Roboty – do roboty!
W jednym z pomieszczeń stacji kosmicznej znajduje się kilka robotów.
Jest wśród nich intruz (X), którego pozostałe (A, B, C, D, E) postanowiły się pozbyć, zmuszając go do stanięcia na środkowym, niebieskim polu, które jest także klapą luku. Potem wystarczy tylko szybko otworzyć klapę, wciskając odpowiedni guzik i… po robocie. Ponieważ kosmiczne roboty należą do naukowej i kulturalnej elity, więc przestrzegają zasad savoir-vivre’u, wykluczających stosowanie siły i nie zamierzają wpychać intruza na klapę. Wymyśliły plan eleganckiego wysiudania iksa w trakcie sympatycznej i pomysłowej zabawy zwanej „robot do robota”. Polega ona na przesuwaniu się w rzędzie (w prawo lub w lewo) albo w kolumnie (w górę lub w dół) w kierunku innego robota – na pole tuż przed nim, czyli zawsze „do oporu”.
Ruch może, ale nie musi, składać się z kilku przesunięć, jeśli z pola, na którym skończyło się jedno przesunięcie, można wykonać następne ku innemu robotowi. Poniżej oznaczono ruch złożony z czterech posunięć – C-pdpg, choć każdy krótszy, np. C-pd, także byłby poprawny.
Łamigłówka polega na wykonaniu robotami określonej liczby ruchów tak, aby ostatni ruch mógł zrobić intruz, kończąc posunięcie na niebieskim polu. Gwoli jasności podaję rozwiązanie w trzech ruchach – graficznie, a pod spodem zapis.
1. D-ldpg 2. B-ldpgl 3. X-gpgl
To był przykład, a teraz dwa twarde orzechy konkursowe:
Do pozbycia się iksa-intruza należy doprowadzić w jednym przypadku w czterech ruchach, a w drugim w ośmiu. Nie wiadomo jednak konkretnie, w którym przypadku w ilu – to dodatkowa zagadka.
Zapewne niektórzy z Państwa wiedzą, że powyższa fabułka i reguły przypisane są najciekawszej moim zdaniem łamigłówce-przesuwance Lunar Lockout. Wydała ją przed ośmiu laty firma Binary Arts (obecnie Thinkfun), specjalizująca się w produkcji podobnych zabawek z pomyślunkiem.
Zadania z robotami wciągają do imentu amatorów główkowania, czego sam doświadczyłem, gdy gierka zadebiutowała na 9 WPC w Nowym Jorku w roku 2000. Nic dziwnego, że w ankiecie prestiżowego magazynu Games uznano ją za przebój onego roku. Interesujący jest także jej aspekt algorytmiczny – pisanie programu rozwiązującego, a nawet układającego zadania stanowi znakomite ćwiczenie dla adeptów informatyki.
Dwa lata przed debiutem LL pojawiła się japońska łamigłówka UFO – jeszcze nie w formie przedmiotu, a wyłącznie w druku. Jej zasady były niemal takie same, większa była tylko plansza (7×7) i liczba robotów (7). Potem kilku Japończyków zaczęło szlifować pomysł i pod LL podpisało się ich czterech, co także świadczy o randze produktu (sukces ma wielu ojców). Osoby, które w krainie łamigłówek czują się jak ryba w wodzie (jest nas paru), wiedzą jednak, że jak sudoku Japończycy ściągnęli od Amerykanów, tak pomysł na LL podprowadzili Argentyńczykom. W gruncie rzeczy pojawiał się on tu i ówdzie jeszcze wcześniej – pierwsze „maksymalne” przesuwanki są szachowe i powstały na początku XX wieku. Ale o tym przy następnej okazji. Warto tylko dodać, że od roku produkcja Lunar Lockout jest „out” – zastąpiła ją identyczna łamigłówka z inną fabułką. Zamiast kosmosu mamy ośnieżone górskie zbocze, zamiast robotów kozły śnieżne, pole z klapą to szczyt, a w rolę intruza wcielił się pewien Piotruś – całość nazywa się Pete’s Pike. Skończyło się zatem LL, a zaczęło PP. Zdziwiła mnie trochę ta zmiana, ale widocznie były ku temu jakieś powody, zapewne komercyjne.
Na rozwiązania obu powyższych zadań czekam do wtorkowego południa (12.08). Do tego czasu komentarzy z poprawnymi rozwiązaniami nie będę oczywiście uwalniał. Do rozlosowania jest nagroda – stadko kozłów i sunący się po śniegu chłopczyk.
Komentarze
Całkiem przyjemne zadanka, w sam raz do rozwiązania w pamięci 🙂
Pierwsza łamigłówka:
E:g D:g B:l A:dp D:dl B:d A:l X:g
Druga łamigłówka:
D:l B:d A:p X:gpd
Łamigłówka lewa: Bd,Adp,Dl,Xpgl
Łamigłówka prawa:Ap,Bp,Cd,Dl,Xg,Apd,Clg,Xpd
Rzadko daję taki komentarz, ale tu można było dobrać naprawdę lepszy twardy orzech 🙂
Poza tym uważam, że czasem lepiej nie podawać liczby minimalnych posunięć. Tak np. było na wspomnianych zawodach w USA w 2000 i spowodowało to, że zadania były trudniejsze. Zresztą z tego co pamiętam, to na kartach do gry (tych na zdjęciu powyżej) też nie było podane w ilu ruchach trzeba rozwiązać.
Ech… pamięć jak widać czasami zawodzi. Mam pytanie do tej łamigłówki – czy intruz to też robot? Tj. czy można go przesuwać w „międzyczasie” czy jedynie w ostatnim ruchu?
„Błędna” ofco, intruz podlega takim samym regułom, co pozostałe roboty. Do przesuwania „w międzyczasie” kwalifikuje się jak najbardziej.
Pozdrawiam
juhas mp
Tu są ciekawe zadanka Lunara (przynajmniej z 7 lat temu były)
http://www.johnrausch.com/puzzleworld/app/lunar_lockout/lunar_lockout.htm
Wydaje się, że tym razem powinno być ok:
1) B:d A:dp D:l X:pgl
2) A:p B:p C:d D:l X:g A:pd C:lg X:pd
Zadanie 1.
A-pd
D-ldp
B-dl
X-g
Zadanie II
A-l
B-l
C-d
D-l
X-g
A-ld
C-lg
X-pd
Wydaje mi się, że zadanie I jest trudniejsze.
Antyp
Antypie, powinienem uwolnić Twoje rozwiązania, bo są błędne, ale nie mogę tego zrobić, bo wydaje mi się, że jedno z nich byłoby podpowiedzią. Zatem tylko taka informacja…
Przy okazji, ze względu na powtarzające się błędy przypominam, że obowiązuje zasada „robot do robota”, a więc robot nie może kończyć ruchu na brzegu diagramu – wyłącznie na innym robocie.
mp
1)Bd, Adp, Dl, Xpgl
2)Dl, Cl, Bd, Xgpd
p.s. minuta na zadanie 🙂
Faktycznie rozwiązania podane w poprzednim mailu są błędne (tak to jest jak komuś się myli prawo – lewo, na pociechę mam to, że niektóre ruchy są dobre 🙂
Zadanie 1.
A-d
D-gl
E-gl
x-g
Zadanie 2.
Ap
Bp
Cd
Dl
Xg
Apd
Clg
Xpd
Mam nadzieję, że znowu czegoś nie p….em (pomyliłem ?)
Pokorny Antyp
Pierwsza: B-d, A-dp, D-l, X-pgl
druga: A-p,B-p, C-d, D-l, X-g, A-pd, C-lg, X-pd.
Rozwiazanie jest nastepujace:
Diagram po lewej: C-g, D-gl, E-gl, X-g
Diagram prawy: A-p, B-p, C-d, D-l, X-g, A-pd, C-lg, X-pd
Witam
1. B-d, A-dp, D-l, X-pgl
2. A-p, B-p, C-d, D-l, X-g, A-pd, C-lg, X-pd
Przyznam że lata temu spotkałem się z takimi zadankami. I nawet sobie z nimi radziłem. Z pierwszym zadaniem sobie poradziłem od razu. Ale ten drugi „orzech” przez jakiś czas stawiał opór. No ale go rozgryzłem. 🙂
Pozdrowienia dla wszystkich robotologów
1. A-d, D-gl, E-gl, X-g.
2. A-p, B-p, C-d, D-l, X-g, A-pd, C-lg, X-pd.
Pierwsze b. proste, drugie (dla mnie) bardzo trudne (wlasciwie zaczalem wypisywac wszystkie mozliwosci).
Rozwiązanie roboty robotów:
1. B-d
2. A-dp
3. D-l
4. X-pgl
……………..
1. A-p
2. B-p
3. C-d
4. D-l
5. X-g
6. A-pd
7. C-lg
8. X-pd
Pozdrawiam
Rozwiązanie zadania po lewej:
A-d D-gl E-gl X-g
i po prawej:
A-p B-p C-d D-l X-g A-pd C-lg X-pd
Początkowo zadania wydają się trudne, ale jak już znajdzie się rozwiązanie to wydaje sie tak oczywiste.
Jak to często bywa z zadaniami z Łamiblogu, postanowiłem sprawdzić, czy nie mają więcej niż jednego rozwiązania. I owszem – zadanie po lewej da się rozwiązać na dwa znacząco różne sposoby (ewentualnie na cztery mniej znacząco różne). Oto one:
1) A-d (lub C-g) D-gl E-gl X-g
2) B-d D-l A-dp (lub C-gp) X-pgl
Zadanie 1 (diagram pierwszy z lewej strony):
1. A-d 2. D-gl 3. E-gl 4. X-g
Zadanie 2 (diagram pierwszy z prawej strony):
1. A-p 2. B-p 3. C-d 4. D-l 5. X-g 6. A-pd 7. C-lg 8. X-pd
Pierwsza lamiglowka:
A-d
D-gl
E-gl
X-g
Roboty I
1. B-d, 2. A-dp, 3. D-l, 4. X-pgl
Roboty II
1. A-p, B-p, C-d, D-l, X-g, A-pd, C-lg, X-pd
Ciekawe, ale trudne, zwłaszcza druga ?przepychanka?.
and
Roboty 1:
A: d
D: gl
E: gl
X: g
Roboty 2:
A: p
B: p
C: d
D: l
X: g
A: pd
C: lg
X: pd
Dziękuję za przyjemna rozrywkę i pozdrawiam
murphy