Na pamięć
Bezczynność w trakcie dłuższego pasażerowania wypełniam sobie ostatnio rozwiązywaniem prostych zadań szachowych, zwykle dwuchodówek. Zamiast, jak niektórzy z moich sąsiadów, wpisywać literki lub cyferki w kratki albo wciskać klawisze komórek lub smartfonów, gapię się myślnie w diagram i rozpatruję różne warianty, ćwicząc przy tym m. in. pamięć krótkotrwałą. Podobne proste ćwiczenie proponuję Państwu – zwłaszcza początkującym lub sporadycznym szachistom.
Zadanie jest dwuchodówką, czyli białe zaczynają i niezależnie od odpowiedzi czarnych matują czarnego króla w swoim drugim ruchu. W jaki sposób?
Komentarze
Hd6 !!!
Takie trzy wykrzykniki to chyba standard w zapisie dla tego typu rozwiązań, o ile dobrze pamiętam z moich wędrówek śladami Caissy.
Hetmanem ruszamy na d6. W przypadku bicia hetmana pionem, wieżę przesuwamy na c1 i mat; jeżeli pion ruszy do przodu to wtedy Hb8 i mat, jeżeli czarne ruszą wieże wtedy Hd7 i też mat.
O ile czegoś nie przegapiłem to
1. Hd6
1. … c:d6, 2. Wc1#
1. … c6 (albo c5), 2. Hb8#
1. … W(e-h)8, 2. H:d7#
Pozdrawiam,
1 ruch białych: hetman na D6
Mamy trzy możliwe odpowiedzi czarnych:
– czarne: pion C7 na D6 (bicie hetmana) => białe: wieża na C1, mat!
– czarne: pion C7 na C6 lub C5 => białe: hetman na B8, mat!
– czarne: wieża dowolny ruch => białe: hetman na D7, mat!
Hd6
Później w zależności od ruchu czarnych
pion c6 (c5) Hb8
wieża Hd7
pion d6 Wc1
Hd6
1. Hd6 c:d6 2. Wc1X
1. Hd6 c6 2. Hb8X
1. Hd6 ruch wieżą 2. Hd7X
1. biale: hetman na d6
2. czarne: jakikolwiek ruch wieza to biale hetman na d7 mat
2. czarne: pion c7 bije hetmana na d6 to wieza na c1 mat
2. czarne: pion c7 na c6 lub c5 to hetman na b8 mat
Jak mawiał mój dawny znajomy, w dwuchodówkach „rozwiązanie jest najmniej spodziewane”. Tutaj faktycznie, gramy 1. Hd6! jeśli 1… cxd6, wtedy 2. Wc1x , na dowolny ruch wieżą mamy 2. Hxd7x, a na dowolny ruch pionkiem bez bicia 2. Hb8x. Ciekawe jest to, że o ile w przypadku „zwykłego” zadania nieszachowego wypada sprawdzić czy jest więcej rozwiązań niż jedno, w zadaniu szachowym odpowiedzialność za to spada na podającego zadanie: jeśli rozwiązań jest więcej niż jedno, to jego błąd, więc rozwiązujący nie musi sprawdzać 🙂
Hd6
a) :d6; WC1x
b) c6/c5; Hb8x
c) We8/f8/g8/h8; H:d7x
H h2 – d6,
teraz czarne mają 3 możliwości:
1. ruch gdziekolwiek wieżą, to białe H d6:d7 x
2. c7:d6, to białe, W d1 – c1 x
3. c7 – c6 (lub c5), H d6 – b8 x
Białe – Wieża C1. Jeśli czarne odpowiedzą pionem na C6 lub C5 to białe Hetman B8. Jeśli odpowiedź czarnych będzie inna to białe Hetman C7. Mat.
@ stud
czarne: d6 (pionem oczywiście)
Hb2
@ stud: czarne d7-d6
@ Wiąz
czarne: d6 (pionem oczywiście)
Wb1
Hh2-d6
@Wiąz
czarne: d7-d6
To właściwie jest uniwersalna obrona, dlatego trzeba to pole po prostu zablokować.
Hd6, d6, Wc1#
Hd6, c(5-6), Hb8#
Hd6, W(e-h)8, Hd7#
@ Wiąz
(Wb1)
czarne: d6 (pionem oczywiście)
No tak, Hd6.
Widać, że tylko znam reguły gry, za to graczem jestem mniej niż sporadycznym.
Hd6:
gdy czarne ruszą się pionkiem c7 -> d6 to Wc1
gdy czarne ruszą się pionkiem c7 -> c6 to Hb8
gdy czarne ruszą się wieżą to Hd7
Pierwszy raz robię taką dwuchodówkę, więc troszeczkę pamięć krótkotrwała protestuje, ale muszę przyznać że świetna rozrywka. Kluczowy jest ruch Hd6 ktory jest lub nie jest gambitem. Potem już musi skończyć się matem.
A tak na deser polecam lekturkę:
http://www.neuronation.com/science/4-tips-better-memory