Służba za kratki

Zadanie ze sprzężeniem zwrotnym z poprzedniego wpisu było benedyktyńskie, żeby nie powiedzieć katorżnicze. Logiczne na początku i momentami na dalszych etapach rozwiązywania, ale jednak decydujące znaczenie miał wybór właściwej drogi na pojawiających się przynajmniej kilka razy rozstajach. Zwłaszcza że, jak zauważył Andrzej 111, trudno było dokonywać tego wyboru „mądrze”.
Przegląd zadań z feedbackiem postanowiłem zawiesić, ale nie z powodu ich żmudności (dlaczego „żmudność” podkreśla się na czerwono?), tylko ze względu na refleksję, że to, co nazywam w tym przypadku feedbackiem, nie odpowiada ściśle znaczeniu tego słowa. Jeden ze znajomych zwrócił mi uwagę, że rozwiązywanie „Strzałek…” z poprzedniego wpisu bliższe jest reakcji łańcuchowej niż feedbackowi. I coś w tym jest. Zatem tym razem zamiast sprzężenia zwrotnego będzie sprzężenie ze służbą cywilną.

W niektórych krajach praca w służbie cywilnej wymaga nie tylko spełnienia określonych warunków, ale także przejścia przez sito egzaminacyjne. Sito jest zapewne najgęstsze w Indiach – przechodzi przez nie mniej niż pół procenta kandydatów, a wśród pytań egzaminacyjnych trafiają się pozornie proste zadania matematyczne. Na przykład takie:

W kratki należy wstawić liczby tak, aby działanie było poprawne:
Szk_1
Dozwolone jest korzystanie tylko z liczb: 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15, które mogą się powtarzać.

Gdyby napisali Państwo, że zadanie nie ma rozwiązania, bo suma trzech liczb nieparzystych nie może być parzysta, to z pracą w indyjskiej służbie cywilnej trzeba by się pożegnać. Szanse niewielkie – ale jednak – mieliby Ci, którzy odwracając dziewiątkę utworzyliby np. działanie 6+11+13=30. Na uznanie komisji egzaminacyjnej mogły natomiast liczyć osoby, które wykorzystały jakiś inny kruczek (i wiedzę matematyczną), wiążący się z nie dość precyzyjnym sformułowaniem zadania, i zgodnie z poleceniem „należy” wypełniły kratki liczbami. Proszę spróbować zostać indyjskim „służbistą” cywilnym.
Nadsyłanych propozycji nie będę uwalniał przedwcześnie, aby nie zniechęcać do prób.

Kom