Podpowiedzią może być zagadka, której rozwiązanie wskaże właściwy trop:
należy ustalić zasadę, zgodnie z którą cyfry od 0 do 9 ustawione są w następującej kolejności:
4, 2, 9, 1, 8, 5, 7, 6, 3, 0.
mp
Kolejne jest 500.
Ciąg zawiera kolejne liczby naturalne, które w swoim zapisie słownym nie mają powtarzających się liter.
Aczkolwiek bez podpowiedzi byłoby ciężko.
Miałam taki pomysł, że to są odległości, np. w kilometrach, jakiejś trasy. Zastanawiałam się, co to za pociąg, który najpierw zatrzymuje się na kilku stacjach leżących blisko siebie, a potem pokonuje odcinek aż 87-kilometrowy. Ale Pana podpowiedź z poprzednim komentarzu wybiła mnie z torów.
Pani Olu, szukała Pani za daleko od klasycznych obszarów łamigłówkowych. Rozwiązanie podpowiedzi naprowadza na te obszary, choć jak dotąd skutecznie naprowadziło tylko jedną osobę.
mp
Coś mi za słaba ta podpowiedź, którą rozumiem, ale nic mi nie pasuje. Pamiętam podobną (?) zagadkę, żeby wskazać kolejną liczbę w ciągu 2, 3, 1, 4, 103, 9, ?. Tutaj przeskok do setek może nastąpić z tego względu, że 13 jest ostatnią alfabetycznie liczbą dwucyfrową, właściwie liczebnikiem, ale dlaczego np. setki nie powtarzają jednocyfrowych, zakryte przede mną pozostaje.
Podpowiedź jest tylko po to, aby wskazać, że zadanie jest głównie językowe (liczebnikowe), a nie matematyczne (liczbowe). Dalej trzeba samemu kombinować.
Nie rozumiem wyjaśnienia przeskoku do setek. Dla mnie ten przeskok następuje dlatego, bo STO TRZY jest najmniejszym liczebnikiem 7-literowym.
mp
Do drugiego ciągu liczb, od 100, dodajemy pierwszy. Wskazują na to pierwsze 2 liczby drugiego ciągu, czyli kolejne liczby w ciągu drugim to 109, 114, 120, 128 itd, ale mogę się mylić.
Pozdrowienia
Justyna
Tak byłoby zbyt „siermiężnie”. KAŻDA kolejna liczba pojawia się w ciągu zgodnie z pewną zasadą.
mp
Niejasno się wyraziłem… Mówię o przeskoku do setek nie w zadaniu „moim”, a w Pana. No właśnie, to rozumiem, że liczebnikowo, i językowo, ale jednak liczby są „po kolei”, co ja widzę tak, że patrzymy na każdą po kolei, i 1 nie pasuje, a 2 tak, potem 7 nie pasuje, potem wszystkie ponad 13 nie pasują. No nic, będę kombinował dalej, dziękuję.
Ja wolę zadania, które są jasno określone. Bardzo nie lubię domyślać się co autor miał na myśli. Oczywiście niektóre łamigłówki na tym polegają, jednak wolę, gdy wiadomo co trzeba zrobić…
Tej konkretnej zagadki w ogóle nie próbowałem rozwiązać. Parę razy spojrzałem przez chwilę na zestaw liczb i odpuściłem 🙂
Komentarze
bez podpowiedzi/wskazówki chyba się nie da 🙁
Podpowiedzią może być zagadka, której rozwiązanie wskaże właściwy trop:
należy ustalić zasadę, zgodnie z którą cyfry od 0 do 9 ustawione są w następującej kolejności:
4, 2, 9, 1, 8, 5, 7, 6, 3, 0.
mp
Kolejne jest 500.
Ciąg zawiera kolejne liczby naturalne, które w swoim zapisie słownym nie mają powtarzających się liter.
Aczkolwiek bez podpowiedzi byłoby ciężko.
Brawo! Pierwszy celny strzał.
mp
Miałam taki pomysł, że to są odległości, np. w kilometrach, jakiejś trasy. Zastanawiałam się, co to za pociąg, który najpierw zatrzymuje się na kilku stacjach leżących blisko siebie, a potem pokonuje odcinek aż 87-kilometrowy. Ale Pana podpowiedź z poprzednim komentarzu wybiła mnie z torów.
Pani Olu, szukała Pani za daleko od klasycznych obszarów łamigłówkowych. Rozwiązanie podpowiedzi naprowadza na te obszary, choć jak dotąd skutecznie naprowadziło tylko jedną osobę.
mp
500. 🙂
W ciągu są liczby, które w zapisie słownym w języku polskim nie mają powtarzających się liter.
0, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 13, 100, 102, 105, …106,108,113, … i td
Jest w tym jakaś zasada, czy tylko szaleństwo? 🙂
mp
4,2,9,1,8,5,7,6,3,0- cyfry ustawione są alfabetycznie
109
Ale dlaczego?
mp
Coś mi za słaba ta podpowiedź, którą rozumiem, ale nic mi nie pasuje. Pamiętam podobną (?) zagadkę, żeby wskazać kolejną liczbę w ciągu 2, 3, 1, 4, 103, 9, ?. Tutaj przeskok do setek może nastąpić z tego względu, że 13 jest ostatnią alfabetycznie liczbą dwucyfrową, właściwie liczebnikiem, ale dlaczego np. setki nie powtarzają jednocyfrowych, zakryte przede mną pozostaje.
Podpowiedź jest tylko po to, aby wskazać, że zadanie jest głównie językowe (liczebnikowe), a nie matematyczne (liczbowe). Dalej trzeba samemu kombinować.
Nie rozumiem wyjaśnienia przeskoku do setek. Dla mnie ten przeskok następuje dlatego, bo STO TRZY jest najmniejszym liczebnikiem 7-literowym.
mp
Do drugiego ciągu liczb, od 100, dodajemy pierwszy. Wskazują na to pierwsze 2 liczby drugiego ciągu, czyli kolejne liczby w ciągu drugim to 109, 114, 120, 128 itd, ale mogę się mylić.
Pozdrowienia
Justyna
Tak byłoby zbyt „siermiężnie”. KAŻDA kolejna liczba pojawia się w ciągu zgodnie z pewną zasadą.
mp
Niejasno się wyraziłem… Mówię o przeskoku do setek nie w zadaniu „moim”, a w Pana. No właśnie, to rozumiem, że liczebnikowo, i językowo, ale jednak liczby są „po kolei”, co ja widzę tak, że patrzymy na każdą po kolei, i 1 nie pasuje, a 2 tak, potem 7 nie pasuje, potem wszystkie ponad 13 nie pasują. No nic, będę kombinował dalej, dziękuję.
Z przeskokiem to raczej ja nie zaskoczyłem 🙂
mp
500 – ciąg tworzą liczby, których nazwy składają się z różnych liter.
Podpowiedź swego czasu rozgryzłem (alfabet), ale tak tu zerkając od czasu do czasu, dania głównego nie mogę 🙁
Ja wolę zadania, które są jasno określone. Bardzo nie lubię domyślać się co autor miał na myśli. Oczywiście niektóre łamigłówki na tym polegają, jednak wolę, gdy wiadomo co trzeba zrobić…
Tej konkretnej zagadki w ogóle nie próbowałem rozwiązać. Parę razy spojrzałem przez chwilę na zestaw liczb i odpuściłem 🙂
No tak… Teraz to banalne 🙂
Ale idźmy dalej… 500, 502, 1000, 1002, 2000, …???
Ten ciąg nie jest nieskończony, co sugerowałby zapis podany w treści zadania. Pytanie, na którym wyrazie kończy się ten ciąg?