7 hetmanów
Nie jestem miłośnikiem łamigłówek wielochodowych, ale to nie powód, żeby się czasem w Łamiblogu nie pojawiały – zwłaszcza jeśli wielo- oznacza nie więcej niż kilkunasto-, choć dla mnie to i tak za dużo.
Wielochodówki kojarzą się oczywiście z szachami i zdarzają się wśród nich kilkunasto-, ale taka liczba to sport umysłowy ekstremalny dla garstki koneserów. Moje szare komórki porywają się najwyżej na trzy-, a na mistrzostwach świata w rozwiązywaniu zadań szachowych granicą jest zwykle siedmio-.
Poza szachami wielochodówki są najczęściej tzw. przesuwankami, w których zaczynając od jakiegoś ustawienia iluś elementów, należy doprowadzić w minimalnej liczbie ruchów do innego, konkretnego ustawienia. Oto przykład, formalnie jakby szachowy.
Na szachownicy stoi siedem hetmanów – trzy czarne na lewej połowie planszy i cztery białe na prawej.
Zadanie polega na wykonaniu nimi jak najmniejszej liczby ruchów tak, aby wszystkie czarne znalazły się na prawej połowie, a wszystkie białe na lewej. Jest tylko jeden kluczowy warunek: żaden hetman po ruchu nie może trafić na pole atakowane przez innego hetmana. Warunek ten nie jest związany z kolorami hetmanów, tzn. biały nie może się także znaleźć na polu atakowanym przez innego białego – i podobnie w przypadku czarnych. Kolejność wykonywania ruchów jest niezależna od koloru figur (niekoniecznie na przemian białe i czarne). Jak porusza się hetman – każdy wie.
Zadanie nie wydaje się zbyt trudne, ale dość żmudne, więc zdecydowanie dla wytrwałych – choćby dlatego, że zapewne konieczne jest skorzystanie z szachowych rekwizytów.
Komentarze z prawidłowym rozwiązaniem ujawniane są wieczorem w przeddzień kolejnego wpisu (z błędnym zwykle od razu). Wpisy pojawiają się co 7 dni.
Komentarze
Mi wyszło 11 ruchów
B F2 – D2
C A1 – F6
B H3 – A3
B D2 – D1
C C7 – H2
B G8 – C8
B A3 – A7
C H2 – G3
B D1 – D2
C B5 – H5
B E4 – B1
11 tip-top (choć ruchy mogą być nieco inne).
mp
Stawiam na nieparzyste a zarazem na parzyste.
Znaczy się, że rozwiązanie ma nieparzystą liczbę ruchów, ale tych rozwiązań jest parzysta liczba.
Bingo! (mp)
Caco
f2-d2,a1-f6,h3-a3,d2-d1,c7-h2,g8-c8,a3-a7,h2-g3,d1-d2,b5-h5,e4-b1
Nieco
f2-d2,a1-f6,d2-d1,h3-a3,c7-h2,g8-c8,a3-a7,h2-g3,d1-d2,b5-h5,e4-b1
Trzeci i czwarty ruch zamienione miejscami.