Król-Duch

W ramach zainteresowania grą Kriegspiel, czyli szachami w ciemno, które dopadło mnie parę miesięcy temu, popełniłem kilka zadań. Jak z tego wynika nie grałem, tylko główkowałem w pojedynkę zgodnie z regułami tej totalnie zakręconej zabawy, z którą nawet komputery marnie sobie radzą, bo jest z niepełną informacją. Łamigłówki Kriegspiel są jednak całkiem logiczne i bez niedomówień, choć na szachownicy niektóre figury udają duchy, czyli ich nie widać. Jeśli znają Państwo książkę Raymonda Smullyana Zagadki szachowe Sherlocka Holmesa, to kriegspielowe zagadki wyglądają i smakują bardzo podobnie.

Mania kriegspielowania już mi przeszła, ale jej owocami, mam nadzieję niezbyt kwaśnymi, będą się jeszcze raczyć czytelnicy Wiedzy i Życia. W numerze sierpniowym zaserwowałem przedsmak w postaci niezbyt trudnego – moim zdaniem – zadania. Nie było ono jednak konkursowe, więc nie mam potwierdzeń, czy to zdaniem rozwiązujących bardziej pestka, czy orzech. Postanowiłem zatem przetestować je na Łamiblogerkach i Łamiblogerach.

Nie będę przypominał wszystkich reguł Kriegspiel, bo nie jest to konieczne, ale zainteresowanym proponuję zajrzeć do czerwcowego wpisu. Wspomnę tylko, że to, czego nie widać, widzi arbiter i informuje gracza przed lub po ruchu o tym i owym, ale informacje te są bardzo skąpe.

W sytuacji na diagramie duchem jest czarny król. Wszystko inne widać, czyli więcej czarnych bierek nie ma. Czarny król, jak to duch, też wszystko widzi.

Białe przesunęły hetmana na b2 i sędzia ogłosił „szach na krótkiej przekątnej”, czyli czarny król znajduje się na a3 lub c1. Po jego odejściu na bezpieczne pole białe rozpoczynają atak: powinny po omacku doprowadzić do mata najpóźniej w czwartym posunięciu. W jaki sposób?
Przypomnę jeszcze tylko o jednym rodzaju informacji, której udziala sędzia, a która może się przydać w zadaniu. Otóż jeśli białe z powodu „niedowidzenia” popełnią ruch niezgodny z szachowymi regułami (w Kriegspiel obowiązują takie same zasady, jak w królewskiej grze), to sędzia stwierdza: „ruch niemożliwy”. Białe powinny wówczas to posunięcie cofnąć i wykonać inne. Błąd nie jest liczony jako oddzielny ruch.