Zebra?

Przy okazji poprzedniego wpisu o zebrze przypomniała mi się retroanaliza szachowa. Już zresztą kiedyś zahaczyłem o ten temat, a łamigłówka była wówczas – jak zresztą większość zadań z tego osobliwego działu problemistyki szachowej – cokolwiek karkołomna. Zanim wyjaśnię, skąd skojarzenie analizy wstecznej z zebrą, krótki wstęp dla początkujących.

Retrozadania polegają na tym, że aby je rozwiązać, trzeba ustalić, co działo się na szachownicy zanim powstała pozycja przedstawiona na diagramie. Przypomina to sytuację, która może się zdarzyć w rzeczywistej partii: strony powracają do rozgrywki po krótkiej przerwie i okazuje się, że zapomniano, na kogo przypada ruch. Przypadkowo pojawia się więc typowa retrołamigłówka. Klucz do jej rozwiązania stanowi założenie, że układ bierek na diagramie powstał w wyniku rozgrywki prowadzonej od początku zgodnie z określonymi regułami. Retroanaliza jest więc logicznym wnioskowaniem, często zawiłym i wielostopniowym, opartym wyłącznie na zasadach gry, także tych najbardziej podstawowych: strony wykonują ruchy na przemian, króla nie można podstawić pod szach, zbijane bierki są usuwane z planszy itd. Nie należy zapominać o elementach, które w analizie wstecznej pojawiają się znacznie częściej niż w praktycznej grze, czyli o promocji, roszadzie i biciu w przelocie. Wnioskując, eliminuje się kolejne możliwości, aby koniec końców dojść do jednoznacznego rozwiązania.
Oto prosty przykład: mat w jednym posunięciu.

W pierwszej chwili sprawa wydaje się trywialna: wieża na h6 i po bólu-królu. Ale skoro tak, to jaki był poprzedni ruch czarnych? Okazuje się, że nie sposób wskazać takiego ruchu, bo król nie mógł stać na h6, g4, ani h4, a pionek na g3, ani h3. Wniosek: mat w jednym ruchu istotnie nastąpi, ale w wykonaniu czarnych – po promocji pionka na hetmana ruchem na h1.
Poniżej jeszcze dwa przykłady.

1. Sytuacje na dwóch diagramach z lewej strony są bardzo podobne, ale tylko jedna z nich mogła powstać w trakcie partii. Która i w jaki sposób?
2. Po jakich dwóch ruchach doszło do szachu na diagramie z prawej strony?

Czasem w retrozadaniach chodzi o odgadnięcie koloru niektórych bierek. Wówczas przedstawia się je na diagramie, przed rozszyfrowaniem, jako biało-czarne, więc skoczek przypomina zebrę.
Poniższa łamigłówka polega właśnie na ustaleniu, jakiego koloru jest skoczek.

Proszę pamiętać, że pozycja powstała po iluś tam ruchach praktycznej, zgodnej z regułami gry.