Test z oczkami

Mam słabość do 2-elementowych kombinacji z powtórzeniami z pewnego zbioru 7-elementowego. Zapewne niełatwo byłoby zgadnąć, że – mówiąc wprost – chodzi o domino. Ściślej, mam na myśli dominowe łamigłówki, bo o chętnych do gry coraz trudniej. Łatwiej byłoby znaleźć graczy w Hiszpanii, Holandii lub Rosji. W tych krajach istnieją nawet kluby, w Hiszpanii jest ich najwięcej, zrzeszonych w organizacjach obejmujących poszczególne wspólnoty autonomiczne. U nas chyba głównie przedszkolakom zdarza się kołatać kamieniami. Za moich (dziecięcych) czasów zdarzało się emerytom, ale dzisiejsi emeryci preferują inne rozrywki 😉 . Najpopularniejsza polega na kombinowaniu, jak związać koniec z końcem.

W australijskich szkołach podstawowych domino pojawia się jako pomoc dydaktyczna na lekcjach matematyki. Jak z niego korzystać, informuje broszura dla nauczycieli, którą przesłali mi znajomi z Sydney. Zainspirowany nią ułożyłem mini-test złożony z trzech zadań. Wszystkie są układankami z sześciu kamieni, tworzących tzw. komplet dwójkowy – 0-0, 0-1, 0-2, 1-1, 1-2, 2-2, czyli obrazkowo tak:

Zadania są proste i mają przynajmniej po kilka rozwiązań, ale w każdym przypadku wystarczy znaleźć jedno. To, że rozwiązań jest wiele, wcale nie stanowi ułatwienia, raczej przeciwnie, bo sposób rozwiązywania nie wydaje się jednoznaczny, a celem jest uporanie się z testem w jak najkrótszym czasie. Testowana jest więc błyskotliwość.
Prawdę mówiąc, proponuję Państwu… testowanie testu, bo nie wiem, jaka powinna być poprawna ocena wyniku. Czasy, jakie uzyskało kilku znajomych, zaskoczyły mnie, ale nie powiem dlaczego. Wdzięczny będę więc za podawanie czasów przez osoby, które zechcą się zmierzyć z tym sprawdzianem. Wszystkie czasy uwolnię po 3-4 dniach i wtedy będzie można porównać rezultaty. Oczywiście liczę na fair play.

Po starcie proszę uważnie przeczytać tekst pierwszego zadania, potem kliknąć na umieszczony po końcowej kropce „znaczek”, wówczas pojawi się rysunek w całej okazałości i – do dzieła. Po rozwiązaniu proszę tak samo „obsłużyć” drugie zadanie, a następnie trzecie i zerknąć na zegarek lub wyłączyć stoper.

Uwaga: kamienie nie muszą stykać się ze sobą zgodnie z zasadami gry w domino (takie same liczby oczek na sąsiednich połówkach) i w każdym zadaniu należy wykorzystać sześć różnych kamieni.

A zatem, czas, START!

Zadanie 1
Ułóż ramkę tak, aby suma liczb na każdym boku była jednakowa. 

Zadanie 2
Ułóż piramidkę tak, aby sumy liczb w wierszach i kolumnach były równe podanym na rysunku.

Zadanie 3
Ułóż dodawanie liczb 4-cyfrowych – według wzoru utworzonego z kamieni z większymi liczbami (4250 + 1063 = 5313). Geometrycznie układ kamieni może być dowolny. Liczby nie mogą zaczynać się zerem (mydłem).