Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
Łamiblog - Blog Marka Penszko Łamiblog - Blog Marka Penszko Łamiblog - Blog Marka Penszko

30.05.2018
środa

Wskazówki

30 maja 2018, środa,

Pisałem kiedyś o zadaniach, zawierających liczby i strzałki sprzężone, czyli stanowiące razem jeden element, który nazwałem „listem” (od początkowych par liter słów „liczba” i „strzałka”), choć chyba zamiast „listów” lepsze byłyby „cysty” (gdyby się źle nie kojarzyły), bo liczby w tych zadaniach zawsze są cyframi. Jest też sporo rodzajów łamigłówek, w których cyfry i strzałki są ze sobą luźniej powiązane. Oto przykład jednego z nich, mało znanego, bo uchodzącego za bardzo trudny.
W każdej kratce powinna pojawić się cyfra lub odpowiednio skierowana (N, W, S lub E) strzałka. W niektórych znaki już są. Pozostałe kratki należy wypełnić tak, aby spełnione były następujące warunki:
– w polach sąsiadujących w rzędzie lub kolumnie nie mogą znaleźć się dwie cyfry albo dwie strzałki wskazujące w tym samym kierunku;
– każda cyfra (liczba) powinna być równa liczbie wskazujących na nią strzałek w wierszu, a także liczbie wskazujących na nią strzałek w kolumnie;
– każda strzałka musi wskazywać na jakąś cyfrę.
Jeśli w kierunku, w którym wskazuje strzałka, jest więcej niż jedna cyfra, to za wskazaną uznaje się tylko tę najbliższą.
Przykład

Zadanie

Zmagania z tym zadaniem łatwo zacząć, ale niebawem pojawiają się strome schody, więc trzeba sporo wytrwałości, aby dotrzeć do ostatniego stopnia. W rozwiązaniu wystarczy podać sumę wszystkich cyfr (liczb) oraz liczbę strzałek wskazujących na wschód :).

Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_mobile
Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_desktop

Komentarze: 16

Dodaj komentarz »
  1. W temacie cyfra vs. liczba jestem bardzo wyczulony.

    Dziękuję za to, że w tym wpisie zostało to wyróżnione.

    Miodziu lubi to!

  2. Liczba, nawet jednocyfrowa, nie przestaje być liczbą.
    Użyte tu obiekty to liczby (zapisane przy pomocy cyfr).

  3. Suma: 21
    Strzałki wschodnie: 13

    Wschód OK, suma nie taka.
    mp

  4. Reklama
    Polityka_blog_komentarze_rec_mobile
    Polityka_blog_komentarze_rec_desktop
  5. Jest taki moment właściwie tuż przed metą, że niemal traci się już wiarę w sens całej tej logiki (zapachniało porażką), ale po chwili wszystko się wyjaśnia – w ostatniej chwili nadchodzi pomoc – dla tego momentu warto przez to przejść.

  6. https://prnt.sc/jophuc

    Taki suchar mi się przypomniał:

    Idzie student fizyki ulicą, zaczepia go babka:
    – Do kościoła to dobry kierunek?
    – Dobry – odpowiada student.
    Babka odchodzi, a student do siebie:
    – Kierunek dobry, ale zwrot przeciwny.

  7. Kwestia sum: przeoczona trójka zwiększa sumę do 24.

  8. Ponieważ „student fizyki” podniósłby krzyk patrząc na przykład, ja tylko się upewnię co do znaczenia poniższego cytatu:

    „w polach sąsiadujących w rzędzie lub kolumnie nie mogą znaleźć się dwie cyfry albo dwie strzałki wskazujące w tym samym kierunku”

    a więc w wierszu nie może być obok siebie dwóch strzałek na wschód ale również nie może być obok siebie 2 strzałek np. na północ.

    Mówiąc inaczej, „kierunek” (a raczej zwrot 😉 ) jest wyznaczany przez strzałki a nie wiersz bądź kolumnę w której te strzałki się znajdują.

    Oczywiście, wykluczamy zgodność kierunku (raczej nie zwrotu – to nie są wektory tylko kierunkowskazy) wskazywanego przez sąsiednie strzałki – bez względu na ich umiejscowienie.
    mp

  9. Wyskoczył nam zabawny problem używania ugruntowanych symboli ścisłych pojęć do oznaczania pojęć z języka potocznego.
    Powstaje pytanie filozoficzne: jeśli kierunkowskaz wygląda jak wektor swobodny to czy w pewnym sensie nim się nie staje ?
    Ale niech to pozostanie wątkiem drugorzędnym tego trudnego zadania 🙂

    Podobieństwo każdego A do jakiegoś B „w pewnym sensie” utożsamia A z B.
    mp

  10. Przepraszam, ale wyjaśnienie p. Marka pod postem Spytka jest „zaciemnieniem”. Wykluczamy tylko identyczność strzałek w sąsiadujących polach czyli w języku studenta fizyki – zgodność kierunku i zwrotu. Strzałki o zgodnym kierunku mogą sąsiadować jeśli tylko mają przeciwne zwroty (por. przykład).

    Spytku, czy istotnie „zaciemniłem”? Chciałem dobrze 🙁
    mp

  11. Jeśli się nie grzmotnąłem to
    ∑ 24
    #► 13
    albo skorzystam z tożsamości: 1 obraz = 1000 słów
    http://pokazywarka.pl/yz129n/

  12. Wygląda na to że, mamy w tej chwili dwa dobre rozwiązania, czyli na podium rozdano już złoto i srebro.
    Przez chwilę zastanowiłem się, kto będzie tą trzecią osobą i pomyślałem: „dziewczyny lubią brąz” i już wszystko jasne 😉

    Przynajmniej dwa.
    mp

  13. 2×3+4×2+10×1=24
    Na wschód 13 strzałek, na zachód 11, na północ 11 i na południe 13 strzałek.

  14. Spróbuję to ująć najkrócej jak się da:
    W wierszu (ani w kolumnie) nie może być następujących sąsiadów: NN,WW,SS,EE.

  15. @Spytko

    W matematyce „najkrocej” najczęściej oznacza „najlepiej”.

    Powyższe popieram artykułem: http://www.deltami.edu.pl/temat/matematyka/logika/2012/07/30/Niemozliwy_skrot/

  16. Suma liczb: 24. Przy zadaniu nie ma informacji o położeniu stron świata, ale podejrzewam, że na wschód oznacza w prawo, więc 13.

  17. Panie Marku, czy mogę zadać pytanie z innej beczki?
    Chciałabym nawiązać do wpisu sprzed… 10 lat. Pisał Pan wtedy o Ryucie Kawashimie, który opracował książeczkę z ćwiczeniami usprawniającymi i odmładzającymi umysł.
    Czy ma Pan może jakiś zestaw ćwiczeń Kawashimy? A może ktoś z uczestników Łamibloga ma i się ze mną podzieli?
    Mam taki plan, że poćwiczę i poprawię sobie pamięć 🙂

    Pani Olu, nie dysponuję ćwiczeniami Kawashimy w formie elektronicznej. Mam jego dwie książki „Train your brain…”, które są dostępne np. na Amazonie. Jest także seria jego ćwiczeń „Brain Age” w postaci gier wideo https://en.wikipedia.org/wiki/Brain_Age
    mp

css.php