Król-Duch
W ramach zainteresowania grą Kriegspiel, czyli szachami w ciemno, które dopadło mnie parę miesięcy temu, popełniłem kilka zadań. Jak z tego wynika nie grałem, tylko główkowałem w pojedynkę zgodnie z regułami tej totalnie zakręconej zabawy, z którą nawet komputery marnie sobie radzą, bo jest z niepełną informacją. Łamigłówki Kriegspiel są jednak całkiem logiczne i bez niedomówień, choć na szachownicy niektóre figury udają duchy, czyli ich nie widać. Jeśli znają Państwo książkę Raymonda Smullyana Zagadki szachowe Sherlocka Holmesa, to kriegspielowe zagadki wyglądają i smakują bardzo podobnie.
Mania kriegspielowania już mi przeszła, ale jej owocami, mam nadzieję niezbyt kwaśnymi, będą się jeszcze raczyć czytelnicy Wiedzy i Życia. W numerze sierpniowym zaserwowałem przedsmak w postaci niezbyt trudnego – moim zdaniem – zadania. Nie było ono jednak konkursowe, więc nie mam potwierdzeń, czy to zdaniem rozwiązujących bardziej pestka, czy orzech. Postanowiłem zatem przetestować je na Łamiblogerkach i Łamiblogerach.
Nie będę przypominał wszystkich reguł Kriegspiel, bo nie jest to konieczne, ale zainteresowanym proponuję zajrzeć do czerwcowego wpisu. Wspomnę tylko, że to, czego nie widać, widzi arbiter i informuje gracza przed lub po ruchu o tym i owym, ale informacje te są bardzo skąpe.
W sytuacji na diagramie duchem jest czarny król. Wszystko inne widać, czyli więcej czarnych bierek nie ma. Czarny król, jak to duch, też wszystko widzi.
Białe przesunęły hetmana na b2 i sędzia ogłosił „szach na krótkiej przekątnej”, czyli czarny król znajduje się na a3 lub c1. Po jego odejściu na bezpieczne pole białe rozpoczynają atak: powinny po omacku doprowadzić do mata najpóźniej w czwartym posunięciu. W jaki sposób?
Przypomnę jeszcze tylko o jednym rodzaju informacji, której udziala sędzia, a która może się przydać w zadaniu. Otóż jeśli białe z powodu „niedowidzenia” popełnią ruch niezgodny z szachowymi regułami (w Kriegspiel obowiązują takie same zasady, jak w królewskiej grze), to sędzia stwierdza: „ruch niemożliwy”. Białe powinny wówczas to posunięcie cofnąć i wykonać inne. Błąd nie jest liczony jako oddzielny ruch.
Komentarze
Witam
Faktycznie to zadanie nie jest zbyt trudne.
1. Kc2 (b3) jeśli pojawi się komunikat że ruch niemożliwy to:
1. Hd2 (b4) mat
w przeciwnym razie:
2. Hb7 (g2)
3. Hb6 (f2)
4. Hb3 (c2) mat
Pozdrawiam
peha
Nie jestem nawet okazjonalnym szahistą ale zasady gry znam, więc pokuszę się o rozwiązanie.
czarny król mógł poruszyć sie na a4 lub d1
1. Hetman na b4
albo mat: czarny król na a4
albo król na d1, jeśli tak to:
2. Hetman na e4
czarny król musi na c1
3. Hetman na e1 i mat
hmmm, w 3 ruchu?
Kurcze, po tak szybkim uwolnieniu komentarza wnoszę, że rozwiązanie jest złe, ale patrze i patrze i …. no nic, poczekam na prawidłowe rozwiązanie bo niestety nie jestem w stanie nic więcej wymyślić, jako że nie potrafię zauważyć błedu w moim rozwiązaniu 🙁
do Wiąza
W rozumowaniu popełniłeś drobny błąd. Czarny król jest na polu b4 lub d1 przed ruchem białym hetmanem na b4. Czyli po tym ruchu czarny król przemieści się na inne pole niż d1, w związku z czym po He4 ma inne możliwości niż c1.
pozdrawiam
peha
Wiązie: co robi czarny król po ruchu hetmana na b4? Idzie na e2, e1, czy c1?
Już widzę, tak to jest jak się robi zadanie w czasie pracy:) umknął mi ruch przeciwnika! Miałem chwilkę pomyśleć jeszcze raz i niestety w pracy tego nie rozwiążę, mam nadzieję tylko, że nikt z mojej pracy nie czyta tego bloga:):) bo miałbym za to rozwiązywanie w czasie godzin, ojojoj 🙂
Mam pytanie (jako, że szachista ze mnie niedzielny) czy ruch hetmanem na pole szachowane też będzie z komentarzem sędziego jako ruch niemożliwy? Z królem nie mam tej wątpliwości:)
Wiązie, jeśli masz na myśli podstawienie hetmana pod bicie (tzw. „garde”), to jest to ruch, niestety, dozwolony i bez reakcji sędziego.
m
1. Król na b3
jeśli nie można to Hetman b4 i mat
2. Hetman na g2
3. Hetman na f2
4. Hetman na c2 i mat
Jeśli ruch Kc3-b3 okaże się niedozwolony, to po Hb2-b4 będzie mat. A jeśli ruch jest dozwolony, to dalej będą miały miejsce następujące ruchy hetmanem: Hb2-g2, Hg2-f2, Hf2-c2 i mat.
Całkiem przyjemna zagadka. Trudną bym jej nie nazwał, ale oczywistą także nie.
Jeżeli jest szach od Hetmana to w następnym ruchu mat na d2 lub b4
Dla mnie zadanie było tak twardym orzechem do rozgryzienia, że po jego rozwiązaniu, musiałem uspokoić nerwy słuchając piekielnie ostrej muzyki.
Gdybym wiedział, że Mistrz „wyjdzie z nerw”, to bym tego zadania w ogóle nie zamieszczał.
Sorrrrry.
m
Czyżby tytuł dzisiejszego wpisu był nieprzypadkowy?
Jeśli nie, to niech to będzie zagadka: z jaką dwusetną rocznicą obchodzoną jutro się wiąże? 😉
Andrzeju, ty wyszedles z nerw, a co ja mam powiedziec, jak udalo mi sie je rozwiazac dzisiaj w pracy bedac na spotkaniu z dyrektorem, kombinując jak tu kryc, co ja bazgram?? 😀 Niestety, to prawda, na kolanie malowalem sobie kratownice i w polowie na kartce, w polowie w glowie rozwiazywalem. Summa summarum spotkanie okazalo sie owocne z tej czy innej strony 🙂
Z powodu symetrii mamy dwa rozwiązania. Oto jedno z nich:
1. Król na b3
albo sędzia poinformuje: ?ruch niemożliwy” (bo czarny król stoi na a4), wówczas:
2. hetman na b4 i mat
albo dowiemy się, że czarny król stał na d1 i musi przejść na e1,
wówczas:
2. hetman na g2 i król na d1,
3. hetman na f2 i król na c1,
4. hetman na c2 i mat.
Pozdrawiam
Przepraszam za zniknięcie kilku komentarzy – wypadek przy pracy.
mp