Polowanie na króla?
Na szachownicy nxn stoi król. Założył czapkę-niewidkę, więc nie wiadomo, na którym polu przycupnął. Ustalenie miejsca pobytu króla powierzono hetmanowi, który powinien się z tym uporać, zajmując w kolejnych ruchach odpowiednie pola. Pierwszy ruch jest umieszczeniem hetmana na dowolnym polu, a każdy następny polega na przesunięciu go na wybrane pole zgodnie z hetmańskim sposobem przemieszczania się. Po każdym umiejscowieniu hetmana podawana jest jedna z trzech informacji: szach, mat lub pudło. Szach – wiadomo – oznacza, że hetman atakuje króla, mat – że stanął na królewskim polu, czyli przypadkiem wpadł na króla, więc uporał się z zadaniem, pudło – na żadnym polu atakowanym przez hetmana nie ma króla. Pytanie brzmi: najpóźniej w którym ruchu genialny, czyli logicznie myślący hetman jest w stanie uporać się z zadaniem?
Gdy n=1, to król nie ma wyboru zatem hetman nie ma nic do roboty, czyli x (liczba ruchów) = 0. Dla n=2 każdy ruch oznacza szach lub mat. Pudeł brak, więc wnioskować nie ma z czego. Najdalej po trzech szachach, król zostanie zlokalizowany, zatem x=3. Od n=3 sprawa nieco się komplikuje, aczkolwiek w tym przypadku jeszcze dość łatwo ustalić, że hetmanowi także wystarczą 3 ruchy. A iloruchowy trud czeka hetmana przy n=4 i n=5 (nie wspominając o większych n)?
Komentarze z prawidłowym rozwiązaniem ujawniane są wieczorem w przeddzień kolejnego wpisu (z błędnym zwykle od razu). Wpisy pojawiają się co 7 dni.
Komentarze
Jeśli „pierwszy ruch jest umieszczeniem hetmana na dowolnym polu”, to trzeba dodać po jednym ruchu. Dla n = 0, x = 1, czyli nadepnięcie na czapkę 🙂
Jeśli wystarczy ustalić pozycję króla, to „dobijanie” go nie jest konieczne, dlatego dla n=1 x=0. Dla n=1 nie ma „dowolnego” pola (jak w powiedzonku Forda: klient może wybrać dowolny kolor samochodu pod warunkiem, że będzie to kolor czarny).
mp
Dla wytrwałych to pewnie dodatkowo warianty:
1. A gdyby Król generował komunikat typu: ciepło/bardzo ciepło/gorąco!!! ?
2. A gdyby Król mógł po każdym ruchu Hetmana wykonać swoje posunięcie ?
3. Dwie powyższe możliwości jednocześnie
Oj, chyba za wysokie progi… Ale ciekawe.
mp
Na początku napisał Pan:
Pierwszy ruch jest umieszczeniem hetmana na dowolnym polu,
zatem dla n=1 hetman matuje króla w pierwszym ruchu (x=1), tymczasem w przykładzie napisał Pan:
Gdy n=1, to król nie ma wyboru zatem hetman nie ma nic do roboty, czyli x (liczba ruchów) = 0.
Więc, czy początkowe postawienie hetmana na szachownicy jest liczone jako pierwszy ruch, czy też nie? A może hetman nie musi zamatować króla, lecz wystarczy wskazanie jego pola bez wykonywania ostatniego, numerowanego ruchu matującego (tak wynika z przykładów)?
Oczywiście, że tracenie ruchu na „logicznego” mata nie ma sensu. Polowanie kończy się na ruchu, pozwalającym jednoznacznie ustalić pozycję króla (dlatego dla n=1 w ogóle się nie zaczyna). Mat jest zdarzeniem losowym pomijanym przy ustalaniu maksymalnej liczby ruchów.
mp
Dla n=4 potrzeba maksymalnie 4 ruchów.
https://www.fotosik.pl/zdjecie/22b44fe8c35cf24c
Rysunek pokazuje opcję, że za pierwszym razem trafił się „szach”, bo wówczas właśnie potrzeba 4 ruchów (jeśli za pierwszym razem trafiło się „pudło”, to wystarczą 3 ruchy).
Dla n=5 również potrzeba maksymalnie 4 ruchów.
Wygląda na to, że x=n.
To co mnie właśnie ucieszyło, to odkrycie METODY „zadawania pytań”.
Cieszy mnie to tym bardziej, że zaczęło mi chodzić po głowie napisanie jakiegoś programu , ale trochę mi się nie chciało 😉
W necie nie szukałem – czy znalazłbym coś?
Coś dokładnie takiego chyba nie, ale coś podobnego chyba tak. Pewności nie mam.
mp
Szachownice 36- i 49-polowa po 5 ruchów; szachownice 64- i 81-polowe po 6 ruchów itd. Tak mi się wydaje; jestem na wakacjach bez komputera, więc nie sprawdzę. Każdy ruch rozdziela pola na dwie grupy: szach i pudło. Jeśli na końcu pola są trzy, to można ustawić hetmana tak, że jedno pole będzie typował jako szach, jedno – mat i jedno – pudło.
n=4 -> x=4
n=5 -> x=5
n>=6 -> x=n-1
Dla n>=6 jest tak, gdy hetman trafia same „pudła”. Jeśli jednak będzie miał szczęście i trafi od razu „szach”, to dla n>=8 może skończyć już w x=| (n+11)/3 | ruchach, czyli szybciej.
Łowy na lisa z anteną kierunkową ośmiolistkową.
Taktyka: to co masz, podziel na dwa.
n_,_,_pole_,_,_ruchy x
4_,_,_,_16 / 8 / 4 / 2 / 1_,_,_4
5_,_,_,_25 / 12 / 6 / 3 / 1_,_,_4
6_,_,_,_36 / 18 / 9 / 4 / 2 / 1_,_,_5
7_,_,_,_49 / 24 / 12 / 6 / 3 / 1_,_,_5
8_,_,_,_64 / 32 / 16 / 8 / 4 / 2 / 1_,_,_6
9_,_,_,_81 / 40 / 20 / 10 / 5 / 3 / 1_,_,_6
10_,_,_,_100 / 50 / 25 / 12 / 6 / 3 / 1_,_,_6
11_,_,_,_121 / 60 / 30 / 15 / 7 / 3 / 1_,_,_6
12_,_,_,_144 / 72 / 36 / 18 / 9 / 4 / 2 / 1_,_,_7
13_,_,_,_169 / 84 / 42 / 21 / 10 / 5 / 3 / 1_,_,_7
14_,_,_,_196 / 98 / 49 / 24 / 12 / 6 / 3 / 1_,_,_7
15_,_,_,_225 / 112 / 56 / 28 / 14 / 7 / 3 / 1_,_,_7
16_,_,_,_256 / 128 / 64 / 32 / 16 / 8 / 4 / 2 / 1_,_,_8
17_,_,_,_289 / 144 / 72 / 36 / 18 / 9 / 4 / 2 / 1_,_,_8
18_,_,_,_324 / 162 / 81 / 40 / 20 / 10 / 5 / 3 / 1_,_,_8
19_,_,_,_361 / 180 / 90 / 45 / 22 / 11 / 5 / 2 / 1_,_,_8
20_,_,_,_400 / 200 / 100 / 50 / 25 / 12 / 6 / 3 / 1_,_,_8
21_,_,_,_441 / 220 / 110 / 55 / 27 / 13 / 6 / 3 / 1_,_,_8
22_,_,_,_484 / 242 / 121 / 60 / 30 / 15 / 7 / 3 / 1_,_,_8
23_,_,_,_529 / 264 / 132 / 66 / 33 / 16 / 8 / 4 / 2 / 1_,_,_9
24_,_,_,_576 / 288 / 144 / 72 / 36 / 18 / 9 / 4 / 2 / 1_,_,_9
25_,_,_,_625 / 312 / 156 / 78 / 39 / 19 / 9 / 4 / 2 / 1_,_,_9
26_,_,_,_676 / 338 / 169 / 84 / 42 / 21 / 10 / 5 / 3 / 1_,_,_9
27_,_,_,_729 / 364 / 182 / 91 / 45 / 22 / 11 / 5 / 3 / 1_,_,_9
28_,_,_,_784 / 392 / 196 / 98 / 49 / 24 / 12 / 6 / 3 / 1_,_,_9
29_,_,_,_841 / 420 / 210 / 105 / 52 / 26 / 13 / 6 / 3 / 1_,_,_9
30_,_,_,_900 / 450 / 225 / 112 / 56 / 28 / 14 / 7 / 3 / 1_,_,_9
31_,_,_,_961 / 480 / 240 / 120 / 60 / 30 / 15 / 7 / 3 / 1_,_,_9
32_,_,_,_1024 / 512 / 256 / 128 / 64 / 32 / 16 / 8 / 4 / 2 / 1_,_,_10
itd.
Szanowny Gospodarzu.
W starej oprawie graficznej Łamibloga były gdzieś z boku ‚najnowsze wiadomości’, czyli informacja kto z czytelników ostatnio przysłał wiadomość i którego tematu ona dotyczyła. Trochę brakuje tego elementu, gdyż wiadomości pokazujące się po czasie są okryte tajemnicą (chyba, że się zapamiętuje liczbę wpisów tuż po uwolnieniu ich przez Pana). Gdyby mógł Pan przywrócić tę funkcjonalność, było by… funkcjonalniej. 🙂
Gdyby był problem z miejscem na ten dodatek, to na marginesie pokazuje się pięć ostatnich tytułów pańskich wpisów – chyba niepotrzebnie, gdyż stronie głównej są wpisy z całego roku. To redundancja.
Zniknęły też linki do wszystkich wcześniejszych publikacji z poprzednich lat. Wielka szkoda, korzystałem z nich gdy wokół wiało nudą, a teraz mogę jedynie ziewać.
Spróbuję zapukać w tej sprawie do odpowiedniego ciała.
mp
Proszę o przywrócenie linków do wpisów czytelników i linków do starych zadań.
Ech, sporo czasu poświęciłem na to zadanie, a tu widzę radosną twórczość, bez przygotowania. Niedobrze…
@OlaGM
Dla n=4 nie stosujesz się do reguł zadania (naruszasz zasady ruszania się hetmanem)!!
Dla n=5 proszę uprzejmie o pokazanie, jak to robisz w czterech ruchach! Na słowo nie wierzę. Ja mogę pokazać, że się nie da. Wyzywam cię na pojedynek. Kto przegra – ten zaszczeka!
@uch ty
Was machen Zi, eine Combinator?
Niewykluczone, że niektóre „osoby rozwiązujące” w kolejnych posunięciach stawiały Hetmana dowolnie na planszy.
Zapisy posunięć to sugerują, ale możliwe, że rozumiem pewne konwencje w sposób opaczny.
Jako głos w dyskusji moja „metoda”:
Na początek stawiam Hetmana na polu a1 (czyli lewy dolny róg planszy).
Kolejne hetmańskie posunięcia uzależnione są od tego, czy aktualnie jest szach czy „pudło”:
1. po szachu przesuwam Hetmana o jedno pole w kierunku E
2. jeśli szacha nie ma to Hetman idzie o jedno pole w kierunku NE.
Ostatnie posunięcie może wymagać „przemyślenia”, ale nie ustaliłem tego precyzyjnie.
Powyższa procedura daje maksymalną liczbę posunięć x=n.