Nowe listy

Wyraz „list” ma nowe znaczenie: to połączenie liczby ze strzałką – taka nierozłączna para, pojawiająca się w zadaniach diagramowych. Jeśli ktoś z Państwa go nie znał, to nic dziwnego, bo przed chwilą je wymyśliłem. Proszę wybaczyć słabość do neologizmów.

Na początku listopada, we wpisie Zemsta w Antalyi przypomniałem ciekawy rodzaj zadania z listami. Jego dwie podstawowe zalety to zwięzła instrukcja obsługi – wszystko można zmieścić się w jednym zdaniu – oraz silna logika, powiązana z rzadko pojawiającym się w łamigłówkach sprzężeniem zwrotnym. W sumie, moim zdaniem, majstersztyk.

Liczby należy wpisać do strzałek tak, aby każda wskazywała na tyle różnych liczb, jaka jest wartość znajdującej się w niej liczby.

Trochę to zakręcone, ale wystarczy zerknąć na przykład, aby się odkręciło.

Na łamigłówkowych mistrzostwach świata ten typ zadań debiutował w 1998 r. w Stambule jako Number Pointers, czyli wskaźniki lub lepiej po prostu strzałki liczbowe. Na świat przyszedł trzy lata wcześniej w Japonii.

Zadań z liczbami są krocie, ze strzałkami dużo, z liczbami i strzałkami też sporo, ale z listami zaledwie kilka. Z archiwum wyłuskałem cztery i spróbuję nimi Państwa zainteresować w kilku wpisach (zapewne nie w kolejnych, bo w międzyczasie będzie coś choinkowego). Gwoli wyjaśnienia, nie uwzględniam takich zadań, w których strzałki czasem tworzą pary z liczbami, ale obecność tych pierwszych nie jest konieczna, więc zwykle się je pomija (np. w kakuro lub w blokowisku, czyli wieżowcach).

Listy szczycą się formalnym pokrewieństwem z naukami ścisłymi, bowiem przypominają trochę symbole wektorowe. Podobieństwo będzie lepiej widoczne, jeśli przedstawić je nieco inaczej – podany wyżej przykład będzie wówczas wyglądał tak:

I niechaj tak zostanie.
Pozostanę także przy japońskich strzałkach liczbowych ze sprzężeniem zwrotnym.
W poniższym zadaniu do wektorowej symboliki jest listom jeszcze bliżej, bo liczby zastąpiono literami. Takie same litery odpowiadają jednakowym liczbom, a różne – różnym. Jakim – to należy ustalić w trakcie rozwiązywania.

A na deser coś odrobinkę 🙂 trudniejszego.

Komentarze z prawidłowymi rozwiązaniami uwalniane są wieczorem w przeddzień kolejnego wpisu. Wpisy pojawiają się co 3 dni.

PS Na konkurs ogłoszony we wpisie „Komu truciznę?” wpłynęło 13 komentarzy z poprawnymi rozwiązaniami trzech zadań. Sqrt13 = 3, 6…, czyli „truciznę” otrzymuje Antyp. Przyszłego konsumenta „trucizny” proszę o podanie adresu, na który mógłbym przesłać nagrodę – w komentarzu (nie będzie ujawniony).