Jedna z ośmiu
Są zadania szachowe i quasi-szachowe. Poniższe jest zdecydowanie quasi, ale wymaga znajomości sposobów poruszania się figur. Zakładam, że dla zdecydowanej większości moich gości nie jest to tajemnicą, a pozostali mają okazję zrobić pierwszy krok ku królewskiej grze, korzystając np. z Wikipedii.
Na szachownicy rozmieszczono osiem figur – cztery białe i cztery czarne. Niektóre z nich atakują lub są atakowane przez przynajmniej jedną figurę strony przeciwnej.
Zadanie polega na wykonaniu serii siedmiu bić – na przemian przez obie strony – tak, aby na planszy pozostała jedna figura. Która strona i którą figurą powinna zacząć? – to także zagadka
Komentarze z prawidłowym rozwiązaniem ujawniane są wieczorem w przeddzień kolejnego wpisu (z błędnym zwykle od razu). Wpisy pojawiają się co 7 dni.
Komentarze
czarny chabet bije białego chabeta,
biała roka bije czarnego laufra,
czarny koń w odwecie ją zabija,
biała wieża kruszy czarną d7 d5,
czarny koń znowu się mści i bije na d5,
biała dama, która spieszy się powoli walcuje czarną wieżę,
w ostatnim ruchu czarny brutus zwycięża białą królową na e3.
Jeśli ostatnie bicie wykonuje czarny Skoczek z d3 na b4, to znaczy, że z jakichś dziwnych powodów znalazłem to w ciągu kilkunastu sekund.
Hipoteza robocza tłumacząca łatwość /szybkość znalezienia rozwiązania: rozwiązań jest zauważalnie więcej niż jedno.
Niejako na potwierdzenie bardzo szybko znalazło się rozwiązanie w którym biały Hetman kończy na d3.
W tym momencie włączyła się intuicja i podpowiada, że jest tego sporo więcej.
Zbijanie figur mogą zacząć białe od Wd7:Wd5, albo czarne od Sf4:Sd3.
Skłaniam się ku drugiej odpowiedzi, ponieważ jest ona bardziej efektowna (po stronie czarnych zbija tylko skoczek).
zaczynają Czarne:
1. Wd5 => d7
2. He1 => e3
3. Wd7 => d3
4. He3 => d3
5. Sf4 => d3
6. Wa4 => b4
7. Sd3 => b4
zaczynają Białe:
1. Wd7 => d5
2. Sf4 => d5
3. We4 => b4
4. Sd5 => b4
5. He1 => e3
6. Sb4 => d3
7. He3 => d3
zaczynają Białe:
1. Wd7 => d5
2. We3 => d3
3. Wd5 => d3
4. Sf4 => d3
5. Wa4 => b4
6. Sd3 => b4
7. He1 => b4
Trzy rozwiązania to już jest kworum (zauważalnie więcej niż jedno i nieomal sporo).
Wynik głosowania to dwa głosy na Białe a jeden na Czarne.
Mamy więc kwalifikowaną większość dla Białych.
Dzień dobry,
Rozwiązaniem jest start czarnym konikiem z f4, zbicie białego konika; białe po kolei ułatwiają zadanie; droga czarnego konia to: f4->d3->b4->d5->e3
1 f4/d3 czarne
2 a4/b4 białe
3 d3/b4 czarne
4 d7/d5 białe
5 b4/d5 czarne
6 e1/e3 białe
7 d5/e3 czarne
Pozdrawiam, SG
Mam jedno, ale nie wiem czy unikalne. Mało prawdopodobne:
Zaczyna biała wieża z d7, kończy hetman na d3.
Wszyscy pracują na czarnego konia.
1) Najpierw zbija on białego konia f4:d3.
2) Potem podkłada mu się biała wieża a4:b4.
3) Czarny koń bije więc tę wieżę d3:b4.
4) Wówczas podkłada mu się druga biała wieża d7:d5.
5) Czarny koń bije b4:d5.
6) Królowa podkłada się jako ostatnia e1:e3.
7) Czarny koń bije d5:e3.
I zostaje na polu chwały dumny jak Lewandowski, któremu jak się dobrze poda, to też umie celnie strzelić.
Na początku zginęli obaj Biskupi, a zaraz potem obie Królowe.
I to odwieczne pytanie: „Kto zaczął ?”.
https://zapodaj.net/214599a9ba2c6.png.html
(Reguły bez zmian: pozostaje jedna figura / bicia na przemian.)
Zaczyna i kończy czarny skoczek:
1. ——- S:d3
2. W:b4 S:b4
3. W:d5 S:d5
4. H:e3 S:e3
Alternatywnie – zaczyna biała wieża, kończy biały hetman:
1. W:d5 S:d5
2. W:b4 S:b4
3. H:e3 S:d3
4. H:d3
Mam koncepcję rajdu czarnego Skoczka przez d3-b4-d5-e3. Na trzech ostatnich polach stają kolejne białe Wieże i Hetman, bijąc czarnego Gońca, Wieżę i drugą Wieżę.
Rozpoczyna czarny skoczek z f4.
Zaczyna wieża z d7:
Wd7-d5
We3-d3
Wd5-d3
Sf4-d3
He1-b4
Sd3-b4
Wa4-b4
Ale napotkani na osiedlu sąsiedzi szeptają, że znaleźli zupełnie inne rozwiązania i ja im wierzę.
Zapewne przyda się pełen zapis;)
1. … S:d3, 2. W:b4 S:b4 3. W:d5 S:d5 4. H:e3 S:e3
jedno z rozwiązań, zaczyna i kończy czarny skoczek:
… S:d3
W:b4 S:b4
W:d5 S:d5
H:e3 S:e3