Konikówki polne
Thomas Rayner Dawson, angielski problemista uważany za twórcę szachów bajkowych, wymyślił konika polnego (Kp) wzorując się na figurze występującej w szachach chińskich, która nazywa się pao, czyli działo. Pao atakuje jakąś bierkę A tylko wówczas, jeśli obie stoją w tym samym rzędzie, a między nimi znajduje się jeszcze jedna i tylko jedna bierka B – dowolna i dowolnego koloru. Pao zbija A, skacząc przez B lub szachuje, jeśli A jest królem. Atak Kp tym różni się od ataku pao, że następuje tylko wówczas, gdy B stoi tuż przed A.
Po ćwiczeniu w poprzednim wpisie zapraszam, zgodnie z zapowiedzią, do dwu konkursowych „konikówek”. Pierwsza jest dwuchodówką dla początkujących, druga – trzychodówką dla nieco zaawansowanych. Koniki polne oznaczone są jako odwrócone hetmany. W każdym rozwiązaniu wystarczy podać pierwszy ruch białych.
Termin nadsyłania odpowiedzi, jako komentarzy do tego wpisu – 5 dób od pojawienia się wpisu. Jeden komentarz może zawierać odpowiedź na jedno lub oba zadania. Odpowiedzi na oba zadania można nadesłać w różnych komentarzach, co zwiększa szansę na nagrodę (a zatem by w ogóle była szansa, wystarczy przesłać rozwiązanie jednej „konikówki”). Komentarze z rozwiązaniami nie będą oczywiście ujawniane przed upływem podanego terminu.
Nagrodę, grę Hive, czyli Rój (także z konikiem polnym, ale innym), otrzyma osoba, która nadeśle N-tą w kolejności odpowiedź, gdzie N jest sumą liczb w obu rozwiązaniach (ściślej: sumą liczb w oznaczeniach pól, na które białe wykonują pierwszy ruch; czyli N będzie nie mniejsze niż 2 i nie większe niż 16).
A zatem: wio, polny koniku.
Komentarze
1. Kh6
2. Ga4
1. Kh6
a) e5 lub Kpe5 — 2. Sg4 ++
b) Sg6 — 2. Wf7++
c) Sf7 — 2. W:f7++
Rozwiązanie pierwszego zadania, konik polny na A8
1) Kpa5 – a8
2) Gb3 – a4
Zadanie 1. Konik polny na a8
Pozdrawiam
Witam
dwuchodówka: Kh6
a nad trzychodówką muszę jeszcze popracować
pozdrawiam
peha
Zadanie nr 1
Kp a5-d8
Zadanie moim zdaniem (bardzo słabego szachisty), ma dwa rozwiązania:
1.Kpa5-a8
1? e6-e5 2. Kpa8-h8 mat
1? Kpg7-e5 2. Kpa8-a6 mat
1? Sh8-f7 2. Wa7-f7 mat
1? Sh8-g6 2. Wa7-f7 mat
lub
1.Kh5-h6
1? e6-e5 2. Se3-g4 mat
1? Kpg7-e5 2. Se3-g4 mat
1? Sh8-f7 2. Wa7-f7 mat
1? Sh8-g6 2. Wa7-f7 mat
Dwuchodowka:
Kp na a8.
Po tym ruchu pojawiaja sie dwie grozby. Czarne moga zapobiec tylko jednej, druga prowadzi do mata.
a
Drugie
Gb3-a4
Witam,
rozwiązanie 2-chodówki:
białe przesuwaja króla na h6.
Teraz czarne mogą się ruszyć na 3 sposoby, ale białe zawsze daja mata konikiem polnym lub wieżą.
Pozdrawiam
zuka
Zadanie 1: Kpa5-a8
Zadanie 2: Gb3-a4
Drugie trudne, a może nawet bardzo.
Moja dygresja tym razem: ruch konika polnego był wzorowany na figurze działa z szachów chińskich, ale nieco bardziej podobny jest do ruchu działa z szachów koreańskich (tutaj nazywanego „po”) – różnica jest niewielka, ruch „pao” nie wymaga bierki B (tylko bicie wymaga), a zarówno ruch, jak i bicie „po” wymagają bierki B.
Przyznam, że nie potrafiłem rozwiązać drugiego zadania, i choć kilka osób podało to samo rozwiązanie (Gb3-a4), to nadal nie wiem co dalej. Jak powinny zagrać białe po odpowiedzi czarnych … Kd3-c4?
Bedę wdzięczny za pomoc.
Do witmana:
Po Kd3-c4 szachujemy Wb2-c2, czarny król musi wrócić Kc4-d3 i matujemy Kpb8-g3.
Kontynuacja po ruchu wskazanym przez Witmana
Wb2-c2 + Kc4-d3
Kpb8-g3 mat
Dzięki za odpowiedź. /Jak mogłem tego nie widzieć? 🙁 /