MnoŻYĆ inaczej

Niektóre osoby mają tak silny, zwykle związany z wykonywaną pracą, nawyk używania kalkulatora, że korzystają z niego nawet przy mnożeniu liczb jednocyfrowych. Dopiero nie dysponując kalkulatorem z pewnym zdziwieniem stwierdzają, że tabliczkę mnożenia mają w małym palcu, a mnożenie większych liczb w słupku – we krwi. Opanowanie tej drugiej czynności, przez dorosłych wykonywanej niemal odruchowo, choć wymagającej uwagi i skupienia, dla początkującego ucznia wcale nie jest takie łatwe. „Instrukcja obsługi” działania działania :lol: brzmi dość zawile i zanim bardzo młody człowiek dojdzie do wprawy, musi sporo poćwiczyć, aby szybko i bezbłędnie pomnożyć na przykład 328 przez 53 albo odwrotnie.

mno_1.jpg 

W książkach poświęconych matematyce rozrywkowej można trafić na sprytne sposoby mnożenia niektórych liczb – niby prostsze, ale w istocie będące tylko arytmetycznymi zabawami lub ciekawostkami. Na przykład: aby pomnożyć daną liczbę przez 125 należy podzielić ją przez 8, a następnie dopisać trzy zera lub przesunąć przecinek w prawo o trzy miejsca. Z pewnością każdy potrafi wyjaśnić zarówno zasadę działania tej „sztuczki”, jak i mnożenia w słupku. Istnieje jednak bardzo mało znana i niezwykle oryginalna metoda mnożenia w dwóch słupkach, której kulisy stanowią twardy orzech do zgryzienia. Oto ona.

Pozostańmy przy tych samych liczbach: 53 i 328. Zapisujemy je obok siebie w niewielkim odstępie; wygodniej będzie, gdy mniejszą umieścimy z prawej strony:

mno_2.JPG 

Pod jedną z nich, ale lepiej pod mniejszą, tworzymy słupek, w którym każda następna liczba powinna być dwukrotnie mniejsza od poprzedniej. Połowę liczby nieparzystej zapisujemy jako tzw. mniejszą połowę, czyli ułamek odrzucamy.
Przy okazji warto wyjaśnić, że wyśmiewane czasem określenie „mniejsza (większa) połowa” jest w matematyce uznawane za poprawne i ma konkretne, podane wyżej znaczenie. Mniejsza połowa nieparzystego x byłaby w tekście matematycznym oznaczona na przykład nawiasami kwadratowymi, czyli [x/2].
Wracamy do słupka, który skończy się na jedynce:

 mno_3.jpg

Następnie zaczynamy ciosać słupek pod 328, ale na odwrotnej zasadzie: każda następna liczba będzie dwa razy większa od poprzedniej. Ciosanie kończymy, gdy słupek zrówna się wysokością z sąsiednim:

 mno_4.jpg

 Teraz przekreślamy w lewym słupku te liczby, obok których w prawym są liczby parzyste, a nieskreślone liczby dodajemy. Oto efekt końcowy:

mno_5.jpg 

Działa? Działa! A dlaczego działa? – oto zagadka.

A gdyby dla kogoś zagadka była za trudna, ten może spróbować zmierzyć się z sekretem innego zabawnego, ale tym razem graficznego sposobu mnożenia – do zobaczenia w postaci filmiku.