na teoretycznie nieograniczonym polu. W najpopularniejszej n = 5, a gra zwie się ameba lub gomoku, zaś w wersji planszowej z białymi i czarnymi kamieniami – renju.
Najoryginalniej może być natomiast wówczas, gdy zdecydujemy się zagrać w rząd i bezrząd.

Pole zmagań ma wymiary 6 x 6. Każdy gracz może w swoim ruchu narysować kółko lub krzyżyk. Na wstępie należy jednak ustalić, kto będzie graczem R (Rządnym), a kto B (Bezrządnym). R zwycięża, jeśli na planszy pojawi się ciągły rząd 5 jednakowych znaków; B wygrywa, jeżeli nie dopuści do powstania takiego rzędu. Zaczyna zawsze R, bo generalnie ma nieco trudniej, więc pierwszeństwo stanowi handicap.

To jedna z ciekawszych gierek na 5-10 minut. Jej urok polega m. in. na przewrotności strategii. Na przykład:

po ataku R krzyżykiem na e6, obrona B kółkiem (c4) prowadzi do przegranej – R utworzy poziomy rząd kółek. Podobna sytuacja, ale „odwrócona” z zamianą znaków, nastąpi po ataku R kółkiem na d4.

Generalenie B zablokuje każdy rząd, umieszczając w nim dwa różne znaki (byle nie przy brzegach), ale blokując jakiś rząd, może samobójczo przyczynić się do utworzenia piątki.

Jak grać, aby wygrać – albo inaczej: kto wygra, jeśli R i B będą grali bezbłędnie; albo jeszcze inaczej: gdzie i jak zacząć, by wygrać? Może nie mam pojęcia, a może wiem, ale nie powiem, żeby nie psuć zabawy.

W sytuacji na poniższym diagramie ruch wykonuje B. Na którym polu i jaki znak powinien postawić, aby wygrać, niezależnie od tego, co będzie wyczyniał R?

Gra jest dziełkiem Stephena Snidermana – gracza (z zamiłowania) i wykładowcy anglistyki na Youngstown State University.

Komentarze z prawidłowymi rozwiązaniami uwalniane są wieczorem w przeddzień kolejnego wpisu. Wpisy pojawiają się co 3-4 dni.