Słupek LCD

Przed niespełna półwieczem pewien miłośnik rozrywek umysłowych zauważył, że cyfry z alfanumerycznych 7-segmentowych wyświetlaczy urządzeń elektronicznych – dawniej diodowych, dziś ciekłokrystalicznych – są, dzięki ich kreskowej budowie, idealnym „surowcem” łamigłówkowym. Odtąd pojawiają się one w zadaniach, polegających na odgadywaniu liczb, w których ujawniono fragmenty cyfr. Przykładem poniższe słupkowe mnożenie.

Cyfrowe kreseczki są czarne, szare i białe. Czarna jest częścią cyfry, szara może nią być, a biała nie jest. Pierwowzory, czyli cyfry w całej okazałości, znajdują się na pasku obok. W rozwiązaniu wystarczy podać iloczyn.
Zadanie nie jest łatwe, ale asy i aski być może skuszą się na analizę, czy możliwa byłaby zmiana jakiejś czarnej lub białej kreseczki na szarą bez utraty jednoznaczności rozwiązania.

PS Nagrodę – grę „Rachmistrz” – za rozwiązanie sudoku Fareya otrzymuje OlaGM, co fundator uzasadnił, stwierdzając, że laureatka: znalazła błąd, jako pierwsza przysłała prawidłowe rozwiązanie, a ponadto rozwiązanie to jest… najbardziej kolorowe.