Dyktator, czyli papuga
Do najbardziej oryginalnych figur w szachach bajkowych należy imitator. Wymyślony przed 70 laty przez holenderskiego „antyszachistę” Thomasa Koka przyjął się w bajkowej problemistyce właśnie ze względu na niezwykłość oraz znaczny wpływ na ruchy bierek i przebieg rozgrywki. Jest figurą neutralną, która nie bije, nie może być zbita i którą powinien przemieścić każdy gracz w każdym ruchu. Wygląda to tak, że wykonując posunięcie jakąś bierką, równocześnie (a praktycznie tuż po) robimy taki sam, będący kopią tego posunięcia, ruch imitatorem. Imitator to jakby cień przesuwanej bierki, a zatem dla tej bierki nie stanowi przeszkody. Jeżeli jednak cień nie może się przemieścić, bo drogę blokuje mu inna figura, pionek albo ogranicza brzeg planszy – to ruchu bierką rzucającą ten cień wykonać nie wolno. Sytuację jeszcze bardziej udziwnia i uatrakcyjnia wirtualny wpływ imitatora (na diagramie czarno-białe kółko; w zapisie litera „I”) na oddziaływania między bierkami. Możliwa jest na przykład poniższa sytuacja, w której ruch przypada na czarne.
Króle stoją obok siebie, co w zwykłych szachach jest wykluczone, bo pozycja imitatora (zablokowany na linii ukośnej między dwiema bierkami) wyklucza ich wzajemne atakowanie się. Z analogicznego powodu czarny król nie jest szachowany przez hetmana, bowiem jego cień nie może stanąć na e4. Żeby było jeszcze bardziej osobliwie, póki co wykluczony jest promocyjny ruch pionkiem h7-h8, bo wiązałoby się to z przesunięciem imitatora, a wtedy pojawiłby się szach, no i króle „rzuciłyby się” na siebie. W gruncie rzeczy mamy więc do czynienia z imitatorem-dyktatorem, ograniczającym wolność bierek.
W przeciwieństwie do większości figur bajkowych, które pojawiają się tylko w zadaniach, z imitatorem da się rozgrywać normalną partię, umieszczając go na początku na odpowiednim polu. Kto nie ma partnera, może pograć tu. Imitator jest papugą, a z programem łatwo wygrać, choć początkujący często zapominają o przewidywaniu zmian pozycji papugi i wpadają w kłopoty.
Kto natomiast wolałby połamać głowę nad czymś bardziej konkretnym, temu proponuję zmierzyć się z poniższą trzychodówką, czyli: zaczynają białe i zwyciężają w trzecim posunięciu.
Gwoli podkreślenia i uściślenia: po ruchu Wh3 (Ih4)+ byłby wprawdzie szach, ale nie mat, bo możliwa jest odpowiedź Kg1 (Ig4)+, czyli szach królowi… królem – ze względu na pozycję imitatora czarny król atakowałby białego, ale biały czarnego nie!
Komentarze
Podejrzewam, ze jesli nie mozna wykonac ruchu, to jest to pat ? (a nie jak na polecanej stronie – wygrana)
(na rzeczonej stronie swietne sa inne warianty, np. 4 osobowy)
Hmm. Mam taki pomysl, ale obawiam sie, ze jest to pat w drugim posunieciu…
1. Wg7 (Ig8) – Kg1 (If8) (nie ma szacha, bo ani wieza, ani krol nie moga bic)
2. Wh7 (Ig8) – Kf1 (If8)
3. Kf1 ++
albo
2. … – Kh1 (Ih8)
3. Wh1++
(aha – i w poprzednim komentarzu chodzilo mi o 4 osobowe szachy „w rzedzie”, a nie o taki „klasyczne”, ktore sa nudne)
Rozegrałem z automatem kilka partii, wynikało z nich, że kiedy strona nie może wykonać ruchu ze względu na brak możliwości przesunięcia imitatora, to przegrywa.
1. Wa3(Ia4), Kh7(Ia5),
2. Kf8(Ia4) koniec (czarny król nie może iść na h8, bo imitator ma zastawione a3)
Dwuchodówka?
Szachom z imitatorem daleko do królewskiej gry. To tylko ciekawy pomysł miłośnika wariacji szachowych. Nad szczegółami reguł można dyskutować.
Natomiast w szachach bajkowych sprawa jest jasna: zadania muszą kończyć się tradycyjnie – matem. Brak ruchu bez szacha to pat.
Do rs:
ruchy królami jakby przydługie:)
m
Dziękuję za zwrócenie uwagi i przepraszam, całotygodniowe zmęczenie bierze dziś górę.
Poprawny już (mam nadzieję) zapis:
1. Wa3(Ia4), Kh2(Ia5),
2. Kf1(Ia4) i czarne mają blokadę ruchów imitatora – czarny król nie może iść na h1, bo imitator musiałby przejść na a3. Na innych polach mógłby być bity przez białe bierki, którym imitator nie blokuje wtedy takiej możliwości. W partiach z automatem na wskazanej stronie taka sytuacja wskazywana była nie jako remis, ale jako wygrana.
rs, zachęcam do próby doprowadzenia do mata w trzech ruchach (po wypoczęciu). Początek jest obiecujący.
m
1. Wa3 (Ia4) Kh2 (Ia5)
2. Wa6 (Ia8) Kh1 (Ia7)
3. Kg1 (Ib6)X
Króle obok siebie, ale czarny nie może zaatakować białego.
Bardzo miła „bajkowa” odmiana.