W kratkę

Niewykluczone, że pojawienie się zeszytów w kratkę miało niebagatelny wpływ na rozwój matematyki. Na pewno tej rekreacyjnej, ale podejrzewam, że nie tylko. Mnóstwo gier, zabaw i łamigłówek matematycznych wymyślono dzięki rozpowszechnieniu kratkowanego papieru, który uczniowie mieli pod ręką, a to z kolei sprzyjało ujawnianiu się lub rozbudzaniu talentów matematycznych.

Takie refleksje naszły mnie w związku z wpisem sprzed tygodnia, poświęconym formule Picka, której pełna prezentacja bez skorzystania z kartki w kratkę jest formalnie nieco kłopotliwa. Postanowiłem nawet sprawdzić, kiedy w uczniowskich tornistrach obok podręczników i drugiego śniadania na stałe zagościły kratkowane zeszyty. Być może ich obecność bywała – i to wielokrotnie – zalążkiem czegoś wielkiego, na przykład Lwowskiej Szkoły Matematycznej, podobnie jak trzepot skrzydeł motyla w dżungli amazońskiej bywa przyczyną huraganu na Karaibach.

Niestety, nie udało mi się znaleźć informacji o tym, kiedy zeszyty w kratkę pojawiły się na lekcjach. Dowiedziałem się natomiast, że jakiekolwiek zeszyty wprowadził do szkół niejaki Pieter Teding van Berkhout, a działo się to w roku 1625 w pewnej szkole łacińskiej w Holandi. Wiem także, że zeszyty do matematyki znanych osób, pochodzące jeszcze z drugiej połowy XIX wieku, zachowane jako eksponaty muzealne – nie są w kratkę. Wygląda więc na to, że kratkowany papier, jako towar powszechnie dostępny, jest wynalazkiem stosunkowo nowym. Być może z Państwa pomocą uda się określić, czy mój pradziadek zbierał pały za żydy w kajetach w kratkę.

Tymczasem proponuję zmierzyć się z drugim zadaniem związanym z formułą Picka, które, podobnie jak te z poprzedniego wpisu, było konkursowym w marcowym Świecie Nauki.

Dwa miasta połączono prostą linią kolejową. Jedno z nich leży w odległości x kilometrów na wschód i y kilometrów na północ od drugiego. W pewnej odległości od linii kolejowej znajduje się trzecie miasto. Jaka jest ta odległość, jeżeli jest ona najmniejszą z możliwych, a wszystkie trzy miasta leżą w punktach kratowych, czyli w węzłach siatki kwadratowej (oznaczonej na mapie)?