Szaper
Duża grupa zadań matematyczno-szachowych polega na ustalaniu położenia określonych figur na planszy. Zwykle są to zadania ogólne, problemowe, jak klasyczne zagadnienie ośmiu hetmanów. Wśród tych bardziej konkretnych, z jednym rozwiązaniem, do najciekawszych należy rodzaj łamigłówek przypominający popularnego sapera i w związku z tym nazywany najczęściej szachowym saperem, czyli szaperem ;). Już kiedyś wspominałem o tym ciekawym, silnym logicznie typie zadania, ale postanowiłem przypomnieć go jako wstęp do bliźniaczego tematu, o którym będzie za dni parę.
Zasada zabawy jest genialnie prosta. Na szachownicy stoi pięć niewidzialnych figur – król, hetman, wieża, skoczek i goniec, a w kilku polach umieszczone są cyfry. Każda cyfra oznacza, przez ile figur dane pole jest atakowane. Należy „uwidocznić” wszystkie figury.
W pewnych kręgach krąży opinia, że zadanie to ma więcej niż jedno rozwiązanie 🙂 .
Komentarze z prawidłowymi rozwiązaniami uwalniane są wieczorem w przeddzień kolejnego wpisu. Wpisy pojawiają się co kilka dni.
Komentarze
Rozwiązanie są przynajmniej dwa:
K: h7
H: d6
G: e3
S: c4
W: h2
albo:
K: g7
H: h2
G: e3
S: c4
W: d6
Są to rozwiązanie znalezione w głowie, a ponieważ korzystam z internetu w telefonie, chwilowo nie mam jak ich zweryfikować, ale na 95% jestem przekonany, że są dobre. Mam też przeczucie, że znalazło by się jeszcze więcej.
K-g7, S-c4, G-e6, W-d6, H-h2
czas poniżej 1 min (wkładałem figury, żeby atakowały jak nawięcej, co od razu daje Króla i gońca, potem wieżę i skoczka, a hetman już nie ma wyboru)
Rozwiązanie: http://www.bankfotek.pl/view/1435697
http://img26.imageshack.us/img26/1151/sza1295x300.jpg
Nie takie trudne(?), za pierwszym razem mi się udało 🙂
Król – 7G
Wieża – 6D
Skoczek – 4C
Goniec – 3E
Hetman – 2H
Pozdrawiam
drugie rozwiązanie: http://www.bankfotek.pl/view/1436111
K:h7
H:d6
S:c4
G:e3
W:h2
Ponieważ w treści zadania nie jest podane jakich figur użyć, białych czy czarnych?, to rozwiązań jest znacznie więcej, ponieważ każdą figurę z osobna możemy zamienić jej odpowiednikiemw przeciwnym kolorze. A jeżeli trzeba by było użyć gońca białopolowego to rozwiązań w ogóle by nie było :).
Drugie rozwiązanie:
http://img221.imageshack.us/img221/1151/sza1295x300.jpg
Rozwiązanie nr 1:
K – h7 H – d6 W – h2 G – e3 S – c4
Rozwiązanie nr 2:
K – g7 H – h2 W -d6 G – e3 S – c4
🙂
Skoczek- c4
Hetman- d6
Goniec- e3
Król-h7
Wieża-h2
np . Kh7, Hd6, Wh2, Ge3, Sc4
Pozdrawiam
Rozwiazania sa chyba tylko dwa:
1. Krol – h7, Hetman – d6, Wieza – h2, Skoczek – c4, Goniec – e3
2. Krol – g7, Hetman – h2, Wieza – d6, Skoczek – c4, Goniec – e3
a
Zagadka raczej łatwa. Ma więcej niż jedno rozwiązanie. Podaję dwa przykładowe znalezione na piechotę:
Hd6
Wh2
Ge3
Sc4
Kh7
i drugie,
Hh2
Wd6
Ge3
Sc4
Kg7
🙂
Król G7, wieża D6, skoczek C4, goniec E3, hetman H2.
Możliwe są tylko 2 rozwiązania:
– musimy użyć trzech figur „dalekiego” zasięgu (goniec, wieża, hetman) do zaatakowania obu czwórek (da się to zrobić na 2 sposoby)
– następnie, musimy użyć figur „bliskiego” zasięgu (koń, król) do zaatakowania obu czwórek po raz czwarty, jednocześnie atakując trzeci raz trójkę,
– z powyższego rozumowania wynika, że istnieją 2 i tylko 2 rozwiązania.
Pozdrawiam 🙂
Kg7,Wd6,Sc4,Ge3,Hh2
albo (chyba ciut brzydziej):
Kh7,Hd6,Sc4,Ge3,Wh2
Ja znalazlem 2:
1. K-g7, H-h2, W-d6, S-c4, G-e3
2. K-h7, H-d6, W-h2. S-c4, G-e3