Szachy z oczkami

Od czasu do czasu wypada usankcjonować obecność skoczka w logo Łamiblogu, wykazując, że jest ona zasadna. Wprawdzie konik wskoczył tu bez mojej wiedzy i jest mało reprezentatywny, ale też trudno go uznać za intruza.

Przed ponad 60 laty w Anglii pojawiła się oryginalna odmiana szachów zwana siatkowymi (Grid Chess). Ich odmienność wynika stąd, że na szachownicy oznaczona jest siatka, której każde oczko obejmuje cztery pola, czyli kwadrat 2×2. Inaczej mówiąc, na diagram 8×8 nałożony jest kwadrat 4×4. Wiąże się z tym specyficzna zasada: każdy ruch figury lub pionka musi przeciąć przynajmniej jedną linię siatki, a więc bierkę należy zawsze przemieszczać do innego oczka. Ta zasada skutkuje inną osobliwością: figury stojące w tym samym oczku nigdy się nie atakują, a więc np. bezkonfliktowo może stać w oczku obok białego króla czarna wieża, hetman a nawet król. Są jeszcze inne dziwy, wynikające z podstawowej zasady, np.: król nie ma wstępu na narożne pole planszy, promocja pionka może być wyłącznie następstwem bicia – i parę podobnych.

Nie zachowały się informacje o oficjalnych meczach Grid Chess, ale w ramach tzw. szachów bajkowych (Fairy Chess) były i są układane zadania. Poniższe jest pierwszym, jakie zostało opublikowane. To dwuchodówka, czyli zaczynają białe i matują w drugim posunięciu.

Szo_1

Wydaje się, że po biciu H:c5 czarny król zaatakowany hetmanem w kolejnym posunięciu nie będzie miał szans na ucieczkę. A jednak jest ratunek – promocja pionka: e:d1H. Teraz żaden atak białych nie będzie skuteczny; w szczególności po Ha3+ nastąpi Kb3 (czarny król „przytuli się” do białego hetmana 🙂 ). Natomiast rozwiązaniem jest Hf7 z groźbą Wc2mat. Po obronie e6 nastąpi Hb7mat, a po He6 białe matują ruchem Hg7.

To był trening, a teraz zadania dla Państwa – oba także są dwuchodówkami.

Szo_2

Przy okazji warto zauważyć, że w pierwszym zadaniu czarny król znajdzie się pod szachem po dowolnym ruchu wieżą z b2.

Kom