Dla hekspertów
Tuzin liczb (od 1 do 12) rozmieszczono na bokach sześciokąta tak, że suma trzech na każdym boku równa jest 17. Zadanie polega na ich poprzestawianiu w taki sposób, aby każdy z tych samych trzech sześciu tercetów tworzył sumę 22.
W pierwszej chwili zadanie może się wydać dość trudne, a przynajmniej żmudne. Można się z nim jednak bardzo łatwo uporać, postępując zgodnie z pewną krótką instrukcją sformułowaną w poniższym zdaniu (ujawniono tylko pierwsze litery wyrazów, pozostałe zastąpiono kreskami):
Z _ _ _ _ _ / K _ _ _ _ / L _ _ _ _ _ / J _ _ / D _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ / D _ / T _ _ _ _ _ _ _ _.
Proszę rozszyfrować instrukcję – podaną w trybie rozkazującym w drugiej osobie liczby pojedynczej.
PS uwalniam wcześniej rozwiązania (poprawne!) bez rozszyfrowanej instrukcji.
Komentarze
Przypuszczam, że z instrukcją będzie trudniej niż z rozmieszczeniem liczb 😉
Obecnie narożniki sześciokąta sumują się do 24 a środki boków do 54. Należy doprowadzić do sytuacji dokładnie odwrotnej.
To spostrzeżenie jest blisko instrukcji.
mp
Zastąp Każdą Liczbę Jej Dopełnieniem Do Trzynastu
Zastąp każdą liczbę jej dopełnieniem do trzynastu.
Nowy sześciokąt (zaczynając od górnej krawędzi od lewej strony, zgodnie z ruchem wskazówek zegara)
4,7,11, 1, 10, 3, 9, 5, 8, 2, 12, 6.
Nie wiem ile by mi czasu zajęło rozwiązanie tego problemu, gdyby nie podpowiedź, ale dzięki podpowiedzi problem okazał się rozwiązywalny błyskawicznie.
Pozdrawiam 🙂
Mam tylko wątpliwość co do opisu zadania:
„Zadanie polega na ich poprzestawianiu w taki sposób, aby każdy z tych samych trzech tercetów tworzył sumę 22.”
Nie powinno być raczej: „Zadanie polega na ich poprzestawianiu w taki sposób, aby każdy z tych samych tercetów tworzył sumę 22.” albo „Zadanie polega na ich poprzestawianiu w taki sposób, aby każdy układ z tych samych trzech liczb tworzył sumę 22.”?
Lub „każdy z tych samych sześciu tercetów”…
Chyba, że czegoś nie zrozumiałem…
O! Gdzieś zniknął mój komentarz z odpowiedzią, więc piszę ponownie: Zastąp każdą liczbę jej dopełnieniem do trzynastu.
Zgodnie z ruchem wskazówek zegara:
4, 7, 11, 1, 10, 3, 9, 5, 8, 2,12, 6
Chociaż ?Zadanie polega na ich poprzestawianiu w taki sposób, aby każdy układ z tych samych trzech liczb tworzył sumę 22.? jest bez sensu. Ale pozostałe propozycje chyba OK?
Zastąp każdą liczbę jej dopełnieniem do trzynastu.
Zaczynając od góry (12 na zegarze) i zgodnie z ruchem wskazówek:
7 11 1 10 3 9 5 8 2 12 6 4
ZASTĄP KAŻDĄ LICZBĘ JEJ DOPEŁNIENIEM DO TRZYNASTU.
Ładne.
Nie rozumiem: tercetów jest tyle, ile boków sześciokąta, a więc sześć, a nie trzy?
Sztuczka nie jest przypadkiem:
np.: aby zmienić sumę, którą tworzą wszystkie tercety 25, wystarczy wpisać dopełnienia liczb do 14.
Bingo!
ZAMIEŃ KAŻDĄ LICZBĘ JEJ DOPEŁNIENIEM DO TRZYNASTU.
Zamień każdą liczbę jej dopełnieniem do trzynastu.
Zobacz które liczby doprowadzają do trzynastu.
12-2-8/8-5-9/9-3-10/10-1-11/11-7-4/4-6-12
Już dawno nie miałem tak dużej satysfakcji z rozwiązania łamigłówki.
Nie mogąc odczytać instrukcji, od razu, z pominięciem instrukcji, przystąpiłem do wpisywania liczb do diagramu. I, oto niespodzianka. Zadanie ma dwa rozwiązania, albo, co wydało mi się bardziej prawdopodobne, rozszyfrowanie instrukcji powinno wskazać właściwe rozwiązanie. I rzeczywiście, po długim boju, złamanie szyfru pozwoliło jednoznacznie ustalić rozwiązanie. Ostatnie litery wyrazów z instrukcji: P, Ą, Ę, J, M, O, U.
PS Tym razem trzynastka okazała się szczęśliwa.
Zamień każdą liczbę jej dopełnieniem do trzynastu.
P.S. Rozwiązałem tylko ‚szaradę’, a nie sześciokąt.
Są 3 permutacje (z dokładnością do obrotów i symetrii, jedynka musi być w wierzchołku):
A 1 11 7 4 6 12 2 8 5 9 3 10
B 1 11 3 8 2 12 4 6 9 7 5 10
C 1 11 5 6 9 7 3 12 2 8 4 10
Najpierw zamieniamy miejscami: 9z7,2z12,4z10,5z11.
Każdą liczbę zastąp jej dopełnieniem do trzynastu.
Rozwiązanie znalazłem w kilka minut bez rozszyfrowania instrukcji, polegajac na własnym rozumowaniu. Kluczem jest trójka liczb (6, 9, 7), które muszą znaleźć się na jednym z boków figury. Kładąc liczbę 12 w jednym z naroży sześciokąta kolejne liczby to: 2, 8, 3, 11, 1, 10, 5, 7, 9, 6, 4. W zależności od tego czy wpiszemy je zgodnie czy przeciwnie do ruchu wskazówek zegara otrzymujemy dwa rozwiązania.
Z szacunkiem, J.
zastąp każdą liczbę jej dopełnieniem do trzynastu 🙂
Ha! Zastąp każdą liczbę jej dopełnieniem do trzynastu!
Zastąp każdą liczbę jej dopełnieniem do trzynastu.
czyli:
4 7 11
6 1
12 10
2 3
8 5 9
Zamień każdą liczbę jej dopełnieniem do trzynastu 🙂
prawoskrętnie kolejne ciągi (między == wierzchołek): =12=-2-=8=-4-=10=-3-=9=-7-=6=-5-=11=-1- (domknięcie). a tej instrukcji to nie potrzeba 😉 (dla mnie trudniejsza niż samo zadanie)
9 5 8
3 2
10 12
1 4
11 5 6
Trochę nie wyszło, zatem inaczej
………9….5….8…….
…….3…………..2…..
….10…………….12…
…….1…………..4…..
……..11…5….6……..
ZASTĄP KAŻDĄ LICZBĘ JEJ DOPEŁNIENIEM DO TRZYNASTU
Swoją drogą ciekawe, czy gdyby nie zadać szablonu rozwiązania, byłby wśród rozwiązań taki właśnie dokładnie tekst, bo lepiej chyba tego rozwiązania wysłowić nie można.
Zbadaj ktore liczby juz d……. do t…….
W rozwiązaniu „Zx”-a są dwie piątki, zaś brak jest siódemki?
Ujawniły się zatem dwa podejścia: poradzić sobie z liczbami, albo poradzić sobie najpierw z literkami. Jak w szkole, podział na „ścisłowców” i „humanistów”. Przyznam się szczerze, iż osobiście najpierw rozszyfrowałem instrukcję. Niedługo mam nadzieję dowiemy się, czy autorzy poprawnych rozwiązań rozszyfrowali instrukcję, mając już rozwiązanie w ręku. Bo instrukcja, tu bym się upierał, jest też przedmiotem zadania.
Uff!
„Zastap Każda Liczbe Jej Dopelnieniem Do Trzynastu”.
Latwiej rozwiazac bez instrukcji niz dopasowac instrukcje
a
W rozwiązaniu smile jeden bok sumuje się do 24 (11, 1, 12).
Ja doszedłem do rozwiązania i instrukcji jakby jednocześnie, tzn rozwiązanie było już prawie na wyciągnięcie ręki i po odgadnięciu najdłuższego słowa instrukcji, przyszło samo.
P.S. Jedynka, oczywiście, musi być na środku boku a nie w wierzchołku (jak napisałem wcześniej) 🙂
rubik – ano chyba fakt coś mi się pomerdało z przepisywaniem ;0
Każdą liczbę należy zastąpić jej dopełnieniem do liczby 13! Proste 🙂