Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
Łamiblog - Blog Marka Penszko Łamiblog - Blog Marka Penszko Łamiblog - Blog Marka Penszko

30.05.2016
poniedziałek

Król niewidek

30 maja 2016, poniedziałek,

Niezbyt trudne nietypowe zadania szachowe mają większe powodzenie niż się spodziewałem. To wprawdzie słaba pociecha – ale jednak – tego, że królewska gra jest w mediach prawie nieobecna. Z rozrzewnieniem wspominam czasy, gdy kąciki szachowe w prasie były czymś zwyczajnym. Przed kilkunastu laty ostatnie z nich zostały wytępione niemal doszczętnie. Zapewne po części same były sobie winne jako zbyt elitarne. Nad analizą partii lub trudnym zadaniem pochylą się fanatycy; prosta łamigłówka szachowa skusi każdego, kto zna zasady gry i lubi pogłówkować. Postanowiłem w związku z tym przedłużyć serię takich lekkich, dziwnych zadań o jeszcze jedno.

W sytuacji przedstawionej na diagramie białe mogą zakończyć partię, czyli wykonać ruch matujący czarnego króla. Proszę wskazać ten ruch.

Kni

Jest jednak mały kłopot, bo król czekający na mata założył czapkę niewidkę. Trzeba więc najpierw ustalić, na którym polu stoi czarny król.

Kom

Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_mobile
Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_desktop

Komentarze: 22

Dodaj komentarz »
  1. Super zadanko!
    Król niewidek stoi na F3. Białe matują robiąc roszadę.

  2. To musiała być ciekawa partia: czarny Król zawędrował aż na pole c1.
    Zaskoczyło to białe na tyle, że aż zrobiły wielkie oczy.

    0-0

    (czyli krótka roszada i mat)

  3. Sytuacja wydaje się beznadziejna, a polem najbardziej odpowiednim dla czarnego Króla pole c1. Ale ani ruch Hetmanem, ani odejście Króla i szach z odsłony do mata nie doprowadzą. Jedyna możliwość, co do której nie wiemy rzecz jasna, czy zachodzi, nie znając oryginalnego (wyjątkowo ekstrawaganckiego) przebiegu partii, ale mogłaby zachodzić, to jest roszada. Wtedy biały Król nie przeszkadza.

  4. Reklama
    Polityka_blog_komentarze_rec_mobile
    Polityka_blog_komentarze_rec_desktop
  5. Czarny król stoi na polu C1.
    Białe wykonują małą roszadę i jest mat.

  6. Teoretycznie król może stać na c1 i roszada bialych robi mata. Praktycznie jednak taka pozycja na szachownicy jest niemozliwa do uzyskania. Czarny król nie może dostać sie na pole c1 inaczej jak z pola d1 lub d2 a wtedy wczesniej biały król musiałby się „odsunąc” robiąc miejsce dla czarnego. W przypadku ruchu białego króla roszada nie może być później wykonana (roszade mozna wykonac tylko wtedy jezeli król nie wykonał ruchu od początku partii). No chyba że jest jakieś inne rozwiązanie 😉

  7. F3
    Wystarczy krótka roszada, którą podsunęli mi wcześniejsi komentatorzy.

  8. @ Brzeszczot78

    … bo to był Król-desantowiec.
    „Na tyłach wroga”

  9. Ojoj… Pierwszych kilka komentarzy naprowadzilo mnie na rozwiązanie.

    Mata daje oczywiście roszada, jednak czarny król stoi na F3, a nie na C1, jak wspominano 😉

  10. Zaraz po wysłaniu rozwiązania pokapowałem się, że się dałem wkręcić… Oczywiście Król i dwa pionki pozostając nieruchomo tworzą dla czarnego Króla zaporę nie do przebycia na pole c1. Ale roszadą można też zamatować, gdy Król stoi na f3. Na to pole mógł się Król w takiej dziwnej, ale poprawnej partii dostać, choć poprzedni ruch to musiała być ucieczka przed szachem.

  11. Nie zauważyłem że roszada załatwia też problem gdy król stoi na f3 😉

  12. Ach, racja. Faktycznie czarny król nigdy nie dojdzie na c1.
    Najzabawniejsze jest to, że mała roszada jest jednak dobrym rozwiązaniem, tylko że czarny król stoi na polu F3.

  13. Mam pytanie jako niedzielny gracz w szachy: czy do rozwiązania tego zadania trzeba znać jakieś sztuczki? Jakies mało znane reguły? Oprócz tej nieprawdopodobnej roszady nic nie widzę, a chyba postawiłem króla na każdym wolnym polu…. i nic 🙁

    Bez „sztuczek”.
    mp

  14. K na f3
    W na f2

    Po dniu myślenia, wpadłem na to jak tylko napisałem pytanie w poprzednim poście! Moje własne komentarze działają na mnie stymulująco 🙂

    Król na g3
    mp

  15. Przepraszam, pospieszylem się. Jednak pytanie aktualne 🙁

  16. Roszada jest OK – czarny król stoi sobie spokojnie na f3.

  17. Brzeszczot słusznie prawi, nie ma mozliwości dostania sie na C1 bez uprzedniego ruchu białych królem, ale wówczas nie ma juz mozliwości zrobienia roszady.

  18. Czytając odpowiedź o roszadzie i tym błędnym rozwiązaniu, tak mocno wyparłem tę roszadę, że nie mogłem dopuścić do siebie rozwiązania z królem na f3 i… oczywiście roszadą. Prosto by było, gdybym nie przeczytał błędnego rozwiązania z roszadą, ale z królem w innym miejscu…

  19. Białe robią roszadę i matują czarnego króla stojącego na polu F3.

  20. Mam pewną teorię: kolejny wpis pojawi się jutro albo w niedzielę.
    Daty wpisów na kalendarzu układają się w linię (albo coś zbliżonego do linii) w ostatnich miesiącach (z wyjątkiem kwietnia) 🙂

    https://app.box.com/s/zktxxhd2wdfd46qcdtz0lj79ix7oyfjq

    /Tomasz

  21. Fajne zadanie! Zwłaszcza że pojawiło się poprawne rozwiązanie (apartado 30 maja o godz. 11:19 ), tyle że z błędną interpretacją…

  22. Czarny król stoi na polu f3. Białe robią roszadę i jest mat.

  23. @tomash

    Świetna obserwacja !
    Mam taką koncepcję, że Gospodarz lubi liczbę 12.
    (bo 12 do kwadratu to 144, a 144 godziny to 6 dni)

    Fakt – gospodarz ma ulubioną liczbę, ale nie jest to 12.
    mp

css.php