Samotnik mini

Podstawowa zasada jest prosta: jeśli dwa pionki stoją obok siebie, to jednym z nich można przeskoczyć przez drugi i usunąć przeskoczony.
Sam_1
Wypadałoby dodać, że cała „akcja” ma miejsce zawsze w rzędzie lub kolumnie (nie na ukos, jak w warcabach) i zawsze w obrębie trzech kolejnych kratek. Taki skok-bicie jest typowe dla samotnika, wielochodowej łamigłówki trącącej myszką, rozwiązywanej (rozgrywanej) na planszy w kształcie krzyża. Jej prostsze, mniej żmudne warianty pojawiają się do dziś. We wszystkich występuje podstawowa zasada bicia przez przeskoczenie; wspólny jest także cel: wykonując serię bić należy doprowadzić do sytuacji, w której na planszy pozostanie jeden pionek. Różne są tylko układy początkowe i rozmiary planszy. Najmniejsza kwadratowa, na której zabawa nie jest trywialna, to plansza 4×4, choć wiele umieszczonych na niej układów rozwiązuje się niemal automatycznie. Na przykład taki:
Sam_2
Rozwiązanie w pięciu ruchach:
1. 6-8
2. 14-6
3. 5-7
4. 8-6
5. 10-2 2-10

Czy z poniższym układem równie łatwo sobie Państwo poradzą?
Sam_3
W tym przypadku konieczne jest wykonanie odpowiedniego wstępnego posunięcia – przeniesienia jednego pionka na puste pole, aby możliwe było wykonanie pierwszego skoku-bicia. Ruchów powinno być jak najmniej; może ich być mniej niż bić, ponieważ dwa kolejne bicia (lub więcej) wykonane tym samym pionkiem stanowią jeden ruch.

Kom