Bez kantów

Jako się rzekło, klasyczna bitwa morska jest łamigłówką czwórkową, ponieważ w każdym polu może pojawić się jeden z czterech różnych „stanów”: koniec okrętu (dziób lub rufa), śródokręcie, 1-masztowiec albo woda. Niektóre warianty bitwy są jednak dwójkowe, bo w trakcie rozwiązywania nie ma znaczenia, jaki okrętowy element pojawia się na danym polu. Istotne jest tylko, ile masztów liczy, czyli ile kratek zajmuje cały okręt.

Dwójkowy był np. wariant minerski z 7 kwietnia – okrętowe okrągłości nie były w nim konieczne, występowały tylko dla podkreślenia marynistycznego rodowodu zadania. Z kolei odmiana z poprzedniego wpisu, powiązana z literamą, jest czwórkowa. Korzystając z literamy w inny sposób, można jednak utworzyć wariant dwójkowy – taki, jak w poniższym przykładzie:

Liczba przy brzegu oznacza wielkość najbliższego okrętu w danym rzędzie.
Zaokrąglenia są obecne z przyzwyczajenia, bo przy rozwiązywaniu do niczego się nie przydają, więc wszystkie kawałki mogłyby być kanciaste, czyli kwadratowe jak śródokręcia. Przypominam, że tradycyjnie okręty muszą być w separacji.

W rozwiązaniu wystarczy określić pozycję 4-masztowca.

Komentarze z prawidłowymi rozwiązaniami uwalniane są wieczorem w przeddzień kolejnego wpisu. Wpisy pojawiają się co 3-4 dni.