Bitwa marynarska
Im popularniejsza łamigłówka, tym więcej pojawia się jej odmian. Zapewne niektórzy z Państwa pamiętają, jaką lawinę logicznych obracanek wywołało w latach 80. szaleństwo kostki Rubika. Żadna nie dorównała kostce nawet w niewielkim stopniu, ale niektóre chwyciły i do dziś stanowią coś w rodzaju gwardii przybocznej cesarza – magicznego sześcianu. Mnóstwa odmian doczekało się także sudoku, choć szerzej znanych jest tylko kilka z nich. Bitwa morska nie cieszy się takim wzięciem jak sudoku, ani nawet kakuro, jednak w ostatnich latach na fali podobnych zabaw wypłynęło mnóstwo jej wariantów.
Ciekawe, że im popularniejsza łamigłówka, tym większa szansa na pojawienie się jej odmiany w postaci połączenia (jeżeli to możliwe) z moją ulubioną grą, czyli szachami. Mamy więc szachy na kostce Rubika, istnieje szachowe sudoku, natomiast przed rokiem, na 15 World Puzzle Championships, zadebiutowało Chess Battleships, czyli bardzo ciekawe połączenie szachów z bitwą morską. Na czym polega, można sprawdzić na stronie z edycją konkursu „forsmarts” z 7 czerwca ubiegłego roku, gdzie nowe zadanie miało prapremierę. Ściśle rzecz biorąc, udział szachów ogranicza się w nim do pola rażenia figur. Natomiast w całej okazałości szachy skoligacone są z bitwą morską w poniższej łamigłówce, którą proponuję Państwu jako zabawę konkursową na Święta. To pierwsza bitwa morska z udziałem marynarza podoficera, oczywiście w stopniu mata.
Zadanie jest nieproste, zwłaszcza jego część szachowa (chyba że ktoś dysponujący odpowiednim programem nie oprze się pokusie skorzystania zeń), więc na przesyłanie odpowiedzi w formie komentarza do tego wpisu mają Państwo prawie tydzień – do czwartkowego południa (27 grudnia). Przed upływem podanego terminu komentarze z rozwiązaniami nie będą oczywiście publikowane.
Wśród osób, które nadeślą poprawne rozwiązanie, rozlosowana zostanie nagroda – atrakcyjna gra planszowa. Jaka? To niespodzianka.
Życzę Państwu miłych Świąt – rzecz jasna z pomyślunkiem.
Okręty z figurami
W rzędach i kolumnach stupolowego akwenu należy rozmieścić znajdującą się nad nim flotę złożoną z dziesięciu okrętów: jednego cztero-, dwu trzy-, trzech dwu- i czterech jednomasztowców (maszt = kratka). Pola zajęte przez różne okręty nie mogą się stykać, nawet rogiem. Liczby przy brzegach oznaczają, ile pól w danym wierszu lub kolumnie powinna zająć flota. Brak liczby jest brakiem informacji, a więc nie musi oznaczać, że dany rząd pozostanie bez floty. Okręty nie mogą „wpłynąć” na pola z figurami szachowymi. Na dobry początek ujawniono końcówkę (rufa lub dziób) jednej większej jednostki (przynajmniej dwumasztowca).
Obecność symboli szachowych na akwenie i na okrętach wiąże się z następującym dodatkowym warunkiem:
po ulokowaniu floty wszystkie bierki powinny utworzyć szachową dwuchodówkę. Jej rozwiązanie, czyli ruch białych, prowadzący do mata w drugim posunięciu, wystarczy nadesłać jako końcowe rozwiązanie całej morsko-szachowej łamigłówki.
Ustalając położenie poszczególnych jednostek danego typu oraz ich orientację (zwrot) wypada więc pamiętać o tym, aby wszystkie bierki zmieściły się na polu 8×8 odpowiadającym szachownicy (diagram z prawej strony), na którą należy następnie jakby przenieść układ z „morsko-pokładowego” obszaru.
Ponadto w tym układzie:
– żadna czarna figura nie powinna być atakowana przez białą i żaden król nie może być szachowany;
– dwie takie same figury różnego koloru nie mogą znaleźć się na sąsiednich polach.
Komentarze
Wg mnie zadanie w obecnej postaci jest nierozwiązywalne :
Nie można nawet rozstawić statków, bo figury „się biją”.
Czy ktoś z Państwa podziela opinię Psyho? Może jest jakaś niejasność lub dwuznaczność, której nie zauważam.
mp
(zajrzę tu dopiero późnym wieczorem).
To ja podam uzasadnienie i po kolei jak rozwiązywałem:
Będę używał układu współrzędnych tak jak w szachach.
1) Wszystkich części statków jest 20, a podana suma w rzędach i kolumnach wynosi po 19. Zatem w pozostałych (nieoznaczonych) suma musi wynosi 1. 1szy rząd już zawiera statek, zatem rząd 1szt, 3ci i 6ty są już puste.
2) W ten sposób otrzymujemy dwumasztowiec a1-a2
3) Mamy tylko jedno miejsce na 4 masztowiec : c7-c10, zatem b7-b10, d7-d10, c2, c4 są puste.
4) W b4-b5 musi być dwumasztowiec. a4 jest puste.
5) Trójmasztowce mogą być tylko w rzędzie 4. i kolumnie e.
5a) Dla kolumny e – trójmasztowiec musi być w przedziale e7-e10, czyli e8, e9 są zajęte, f7-f10, e2, e4 są puste.
5b) Dla rzędu 2 – trójmasztowiec musi być w przedziale f2-i2 (nie może być h2-j2, gdyż w ostatnich 2ch kolumnach mamy max jedno zajęte pole (ad 1)). d2, j2 puste, g2, h2 zajęte.
6) d4-d5 dwumasztowiec.
7) Rzędy 5 i 8 są już puste, bo znaleźliśmy wszystkie części.
8) Znaleźliśmy położenie dla wszystkich okrętów (przynajmniej częściowe) oprócz „jedynek”. Wszystkie jedynki posiadają we wnętrzu figurę szachową. Wszystkie figury szachowe muszą się zmieścić na jakimś wycinku 8×8.
8a) Rząd 2 zawiera figurę, tak więc rząd 10 nie może figury zawierać, co oznacza że nie ma tam jedynek (a10, g10-j10 puste).
8b) Kolumna a zawiera figurę, tak więc kolumny i, j nie zawierają jedynek. (i4-i10, j4-j10 puste).
9) W rzędzie 2 trójmasztowiec musi być g2-i2 (bo kolumny i, j muszą mieć jedno zajęte pole). f2 puste.
10) I teraz kolejne jednomasztowce :
10a) f4 zajęte (kolumna) -> g4, h4 puste.
10b) h9 zajęte (kolumna) -> a9, g9 puste.
10c) g7 zajęte (kolumna)
10d) a7 zajęte (kolumna) -> e7 puste.
11) Dokańczamy trójmasztowiec na e10.
12) Wieża z czteromasztowca nie może być na c10, bo nie może tam być figur (ad 8), zatem jest na c7.
13) Jedynka na a7 nie może być pionem, bo jest atakowana przez gońca na c5, ale nie może być także białym królem, bo jest atakowana przez wieżę na c7. No i tu jest właśnie klops 🙂
I to chyba tyle – zasady czytałem kilka razy, żeby mieć pewność ich zrozumienia, więc wydaję mi się że mam rację.
Niestety, ale mam podobne problemy jak Psyho. Jest takie pole z jednomasztowcem atakowane przez czarną i białą figurę i nijak nie potrafię wpasować tam ani czarnego piona, ani białego króla.
ja nie podzielam, spokojnie da się rozwiązać
Rozwiązanie to skoczek z e4 na f6
Proszę o wyjaśnienie dwóch niejasności:
1. Czy pion to figura?
2. Kółko i krzyżyk (wersja klasyczna) to gra, w której jeśli żadna ze stron nie popełni błędu, to rozgrywka zakończy się remisem.
Ciekaw jestem jak sytuacja rozstrzygalności wyniku wygląda w grze w szachy. Jaka jest szansa na to, aby w niedalekiej przyszłości (np. kilkudziesięciu lat) można było powiedzieć: szachy to gra remisowa albo jedna ze stron posiada możliwość wygranej.
Pozdrawiam
1. Pion nie jest figurą (zapewne ta niejasność spowodowała zasugerowanie nierozwiązywalności).
2. Według informatyków, zajmujących się kombinatoryczną teorią gier, kilkadziesiąt lat powinno wystarczyć na „rozwiązanie” szachów. Na razie nie uporano się nawet z warcabami – w bieżącym roku „padły” wprawdzie warcaby amerykańskie (są remisowe), ale to gra mniej więcej tysiąc razy prostsza do analizy niż nasze, nie wspominając o międzynarodowych 10×10.
Przy okazji: wprawdzie nie było informacji, że pierwsza odpowiedź się liczy, ale na wszelki wypadek dopowiem, że można się poprawiać, jeśli ktoś zauważy, że jego pierwsza odpowiedź była błędna.
1. Sg3 (grozi 2. We4X).
Wspaniałe zadanie. Nie godzi się, aby rozwiązywał je komputer.
Wersja geograficzna:
Skok wschodniego konika w kierunku południowo-wschodnim (bardziej wschodnim). Najpierw myślałem o skoku bardziej południowym, ale nie zwróciłem uwagi na agresywnego zachodniego gońca.
Wersja szachowa:
Sg3
Pozdrawiam
prawidłowe rozwiązanie to Se4-g3, correcto?
Proponuję rozwiązanie: skoczek e4-g3
powstaje groźba mata wieżą na e4; możliwe odpowiedzi:
– ruch pionem f3-f2 (matujemy gońcem h6-e3)
– ruch wieżą c6-e6 (matujemy hetmanem na c5)
– ruch wieżą c2-e2 (matujemy hetmanem na c3)
– bicie wieżą c2-c4 (matujemy hetmanem na d2) ta odpowiedź eliminuje jako rozwiązanie ruch skoczkiem e4-d2
– bicie wieżą c6-c4 (matujemy hetmanem na d6)
Zadanie prześlicznej urody . Ale rzeczywiście część szachowa jest trudniejsza, zwłaszcza gdy ktoś jest nieobyty z szachami i nawet nie wie, że pion nie jest figurą 🙂
Serdeczne podziękowania i Życzenia Wesołych Świąt dla Szanownego Autora (a dla wszystkich główkołamaczy Wesołego Po Świętach)
AC
Pierwsza salwa w morskiej dwuchodówce: 1.Se4-g3.
A całość rozwiązania wygląda tak:
Rozmieszczenie floty:
_ _ o _ o _ _ _ _ _
_ _ o _ o _ _ o _ _
_ _ o _ o _ _ _ _ _
o _ o _ _ _ o _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _
_ o _ o _ _ _ _ _ _
_ o _ o _ o _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _
o _ _ _ _ _ o o o _
o _ _ _ _ _ _ _ _ _
Pozycja na szachownicy po obcięciu górnego i dolnego rzędu oraz dwóch kolumn z prawej:
(duże litery – białe, małe – czarne)
_ _ _ _W _ _K
_ _ _ _ _ _ _ _
p _ w_ _ _ p G
_ _ _ _ _ _ _ _
S HG k S_ _ _
_ _ _ _ _ p _ _
_ _ w_ _ _ _ _
s _ _ _ _ _ g g
Rozwiązanie dwuchodówki:
1.Se4-g3
Grozi i po większości odpowiedzi następuje:
2.We8-e4X
Pozostałe możliwości:
1…Wc2:c4, 2.Hb4-d2X
1…Wc6:c4, 2.Hb4-d6X
1…Wc2-e2, 2.Hb4-c3X
1…Wc6-e6, 2.Hb4-c5X
1…Wc6-c8, 2.Gh6-g7X
1…f3-f2, 2.Gh6-e3X
Pozdrawiam
AB
Hmm… „niedaleka” 😉 przyszłość – kilkadziesiąt lat…
Biorąc pod uwagę, że postęp przyśpiesza w tempie wykładniczym, dużo się w tym czasie zmieni, nie tylko rozstrzygalność szachów.
Myślę, że w wyniku skompletowania teorii, gra okaże się remisowa (od dość dawna na poziomie arcymistrzowskim jest to najczęstszy rezultat). Przewaga pierwszego ruchu nie jest w końcu aż tak duża. Poza tym, gdyby istniała forsowna możliwość wygranej, to raczej by ją już odkryto.
Uważam jednak, że nie spowoduje to śmierci szachów. Wspomniana teoria będzie bowiem tak bogata, że w całości nie do ogarnięcia przez człowieka (bez wspomagania) i dzięki temu gra dalej będzie mieć swój sens.
Jeśli chodzi zaś o przyszłość najbliższą, to chciałbym życzyć Panu, Panie Marku oraz innym główkołamaczom zdrowych i spokojnych świąt spędzonych w miłej, ciepłej i rodzinnej atmosferze.
A do rozwiązywania – dużo wstążek na paczkach z prezentami! 🙂
Pozdrawiam
AB
Witam.
Rozwiązanie „Okrętów z figurami”: Se4-g3.
Pozdrawiam
Piotr
Rozwiązanie: 1. Se4-g3.
Kontynuacje:
– 1. … f3-f2
2. Gh6-e3 ++
– 1. … Wc2:c4
2. Hb4-d2 ++
– 1. … Wc6:c4
2. Hb4-d6 ++
– 1. … Wc6-e6
2. Hb4-c5 ++
– 1. … Wc2-e2
2. Hb4-c3 ++
– 1. … Wc6-c8
2. Gh6-g7 ++
– 1. … reszta
2. We8-e4 ++
Komentarze:
1. Bitwa morska wydaje się łatwa do rozwiązania. Brakujace liczby można łatwo uzupełnić dodając do 20 i korzystając z faktu, że figury szachowe muszą być „blisko środka”. Potem wpisujemy czteromasztowca, trzy- , itd….
2. Dwu chodowka jest juz duzo ciekawsza, ale: (nauczony analiza Andrzeja69)
– Czarny krol nie moze sie ruszyc,
– Jedyne figury mogace zamatowac, to hetman, wieza, Skoczek z e4 i goniec z h6
– trzeba ruszyc skoczka z e4, bo nie bardzo bedzie czym zamatowac
3. Zatem gdzie odsunac skoczka?
– 1. Se4-c5 Wc6-e6 i „kicha”
– 1. Se4-c3 Wc2-e2
– 1. Se4-d6 Wc6:c4
– 1. Se4-d2 Wc2:c4
– 1. Se4-f2 Gg1:f2
– 1. Se4-f6 Wc6-c8
– 1. Se4-g5 f3-f2
(To sa chyba jedyne mozliwe obrony czarnych)
4. A wlasnie – wlasciwie to nigdzie nie jest napisane jak jest ustawiona szachownica na „polu bitwy” -> w szczegolnosci pierwszy rzad moglby byc po lewej, po prawej lub na gorze. (obracamy szachownice nie zmieniajac polozenia figur)
Po lewej ani prawej nie moze byc, gdyz pion nie moze stac ani w pierwszym ani w osmym rzedzie; ale na gorze to i owszem.
5. Niestety wówczas dwuchodowka jest „chyba” nierozwiazywalna, bo za bardzo przeszkadzaja piony c6 (wykluczajacy mata wieza na d5) i na b3 (mogacy zaszachowac bialego krola)