O Secie

Właściwie powyższy tytuł powinien brzmieć „O grze SET!”. W takiej formie, czyli dużymi literami i z wykrzyknikiem, nazwę gry wypadałoby pisać zgodnie z życzeniem wydawcy. Odmienianie także jest niewskazane, bo to trochę tak, jakby odmieniać okrzyk Eureka! Obiecuję częściową poprawę, czyli czasem zgrzeszę odmianą.

„Szkielet” znanych wszystkim kart do gry stanowią dwie cechy – ranga i kolor. Rang jest 13, kolorów 4. Na każdej karcie oznaczona jest jedna ranga i jeden kolor, czyli w sumie mamy 13 x 4 = 52 karty.
SET! także jest grą w karty, ale specjalne: „szkieletem” są cztery cechy – kształt, kolor, liczba i tło, z których każda może przybierać trzy „wartości”. Mamy więc trzy kształty – romb (r), owal (o), wężyk (w); trzy kolory – czerwony (c), zielony (z), fioletowy (f); trzy liczby – 1, 2, 3 oraz trzy rodzaje wypełnień – jednolite (j), paski (p) i brak wypełnienia (b). Na każdej karcie znajduje się po jednej wartości każdej z czterech cech, czyli w sumie kart jest 3^4 = 81. Oto kilka z nich:

Set_1.jpg 

W zasadzie SET! nie jest grą logiczną, choć korzysta się w niej z elementarnego schematu wnioskowania dedukcyjnego (jeżeli…, to…). Stanowi przede wszystkim znakomitą zabawę percepcyjną, a poza tym przypomina niektóre pasjanse.

Na stół wykładany jest tuzin odkrytych kart – kto pierwszy dostrzeże seta, ten głośno mówi „set!” i wskazuje, co zauważył. Jeśli jest to set, odkrywca go zabiera i otrzymuje za spostrzegawczość punkt. Jeśli popełnił błąd, czyli wskazał nie-set, traci punkt. Liczbę wyłożonych kart uzupełnia się do dwunastu, a gdy gracze zgodzą się, że wśród wyłożonych kart nie ma seta, dokładane są trzy kolejne karty. I tak przebiega zabawa, aż do ujawnienia i „rozgrabienia” wszystkich setów, czyli rozdysponowania między grających całej talii. Zwycięzcą zostaje najzasobniejszy w punkty.
Set w grze SET! to trzy karty, na których każda z czterech cech jest taka sama (ma identyczną „wartość”) lub każda jest inna. Poniżej znajduje się pięć tercetów. Które z nich są setami, a które nie – to wprawka-zagadka.

Set_2.jpg 

Szukając setów można stosować proste „strategie”, przypominające systematyczne przeszukiwanie z eliminacją i dobieraniem według kryteriów, którymi są cechy i ich konkretne wartości. W praktyce jednak najlepszymi graczami okazują się często dzieci, które żadnych strategii nie stosują, za to mają bystry i „giętki” wzrok i umysł.

Do popularności SETa w dużym stopniu przyczyniła się struktura talii, stanowiąca ciekawy model matematyczny (zbiór 4-elementowych krotek liczbowych o elementach należących do zbioru {0,1,2}). Rzec by można, iż jest to obiekt „treningowy”, umożliwiający analizowanie i prezentację wielu zagadnień związanych z kombinatoryką i teorią zbiorów, zwłaszcza w kontekście problemów obliczeniowych i optymalizacyjnych. Trochę informacji na ten temat można znaleźć na stronie firmowej gry.

Zanim dorobiłem się oryginalnej talii, korzystałem z kart własnego pomysłu i wyrobu, wzorowanych na zadaniu o wypożyczalni japońskich aut. Cechy stanowią: marka auta, typ nadwozia, kolor i tapicerka. Trzem markom – Honda, Nissan i Subaru – odpowiadają litery H, N, S (zamieniłem Toyotę na Subaru, bo S jest S-em dla obu graczy siedzących naprzeciw siebie). Nadwoziem jest krój liter – zwykły, ozdobny (szeryfy) i kursywa. Trzy kolory to różowy, niebieski i żółty; tapicerka jest w paski, w kratkę lub bez deseniu. Poniższa łamigłówka, a raczej „łamioczko”, przedstawione jest w wersji samochodowej.

W trakcie gry powstała nietypowa sytuacja. Wśród tuzina wyłożonych „liter-aut” nie było żadnego seta. Dodano zatem trzy i okazało się, że… nadal nie ma seta. Pojawiły się więc trzy następne litery i teraz parking zastawiony był osiemnastoma japońskimi autami.

Set_3.jpg 

Wreszcie można było znaleźć sety, ale łamigłówka nie polega bezpośrednio na ich wskazaniu. Proszę podać numery aut, które trafiły na parking jako trzy ostatnie, jeśli wszystkie one znajdują się w tym samym rzędzie.

Rozwiązania można nadsyłać w komentarzach do wtorkowego południa (1 kwietnia), a do rozlosowania jest SET! Oczywiście komentarze z rozwiązaniami nie będą przedwcześnie ujawniane.