Wierzę w wieżę
Kontynuuję (i kończę) temat głupich partii szachowych, czyli najkrótszych możliwych. Najkrótszych, ponieważ obie strony dążą do zamatowania tego samego króla, czyli jedna z nich prowadzi grę głupią, bo „samobójczą”.
Rodzajów takich partii jest tyle, co różnych bierek (nie licząc króla), czyli pięć, ponieważ każdą z nich można dać mata. Hetmana, gońca i skoczka w tej roli już przerabialiśmy.
Pionkiem kończą sprawę czarne w czwartym posunięciu, bo biały król – jak to głupi król – sam się pcha do zguby:
1. e3 e5
2. Ke2 Hh4
3. Kf3 (dowolne posunięcie bierką dotąd nieruszaną, np. Sc6)
4. Ge2 e4X
Pozostaje zająć się wieżą, w przypadku której najkrótsza partia jest najdłuższa – czarne potrzebują 6 ruchów:
1. d4 e6
2. Ge3 a5
3. Hd3 a4
4. Sd2 Gb4
5. b3 a:b3
6. a:b3 W:a1X
Droga do mata może być jednak krótsza, jeśli zadanie białej wieży się powierzy, a więc czarne i białe huzia na czarnego króla!:
1. a4 c5
2. a5 c4
3. Wa4 H:a5
4. W:c4 Ha1
5. W:c8X
Albo tak:
1. h4 g5
2. h:g5 Gg7
3. W:h7 G:b2
4. Wg7 Wh1
5. W:g8X
Białe (przy wsparciu czarnych oczywiście) mogą jednak zakończyć wieżą w 5 ruchach taką partię, w której nie dojdzie do żadnego bicia. W jaki sposób?
Komentarze z prawidłowymi rozwiązaniami uwalniane są wieczorem w przeddzień kolejnego wpisu. Wpisy pojawiają się co kilka dni.
Komentarze
Białe matują wieżą, na przykład, tak:
1) a4, d6
2) a5, Kd7
3) e4, Kc6
4) Wa3, Gd7
5) Wc3
1. e4 e6
2. a4 Ke7
3. Wa3 Kf6
4. Hh5 Ge7
5. Wf3X
Mozna inaczej, ale nie mozna w mniej niz w pieciu ruchach
a
Teraz to już nikt nie uwierzy w moje rozwiązanie, ale dla własnej satysfakcji i pamięci podaję rozwiązanie (bez patrzenia na komentarze):
1. h4 e6
2. Wh3 Ke7
3. d4 Kf6
4. Hd3 He7
5. Wf3X
Jednak nie jest źle, bo jak widać każdy wymyślił trochę inny wariant. Najbardziej podoba mi się pomysł Andrzeja, ponieważ szach zostaje osiągnięty tylko przy pomocy pionków.