Mój król, mój wróg
Pozycja na diagramie jest dla czarnych katastrofalna.

Wprawdzie pomyłka białych, polegająca na zbiciu skoczkiem pionka, to pat, czyli remis (nie mówiąc o gorszych „pomyłkach”), ale białe na przykład zbiją wieżą gońca, a to oznacza mat i temu posunięciu nie sposób zapobiec. Jednak stop, bo… nie o to chodzi. Nie jest to bowiem sytuacja powstała w trakcie gry, ani tzw. jednochodówka, tylko zadanie zwane samomatem. Ten rodzaj kompozycji szachowej gościł już dawno temu w Łamiblogu, więc krótko przypomnę na czym polega.
Samomat to zadanie, w którym zaczynają białe i zmuszają czarne do dania mata białemu królowi. Zmuszają! – czyli czarne starają się za wszelką cenę tego uniknąć. Białe powinny więc grać tak, aby czarne nie miały możliwości wyboru innych ruchów, niż wiodące do celu, który nie stanowi niczego osobliwego w normalnej grze, natomiast w samomacie jest wymuszony i kuriozalny – chcę przegrać i robię wszystko, aby ostateczny cios zadał mojemu królowi przeciwnik, który (bezskutecznie) robi wszystko, aby się od tego wykręcić.
W sytuacji na diagramie czarne powinny pod presją białych dobić białego króla swoim trzecim ruchem. W jaki sposób?
Zadanie pochodzi z młodzieżowych mistrzostw Rosji w rozwiązywaniu kompozycji szachowych, więc wydaje się, że powinno być łatwe. Czy istotnie takie jest?
Komentarze z prawidłowym rozwiązaniem ujawniane są wieczorem w przeddzień kolejnego wpisu (z błędnym zwykle od razu). Wpisy pojawiają się co 7 dni.
Komentarze
Raczej łatwe, bo udało mi się szybko rozwiązać, i to „w głowie”. Narzuca się jako finał szach hetmanem na c3 i jedyna obrona poprzez bicie gońcem, szachując i matując białego króla. Należy jednak usunąć dwie przeszkody: możliwość odejścia królem na d1 oraz związanie czarnego gońca. Gramy: 1. Wf1, e2 – wymuszony ruch pionkiem. 2. Se3 exf1 – teraz skoczek już może na e3 bez pata i znów czarne mają jeden jedyny ruch, pionek zmienia się w jakąkolwiek figurę, nie ma to znaczenia. 3. Hc3+ Gxc3X – finał oczywisty. Każdy ruch czarnych jest bezalternatywny.
Czyżby chodziło o coś takiego?
1. Wf1 e2
2. Se3 e:f1S (lub G, W, H)
3. Hc3+ G:c3#
To zadanie to chyba jakiś żart. Rozwiązań jest bardo, bardzo dużo.
Przykład
1.Wh1-f1 e3-e2 2.Sc4-e3 e2*f1=H 3.Hd3-c3 + Ge1*c3 X
1.Wh1-f1 e3-e2 2.Sc4-e3 e2*f1=S 3.Hd3-c3 + Ge1*c3 X
1.Wh1-f1 e3-e2 2.Sc4-e3 e2*f1=W 3.Hd3-c3 + Ge1*c3 X
1.Wh1-f1 e3-e2 2.Sc4-e3 e2*f1=G 3.Hd3-c3 + Ge1*c3 X
1.Sc4-b2 e3-e2 2.Sb2-d1 e2*d1=W 3.Hd3-c2 + Kc1*c2 X
1.Sc4-b2 e3-e2 2.Sb2-d1 e2*d1=W 3.Hd3-c3 + Ge1*c3 X
To są tylko dwa przykłady. Wieżą można jeździć po całej kolumnie h.
Rosjanie nie żartują 🙂
mp
Czy na tym świecie jest coś piękniejszego niż piękna kompozycja szachowa?.
No może piramidy i stare monety – ale one tu tylko po to, żeby nie być zbyt kategorycznym w osądach.
Wf1
e2
Se3
e:Wf1 (promocja piona na cokolwiek)
Hc3+
I jedyna opcja to mat gońcem po zbiciu hetmana
dow.
Od początku widać, że matującym ruchem musi być Gc3. Dodatkowo chęć, aby wszystkie figury brały udział boju bardzo uprościła to zadanie…
a)
1. Hd3-d2+ , e3:d2
2. Wh1:e1+ , d2:e1H
3. Sc4-e5 , He1:e5 mat
b)
1. Hd3-d2+ , e3:d2
2. Wh1:e1+ , d2:e1H
3. Sc4-a5 , Kc1-c2 mat
c)
1. Hd3-d2+ , e3:d2
2. Wh1:e1+ , d2:e1S
3. Sc4-d2 , Se1-c2 mat
d)
1. Hd3:e3+ , Kc1-c2
2. He3-c3+ , Ge1:c3+
3. Sc4-b2 , Gc3:b2 mat
e)
1. Sc4-d2 , e3:d2
2. Wh1:e1+ , d2:e1H
3. Hd3-c3+ , He1:c3 mat
@
Antyp1958
10 lipca 2021
16:18
Dużo jest tylko opcji promocji. Wejście skoczkiem na d1 uwalnia gońca, a czarne nie chcą wygrać.
uch ty
16 lipca 2021
20:20
Czarne nie chcą wygrać, więc odrzucą promocję piona na hetmana
@Antyp1958
@uch ty
W wariancie kiedy Białe zaczynają Skoczkiem, Czarne mogą promować swojego piona do Skoczka i wtedy nie będą zmuszone do zamatowania Białych.
Samomat – czarne są w sytuacji „nie chcem (zamatować), ale muszem”.
Tak to Rosjanie poustawiali.