Czteropak
Dawno w Łamiblogu nie gościły szachy. Uświadomił mi to spoglądający groźnie znad nagłówka konik. Aby go udobruchać, nadrabiam zaległości z nawiązką, czyli są cztery (zadania) w jednym (diagramie).
Każde zadanie mieści się w ćwiartce diagramu i nie ma nic wspólnego z resztą planszy (poza notacją). Zasada każdego jest taka sama.
Na 16 polach przedstawiona jest sytuacja po kiepskim ruchu białych. Kiepskim, ponieważ białe mogły dać mata, a zamiast tego ruszyły się byle jak. W każdym przypadku należy wskazać ów wykonany przez białe słaby ruch, cofnąć go i wykonać ruch matujący.
Następny wpis zamieszczę jak zwykle za kilka dni, ale tylko wówczas, gdy w komentarzach ujrzę prawidłowe rozwiązania całego kwartetu.
Komentarze
Doskonałe zadanie! I i IV szczególnie ładne. Dziękuję! W rozwiązaniach używam długiej notacji algebraicznej z angielskimi oznaczeniami figur.
Ćwiartka I: zamiast a7-a8=Q należało zagrać a7-a8=N#
Ćwiartka II: zamiast g5xh6 (e.p.) należało zagrać Rf7-g7#
Ćwiartka III: zamiast Rc3xb3 należało zagrać Rc3-c2# (na b3 stoi czarny skoczek)
Ćwiartka IV: zamiast 0-0+ należało zagrać Rh1-h3#
Tak przypuszczałem – że dla wytrawnego szachisty to będą pestki.
mp
Czy byle jaki ruch wykonany przez białe mógł startować spoza wydzielonej ćwiartki?
Nie, dla konkretnego zadania plansza ma wymiary 4×4.
mp
Szachy to cos, co kocham 🙂 zaczynamy:
I cwiartka: cofamy ruch bialego piona na a8, powtarzamy ruch lecz promujemy na Skoczka.
W zadaniu pierwszym należało oczywiście promować pionka ruchem a7-a8 nie na hetmana, a na skoczka.
W zadaniu drugim nie warto bić w przelocie pionkiem na h6, tylko zamatować wieżą na g7 (wtedy pole h5 jest oczywiście zajęte przez czarnego pionka).
W zadaniu trzecim myślę, że stała wieża obecnie b3 na polu c3. A na b3 – czarny skoczek, to musiał być skoczek. Zamiast go bić, należało zamatować Wc3-c2.
Rozbijam odpowiedź na 4 części, w nadziei, że jak będzie jedno źle, to zostanie uwolnione 🙂 W zadaniu 4. białe z pewnością zrobiły roszadę. Lepiej było zostawić króla na e1 i wieżą z h1 wykonać ruch na h3.
O ja nieszczęsny, nie mam co uwalniać 🙁
mp
II cwiartka: cofamy bicie w przelocie czarnego piona na h5, bialy pion wraca na g5, następnie wieża na g7 i mat.
III cwiartka: cofamy bicie czarnego skoczka na b3, wieza wraca na na c3, stamtad na c2 i jest mat.
I: a7-a8S zamiast a7-a8H,
II: Wf7-g7 zamiast g5:h6 (bicie w przelocie),
III: Wc3-c2 zamiast Wc3:b3 (bicie skoczka),
IV: Wh1-h3 zamiast 0-0.
ostatnie zadanie to n chodowka, gdzie n zalezy od odpowedzi czarnych. Cofamy biala wieze na e1 i ruszamy sie Krolem na f1, po czym w n ruchach dajemy mata. Pozdrawiam 🙂
Zadanie pierwsze było najprostsze: piona nie promujemy na hetmana tylko na skoczka.
W zadaniu drugim nie wykonujemy bicia w przelocie piona stojącego na H5. Zamiast tego subtelny ruch wieżą na G7.
Zadanie trzecie: wieża stojąca na C3 nie bije skoczka stojącego na B3. Zamiast tego ruch o jedno pole w dół.
Zadanie czwarte: podarujmy sobie roszadę, mata dajemy stawiając wieżę na H3.
Czteropaku w promocji nie bierzemy w przelocie, aby nie odsłonić i nie przestawić figur.
Brzmi to trochę tajemniczo, ale nie mogłem się powstrzymać. O tym zadaniu na pewno nie można powiedzieć, że zostało zamieszczone pochopnie. Gospodarzu, „kapelusz z głowy”.
Pozwolę sobie poinformować, że zadanie, po tym jak już sam rozwiązałem, przekazałem mojemu przyjacielowi imieniem Danny, który mówi trochę po polsku, i otrzymałem mailem następujące odpowiedzi:
Die Probleme haben es in sich, es wurden vier Phänomene damit abgedeckt. Umwandlung, en passant, Rochade und (nicht) Schlagen einer Figur. Sehr schön! Vielen Dank für diese schönen Probleme.
Problem I: es wurde mit dem Bauern von a7 nach a8 gezogen. Aber anstatt sich eine Dame zu wünschen, ist es besser einen Springer zu
wählen und damit Matt zu setzen.
Problem II: anstatt den Bauern, der gerade auf h5 gezogen wurde en passant zu schlagen, lieber Turm nach g7 ziehen und damit Matt setzen.
Problem III: anstatt Turm auf c3 schlägt den Springer auf b3 lieber diesen Turm auf c2 ziehen und damit Matt setzen.
Problem IV: anstatt 0-0 (Rochade) lieber den Turm auf h3 ziehen und damit Matt setzen.
Myślę, że nawet niepoczuwający się do znajomości tego języka mogą podejrzewać, iż rozwiązania są poprawne 🙂 O czym zapewniam. I podzielam komplementy z wstępu pod adresem zadania, a tym samym jego autora.
Czy mata należy dać w jednym ruchu w każdym przypadku?
Tak
mp
I. Hetmana cofamy na a5, żeby wykonać ruch na c5.
II. Wieżę cofamy na h7, żeby dojść pionkiem do h5, wybieramy oczywiście hetmana. 😉
Diagram I: zamiast a7-a8 z przemianą na hetmana, powinno być a7-a8 z przemianą na skoczka X
Diagram II: zamiast g5:h6 powinno być Wf7-g7 + czarny król może uciec na h5 (niedopatrzenie autora?)
Diagram III: zamiast Wc3:b3 (bicie skoczka) powinno być Wc3-c2X
Diagram IV: zamiast robić roszadę powinien być wykonany ruch Wh1-h3X
Na II nie ma niedopatrzenia.
mp
Brak prawidłowych rozwiązań.
IV cwiartka jest jakas podstepna… Przedstawia najprostsza sytuacje, od razu widac jaki byl ostatni ruch: W e1 – f1. Następnie mamy trzy możliwości ruchu skoczkiem, jedna wieza ale nic nie prowadzi do mata w 1 ruchu. Chyba ze damy mata Krolem, albo pozamieniamy Krola z Wieza albo zalozymu ze ktos gral na szachownicy ustawionej do gory nogami.
Chociaż ustawienie szachownicy do gory nogami tez nic nie daje: jezeli wieza powstala po promocji to tez nic nie daje chyba ze mozemy promowac na hetmanoskoczka…
No tak, w diagramie II białe zastosowały rzadko spotykane (chyba) bicie w przelocie g5:h6. Zamiast tego powinny wykonać Wf7-g7X
1. cofamy promocję piona na hetmana a8H i robimy promocję na skoczka a8SX
2. cofamy bicie w przelocie h6(e.p.) i matujemy wieżą Wg7X
3. cofamy bicie skoczka W:b3 i matujemy wieżą Wc3-c2X
4. cofamy roszadę 0-0 i matujemy wieżą Wh3X
Pozdrawiam
peha
Super zadanko, w zasadzie w żadnym diagramie nic nie jest takie jakim się wydaje być na pierwszy rzut oka 🙂
I a8H -> a8S
II g:h6ep -> Wg7
III W:b3 (bicie skoczka) -> W3c2
IV o-o -> Wh3
I: cofamy pionka promowanego na hetmana z powrotem na a7, po czym idziemy nim na a8, ale tym razem promując go na skoczka
II: cofamy pionka, który zbił w przelocie czarnego pionka z h5, z powrotem na g5, po czym idziemy wieżą na g7
III (wg mnie najłatwiejsze): cofamy wieżę, która zbiła czarnego skoczka z b3, z powrotem na c3, po czym idziemy nią na c2
IV: cofamy roszadę, czyli król wraca na e1, a wieża na h1, po czym idziemy wieżą na h3
Przyjemne łamigłówki, ale więcej niż z szachami mają wspólnego z Sherlockiem Holmesem: http://www.biblionetka.pl/book.aspx?id=23348
I. a7-a8SX (zamiast a7-a8H)
II. Wf7-g7X (zamiast g5:h6 w przelocie)
III. Wc3-c2X (zamiast Wc3:b3 z biciem skoczka)
IV. Wh1-h3X (zamiast 0-0)
w I nastąpiła promocja piona z a7, należało wybrać skoczka
w III wieża z c3 zbiła skoczka na b3, należało jechać nią na c2
w IV nastąpiła roszada, zamiast niej należało jechać wieżą na h3
Komentarz rubika okazał się bardzo pomocny. Wszystkie zadania mają rozwiązanie. Trzeba tylko szeroko otworzyć oczy.
I. a7-a8S! (zamiast a7-a8H?)
II. Wf7-g7! (zamiast bicia w przelocie pionkiem g5:h6?)
III. Wc3-c2! (zamiast Wc3:b3?, na b3 stał czarny skoczek)
IV. Wh1-h3! (zamiast 0-0?)
@Jeanne
Nie można postawić hetmana na a5, bo wtedy czarny król byłby w szachu PO ruchu czarnych, co jest w prawidłowo rozgrywanej partii szachów niedozwolone.
Co do problemu drugiego, to mamy w warunkach zadania podane, iż notacja, czyli oznaczenia pól szachownicy, od 1 do 8 i od a do h, winna być przestrzegana. Białe pionki idą zatem „do góry”.
Zad. I
Zły ruch: a8=H
Dobry ruch: a8=S
Zad. II
Zły ruch: g:h6 (e.p.)
Dobry ruch: Wg7
Zad. III
Zły ruch: Wc3:b3 (bicie skoczka)
Dobry ruch: Wc3-c2
Zad. IV
Zły ruch: O-O
Dobry ruch: Wh3
Z żalem stwierdzam, że za dużo już rozwiązałem takich zadań (< 5 min)
Od razu szukałem promocji piona i bicia w przelocie.
(Sz. Holmes Smullyana swoje zrobił):
1.a8S (zamiast a8H)
2. Wg7 (zamiast g:h6 – bicie w przelocie)
3. Wc2 (zamiast W:b3 – bicie skoczka)
4. Wh3 (zamiast 0-0)
I. Cofnąć a7-a8H; wykonać a7-a8S (wypromować na skoczka zamiast hetmana).
II. Cofnąć g5:a6ep (bicie w przelocie); wykonać Wf7-f6.
III. Cofnąć Wc3:Sb3; wykonać Wc3-c2.
IV. Cofnąć O-O; wykonać Wh1-h3.
IV cwiartka: 3 ruchy do cofniecia:
Wieża e1-f1 bije czarnego Skoczka po biciu g3-f1 bialego Gonca po ruchu h3-f1.
Nastepnie przesuwamy Gońca na g2 dajac czarnym mata.
(I) Lewa-górna
Cofamy promocję hetmana stawiając piona na a7, następnie pion a7 na a8 promocja na skoczka
(II) Prawa-górna
Cofamy piona z h6 na g5 i stawiamy czarnego piona na h5 bo było bicie w przelocie, następnie wieża f7-g7
(III) Lewa-dolna
Cofamy wieżę z b3 na c3 stawiając na b3 czarnego skoczka, następnie wieża c3 na c2
(IV) Prawa-dolna
Cofamy roszadę stawiając króla na e1 i wieżę na h1, następnie wieża na h3
w II czarny jechał pionem z h7 na h5, biały pion z g5 wykonał bicie w przelocie, a należało jechać wieżą na g7, pozdrawiam
I) Hetman cofany na A7 i stamtąd ruch do C5?
OK, już mnie zaczęło to zadanie wkurzać 😉 dlatego właśnie kocham szachy, że nawet w tak banalnym przypadku można tak wywieść przeciwnika w pole 🙂
cofamy roszadę, wieża n a H3 i jest mat 🙂
Pozdrawiam 🙂
W jednym z moich wcześniej uwolnionych błędnych komentarzy znajduje się podpowiedź „…albo pozamieniamy Krola z Wieza…”… Tylko niespostrzegawczy głupiec, czyli ja nie zauważył, że ta zamiana to cofnięcie roszady… Super zadanko, szczególnie do pokazania w towarzystwie 🙂 Pozdrawiam 🙂
I. Nie daj się nabrać na promocję.
Zamiast 1. a7-a8H zagraj 1. a7-a8S X.
II. Przeleć mnie! O nie!
Zamiast 1. g5:h6 e.p. zagraj 1. Wf7-g7 X
(czarny pionek wykonał ostatni ruch h7-h5).
III. Nie bij konia!
Zamiast 1. Wc3:Sb3 zagraj 1. Wc3-c2 X
(na b3 musiał koniecznie stać skoczek, inaczej czarne mogą przesłonić drugą linię).
IV. Szarada. Po co roszada?
Zamiast 1. 0-0 zagraj 1. Wh1-h3 X
Sympatyczne choć nieskomplikowane.
@Jszek: zasłona skoczkiem na c6
@Jszek:
wtedy czarny skoczek Sd8-c6
I) promocja pionka na skoczka (zamiast na hetmana) X
II) wieza na g7 (zamiast bicia w przelocie) X
III) wieza na b2 (zamiast bicia skoczka na c3) X
IV) wieza na h3 (zamiast krotkiej roszady) X
Przyjemne zerochodowki 🙂
a
I. zły ruch: białe promują piona na hetmana na a8 zamiast tego powinny wypromować skoczka.
II. cofamy bicie w przelocie g5xh6 (czarny pion na h6) zamiast tego wieża na g7
III. cofamy bicie skoczka c3xb3 zamiast tego wieża c3 na c2
IV. cofamy roszadę zamiast tego wieża z h1 na h3
Piotr
@pwgdrk
Według mnie to właśnie iii było chyba najtrudniejsze, a najłatwiejsze iv, bo tu właściwie od razu widać, nie ma innych możliwości: król jest pod szachem, a więc nie mógł pod nim być, czyli skoro nie wieża na e1 (stamtąd mogła tylko na e2, bez sensu), to musi być roszada. Zadania śliczne, estetyczne… bardziej nawet niż trudne, ze mnie żaden szachista, najważniejsze znać wszystkie reguły. Tu jeden z blogów obok nawet nazywa się En passant 🙂