Szaper

Duża grupa zadań matematyczno-szachowych polega na ustalaniu położenia określonych figur na planszy. Zwykle są to zadania ogólne, problemowe, jak klasyczne zagadnienie ośmiu hetmanów. Wśród tych bardziej konkretnych, z jednym rozwiązaniem, do najciekawszych należy rodzaj łamigłówek przypominający popularnego sapera i w związku z tym nazywany najczęściej szachowym saperem, czyli szaperem ;). Już kiedyś wspominałem o tym ciekawym, silnym logicznie typie zadania, ale postanowiłem przypomnieć go jako wstęp do bliźniaczego tematu, o którym będzie za dni parę.

Zasada zabawy jest genialnie prosta. Na szachownicy stoi pięć niewidzialnych figur – król, hetman, wieża, skoczek i goniec, a w kilku polach umieszczone są cyfry. Każda cyfra oznacza, przez ile figur dane pole jest atakowane. Należy „uwidocznić” wszystkie figury.

W pewnych kręgach krąży opinia, że zadanie to ma więcej niż jedno rozwiązanie 🙂 .

Komentarze z prawidłowymi rozwiązaniami uwalniane są wieczorem w przeddzień kolejnego wpisu. Wpisy pojawiają się co kilka dni.