Duchy
Angielski problemista Thomas Dawson wymyślił wariant szachów zwany Ghost chess, czyli szachy z duchami (bo raczej nie duszne ani duchowe). Ciekawe i zabawne, że na chyba jedynej stronie internetowej ze wzmianką o tej grze można przeczytać, że pomysł narodził się w roku 1952, a z notki w angielskiej Wikipedii wynika, że Dawson zmarł w roku 1951. A zatem szachy z duchami są dziełem ducha, co wydaje się całkiem naturalne.
Specyficzną cechą tej odmiany królewskiej gry jest to, że zbijane bierki pozostają jako duchy na tych polach, z których realnie są usuwane. Nic im już nie grozi, a same mogą zbijać jak normalne bierki – oczywiście takie same, jakimi były „za życia”. To jedyny wariant szachów, w którym na jednym polu mogą stać dwie figury, a czasem nawet więcej – realna i wirtualne. Wspominam o tej kuriozalnej zapomnianej grze w związku z jej nazwą, bowiem Ghost chess to także ogólne określenie łamigłówek szachowych, w których chodzi o ustalenie położenia kilku niewidzialnych bierek w oparciu o informacje dotyczącego tego, co wyprawiają na szachownicy.
W poprzednim wpisie kluczem do ustaleń były liczby umieszczone w niektórych polach. Każda oznaczała, przez ile figur dane pole jest atakowane. Tym razem klucz jest równie prosty. Z szachownicy usunięto („zaszarzono”) wszystkie pola nieatakowane przez stojące na niej figury – takie, jak umieszczone nad diagramem. Pozostałe „czyste” pola są atakowane lub/i zajęte przez figury (zakładamy, że pole, na którym stoi figura, jest przez nią atakowane).
Na którym polu stoi każda figura?
Komentarze z prawidłowymi rozwiązaniami uwalniane są wieczorem w przeddzień kolejnego wpisu. Wpisy pojawiają się co kilka dni.
Komentarze
wydaje się, że tak jest ok http://www.bankfotek.pl/view/1439199
Wieża – 8F
Skoczek – 6E i 2A
Goniec – 6H i 3H
Hetman – 5H
Król – 1A
Pozdrawiam
Kg5, Hh5, Wf8, Gh3, Gh8(g7, a1), Se6, Sh6
Ka1
Hh5
Wf8
Sa2
Se6
Gh3
Gh6
🙂
K-a1
S-a2
S-e6
G-h6
G-h3
W-f8
H-h5
Sympatyczne.
Ka1, Hh5, Wf8, Sa2, Se6, Gh3, Gh6
Świetna jest ta strona z wariacjami.
Rozwiązanie:
Ka1, Hh5, Wf8, Sa2, Se6, Gh3, Gh6
Całkiem łatwo, patrząc na to gdzie można umieścić Hetmana (3 pola) Króla (3 pola) i Skoczki (7 pól) – potem już z górki 🙂
K-a1,D-h5,W-f8,S-a2,S-e6,G-h3,G-h6.Zadanie w stylu Petera Krystufka.
To znakomita forma popularyzacji nie tylko szachow,kompozycji szachowej,ale i rozrywek umyslowych w ogole !
Pozdrowienia
Ryszard
Myślałem, że będzie to trudne zadanie, ale chyba szczęśliwym trafem, rozwiązałem to bezbłędnie, za pierwszym podejściem.
http://img812.imageshack.us/img812/4915/duc1r.jpg
Uwazam,ze poprzez zadania szachowe(oczywiscie ze stopniowaniem trudnosci) mozna dotrzec do wiekszej liczby odbiorcow nauki logicznego myslenia.Szachy sa „blizej” zycia,blizej niz np. „kakuro” ,czy inne abstrakcyjne zabawy logiczne.Niestety,kaciki szachowe sa usuwane z gazet i czasopism…”Najwyzszy Czas” je zachowac i rozbudowywac !
„są usuwane” to łagodnie powiedziane. W prasie nieszachowej już ich nigdzie nie ma poza „NC”; być może jeszcze się uchowały w jakichś pismach regionalnych, gdzie zysk nie jest na pierwszym planie.
mp
K: a1
H: h5
W:f8
S: e6
S: a2
G: h6
G: h3
Pozdrawiam 🙂
Bardzo przyjemna łamigłówka:
Król a1
Hetman h5
Wieża f8
Skoczek e6 oraz a2
Goniec h3 oraz h6
Rakot z tym jednym gońcem coś chyba nie teges 😉
hmm, no i król ze skoczkiem na g5 i h6 też chyba nie bardzo
Tutaj http://london2013.fide.com/en/main-page można popatrzeć na szachy z arcymistrzami.